KTM Super Duke R - unsafe product?

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Fick denna länk skickad till mig :
http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/create_rapex.cfm?rx_id=155

Verkar vara någon konsumentvägledning på EU-vis.

Där skriver dom ut att KTM Super Duke´n skulle vara.... :

Category: Motor vehicles
Product: Motorcycle – KTM 990 Super Duke R

Brand: KTM
Type/number of model: LC8 990 Super Duke R

Description: Black motorcycle with orange frame

Country of origin: Austria

No picture available



Injuries

This product poses a risk of injuries because the steering damper bracket may fail allowing the damper to catch on the chassis or radiator and, as a result, may suddenly, and without warning, impair the steering of the vehicle.
Voluntary corrective actions taken by the manufacturer


Låter som ett riktgt långskott modell amerikansk varningsskylt. Dvs varna för allt och klara sig utan stämmning.

Någon som hört något om detta?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Alla ägare som har KTM's styrdämpare (endast 07 modeller) har blivit informerade om detta och ombetts att infinna sig snarast för att plocka bort styrdämparen.

Jag fick inte köra min hoj ifall jag inte plockade bort min styrdämpare.

R-modellen är den enda som har styrdämpare monterad original. Men återkallelsen gäller även eftermonterade styrdämpare som min.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Borde man inte fixa felet istället för att ta bort dämparen??

Den sitter väll där av någon anledning??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Borde man inte fixa felet istället för att ta bort dämparen??

Den sitter väll där av någon anledning??
Precis, man köper en R-hoj, som det ändå är, så förväntar man sig en del prylar på den.

Styrdämparen ska väl vara där?!?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, självklart. Men efter att de insåg att det var något fel på den så måste de ju hitta en lösning på problemet innan de kan fixa det.

Hmm. :va

De vet ju vad felet är. För klent dimensionerat.
Fixen - förstärk ramen. Vad är det att joxtra med??
Klart det kommer kosta pengar, men så är det när man gör fel, och som fabrik är det de som ska stå förkostnaderna. Det är ju lixom inte första gången en modell blir återkallad pga konstruktions fel. Som t.ex. så återkallade Suzuki alla TL1000S av 97år modell och fixade en del problem. Kostade säkert mer än de tjänat på den modellen de 3 fösta åren...


Men KTM kör sin vanliga BS. :tummenner
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hmm. :va

De vet ju vad felet är. För klent dimensionerat.
Fixen - förstärk ramen. Vad är det att joxtra med??
Klart det kommer kosta pengar, men så är det när man gör fel, och som fabrik är det de som ska stå förkostnaderna. Det är ju lixom inte första gången en modell blir återkallad pga konstruktions fel. Som t.ex. så återkallade Suzuki alla TL1000S av 97år modell och fixade en del problem. Kostade säkert mer än de tjänat på den modellen de 3 fösta åren...


Men KTM kör sin vanliga BS. :tummenner

Vadan denna negativa attityd? :va

De ska ju fixa problemet. Men de måste få fram ersättningsprylarna först.
Hur skulle de annars göra? Hade de haft trollspön spom de hade kunnat svinga så hojarna skulle laga sig själva så hade de säkert gjort det, men det betvivlar jag starkt att de har. :7peta

Dessutom tror jag inte att en förstärkning av ramen skulle hjälpa nämnvärt när det är fästet som håller dämparen som går sönder.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Negativa inställnignen är pga att jag ar fete huvudvärken och att KTM kör sin Mercedes attityd.

Om det är fel på fästet, så förstärk det då. Det kvittar ju vad som är förklent dimensionerat.
En fabrik ska inte be kunderna ta bort en felaktig detalj på sina produkter, de ska återkalla produkten, fixa felet, och leverera tillbaka kostnadsfritt.
Styrdämpare är att betrakta som en säkerhetsdetalj, man kopplar inte ur en sådan bara så där. Det är ju en sak om en privatperson kopplar bort den för att denna inte gillar känslan, whatever, av den. Är saken en rent prydnads sak, tja, då ska de säga så. Dvs, släng av skiten för vi satte bara dit den av marknadsmässiga skäl (lär ju aldrig hända :hihi )

Kort och gott, Volvo lär ju inte gå ut och säga att tyvärr funkar inte vänsterbak bälte så bra, så var snälla och sitt bara på högersidan... :D


Så, är något fel, ta in produkten, fixa, tillbax - och allt ska naturligtvis vara gratis (inte för att de har något val...).
Gör om, gör rätt. :tummenupp


:hej
(ah, skriva arga poster mildrar huvudvärken - och jag har provat både kaffe och piller men de funkar inte :mad: )
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Att skriva arga poster är dumt när man inte har alla fakta på hand.

KTM har kallat in alla hojar som har styrdämpare. Dessa hojar skulle infinna sig omgående. Vid anländande till verkstad plockas styrdämparna bort.

Det kan tilläggas att det inte är några större problem att köra en Superduke utan styrdämpare. Jag hade lite problem med styrfladder på min i början, men det löste sig efter att fjädringen blivit ordentligt inställd.

Under tiden håller KTMs huvudfabrik på att designa en ny fästanordning. Givetvis går detta inte på nolltid. Produkten skall designas, prototyper skall tillverkas, dessa skall testas, efter godkända test sätts tillverkningen av fästena i produktion. Efter produktion testas den masstillverkade produkten för att säkerställa en säker funktionalitet.
Därefter skickas den nya fästanordningen ut till verkstäderna tillsammans med en monteringsanvisning.

Återigen kallas de drabbade cyklarna in till verkstaden. Väl där kommer den nytillverkade, säkra fästanordningen att monteras enligt den bifogade monteringsanvisningen.

Detta är givetvis kostnadsfritt för kunden.

I mitt fall var det lite annorlunda. Min handlare ringde mig och sa att jag var tvungen att infinna mig på verkstaden omgående. Jobbigt, tänkte jag. "Jag tar bort den själv" sa jag. "Sedan kommer jag in med hojen när de nya delarna är klara".
"Visst", sa handlaren, "men du måste plocka bort den omgående!".

Jag som är en drabbad, kan inte påstå att jag på något sätt tycker att KTM gjort fel.
Tycker du?

P.S. Jag har antagligen ännu ondare i huvudet än du och är förmodligen ännu argare.
 
Last edited:

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
PutteLiten kanske är ursäktad för sin huvudvärk men... Du kan ju inte kräva att dom ska lösa problemet samma dag det uppstår i detta fall? Sansa dig lite.
 

Dominator-Rocks

Guest
Att skriva arga poster är dumt när man inte har alla fakta på hand.

KTM har kallat in alla hojar som har styrdämpare. Dessa hojar skulle infinna sig omgående. Vid anländande till verkstad plockas styrdämparna bort.

Det kan tilläggas att det inte är några större problem att köra en Superduke utan styrdämpare. Jag hade lite problem med styrfladder på min i början, men det löste sig efter att fjädringen blivit ordentligt inställd.

Under tiden håller KTMs huvudfabrik på att designa en ny fästanordning. Givetvis går detta inte på nolltid. Produkten skall designas, prototyper skall tillverkas, dessa skall testas, efter godkända test sätts tillverkningen av fästena i produktion. Efter produktion testas den masstillverkade produkten för att säkerställa en säker funktionalitet.
Därefter skickas den nya fästanordningen ut till verkstäderna tillsammans med en monteringsanvisning.

Återigen kallas de drabbade cyklarna in till verkstaden. Väl där kommer den nytillverkade, säkra fästanordningen att monteras enligt den bifogade monteringsanvisningen.

Detta är givetvis kostnadsfritt för kunden.

I mitt fall var det lite annorlunda. Min handlare ringde mig och sa att jag var tvungen att infinna mig på verkstaden omgående. Jobbigt, tänkte jag. "Jag tar bort den själv" sa jag. "Sedan kommer jag in med hojen när de nya delarna är klara".
"Visst", sa handlaren, "men du måste plocka bort den omgående!".

Jag som är en drabbad, kan inte påstå att jag på något sätt tycker att KTM gjort fel.
Tycker du?

P.S. Jag har antagligen ännu ondare i huvudet än du och är förmodligen ännu argare.

Dom kunde ha gjort rätt från början :fakta

Jobbar du som säljare hos KTM ?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Dom kunde ha gjort rätt från början :fakta

Jobbar du som säljare hos KTM ?

Jag håller med dig om att det inte borde slippa ut felaktiga produkter. Men jag har förståelse för barnsjukdomar på nya modeller. barnsjukdomar har väl de flesta märken på nya modeller.

Hehe, nej jag jobbar inte som KTM säljare. Jag är bara en glad konsument. :)
(fast idag har jag, liksom PutteLiten, ont i huvudet och är ilsken)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Att skriva arga poster är dumt när man inte har alla fakta på hand.

Funkar jättebra, mesta av huvudvärken försvann. :hihi :hej


-- mycket text ---

Jag som är en drabbad, kan inte påstå att jag på något sätt tycker att KTM gjort fel.
Tycker du?

P.S. Jag har antagligen ännu ondare i huvudet än du och är förmodligen ännu argare.

mmm, njae. De verkar var lite över dramatiska dock, men det har kanske hänt många olyckor.
I alla fall, en spräckt ram var ju kunden som körde hojen fel sist jag såg ett pressmedelande från KTM, så kanske har de lärt sig att det inte är kundens fel när en maskin spricker i ram eller andra delar.
:)

Var väldigt mycket Mercedes över deras förra agerande. Men, jag ska inte vara långsint. För de verkar ju faktiskt vara övernitiska åt andra hållet denna gången.

Och naturligtvis fattar jag att de inte kan fixa det samma dag som de upptäcker felet. Men de flesta har ju faktiskt kör en säsong med hojen som den är, och procenten hojar som har sprukit i fästet lär vara mycket lågt. Ananrs hade man hör betydligt mer om det bland personer som råkat ut för problmet. Som de nu drar på verkar det ju som ni hade en livsfarlig hoj, när det i verkligafallet är ett rätt extremt usecase de målar upp.
Dock så ska det fixas.

Men, vilken risk är störst. Vobbel pga att styrdämparen är bortmonterad. Eller att styrdämparfästet går sönder, fastna i radiatorn på ett sådant sätt att du inte kan rycka loss styret, etc etc.
Man måste sätta de i relation till varandra.


:hej

PS. Om inte kaffe hjälper mot huvudvärken, testa massa vatten, :) DS.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Funkar jättebra, mesta av huvudvärken försvann. :hihi :hej




mmm, njae. De verkar var lite över dramatiska dock, men det har kanske hänt många olyckor.
I alla fall, en spräckt ram var ju kunden som körde hojen fel sist jag såg ett pressmedelande från KTM, så kanske har de lärt sig att det inte är kundens fel när en maskin spricker i ram eller andra delar.
:)

Var väldigt mycket Mercedes över deras förra agerande. Men, jag ska inte vara långsint. För de verkar ju faktiskt vara övernitiska åt andra hållet denna gången.

Och naturligtvis fattar jag att de inte kan fixa det samma dag som de upptäcker felet. Men de flesta har ju faktiskt kör en säsong med hojen som den är, och procenten hojar som har sprukit i fästet lär vara mycket lågt. Ananrs hade man hör betydligt mer om det bland personer som råkat ut för problmet. Som de nu drar på verkar det ju som ni hade en livsfarlig hoj, när det i verkligafallet är ett rätt extremt usecase de målar upp.
Dock så ska det fixas.

Men, vilken risk är störst. Vobbel pga att styrdämparen är bortmonterad. Eller att styrdämparfästet går sönder, fastna i radiatorn på ett sådant sätt att du inte kan rycka loss styret, etc etc.
Man måste sätta de i relation till varandra.


:hej

PS. Om inte kaffe hjälper mot huvudvärken, testa massa vatten, :) DS.

Har Suzuki fixat barnsjukdomarna på din TL ännu?? :arsele

När man har känt på fästet så förstår man ju att det inte är så starkt..

Vad snackar du om ??
Kan du berätta för mig hur du kan känna att fästet (vilket?) inte är så starkt.
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Funkar jättebra, mesta av huvudvärken försvann. :hihi :hej

:hej

PS. Om inte kaffe hjälper mot huvudvärken, testa massa vatten, :) DS.

Hehe, det märks att din huvudvärk är borta. :pannkyss
Min är tyvärr kvar. :näsblod

Vad snackar du om ??
Kan du berätta för mig hur du kan känna att fästet (vilket?) inte är så starkt.

Jag kan inte heller påstå att jag kan känna att fästet är svagt. Mina fästen känns rejäla. Både det runt gaffelbenet och det andra (som gått av på 4 hojar runtom i världen) som håller dämparcylindern.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag snackar om styrdämparfästet? Rätt solklart va? :hej



En liten plastbit runt själva dämparcylindern gjord i klen plast. När jag först fick notis om hela grejen så kände man på fästet (inte det runt gaffelbenet) och de sitter och glappar och själva dämparen sitter inte ens fast ordentligt. Skruvar åt det så hårt det går och åker omkring i 30min i strax över lagligt tempo och känner igen. Glapp glapp! Om gängorna i denna stabila?! plastbit inte ens orkar hålla fast dämparen fattar jag inte hur den ska orka ta emot ett riktigt styrfladder??

Plast!?!?
Min är gjord i stål i alla fall. Det verkar lite konstigt ifall de skulle skeppa en del av fästena i plast...Du är helt säker på att det inte är svartlackerat stål?

Det här "glappa" du pratar om är enligt design. Den ska kunna röra på sig, så det är inget konstigt med det.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
steering_damp_mounting.jpg


Där syns biten jag syftar på (den mellanstora), min var gjord i ren & skär plast. Den sprack mittemellan de två skruvarna som ska hålla fast själva dämparcylindern = de två man lossar för att kunna dra ur dämparen.

Min är allefall inte i plast......
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top