KTM/Stefan Pierer vill köpa Ducati?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte sett detta förut, snappade upp det i en artikel på motomatters.com men det verkar som KTMs ägare Stefan Pierer är intresserad av att köpa Ducati, eller har åtminstone nämnt detta i intervju med en tysk motortidning: http://m.speedweek.com/motogp/news/136775/Stefan-Pierer-(KTM)-Ducati-wuerde-gut-zu-uns-passen.html

Efter vad som hänt med Husqvarna efter samgåendet med KTM så hoppas jag ju verkligen att detta INTE blir av, känns som en potential katastrof om KTM ska använda Ducati som ytterligare ett sätt att sätta ny plast på KTM-motor och ram. Inget fel på KTMer (förutom att de är gräsligt fula) men vill inte se fler märken samlas under KTM-paraplyet. Nu tror jag kanske att även Stefan Pierer har lite mer respekt för Ducati än så, men på lång sikt ser jag hellre att Ducati finns kvar som en egen identitet och där besluten tas på italienskt vis, i Italien. Jag har ändå svårt att tro att Hr Pierer skulle ha svårt att förhålla sig så hands off som VAG har gjort under ditt ägande av Ducati (de ryktas nu att de vill sälja).

Gillar också att det finns en diversitet bland de europeiska mc-tillverkarna som jag på långt sikt tror skulle förminskas om fler märken ägs av färre ägare? Dessutom, vad skulle hända med respektive märkes race-satsningar?!
 
tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha
 
Ja hörni, hur ser det exempelvis ut på bilsidan?

- - - Updated - - -

tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha

Både KTM och Ducati HAR ju redan högre priser och sämre kvalitet... :fakta
 
Bättre att yamaha köper duce men det kommer aldrig att ske, japanska företag har ingen användning av hemma snickade wannabe företag, det e väll detta Audi ochså har insett.

Kan ju ioförsig vara så att Audi behöver stålar dom e ju i iprincip konkurs färdiga sedan diesel gate.:banana
 
Hellre att KTM köper Ducati än att Harley gör det, som det var tal om förra året.
Men självklart vore det bättre att Ducati levde oberoende av en annan hojtillverkare.
Nu vill ju dock VW antingen öka lönsamheten eller göra sig av med märket.
 
Tror Ola fick med allt som behöver sägas redan i trådstarten.

Möjligen så får vi väl även beakta att lågkonjunkturen nu knackar på porten och fordonsindustrin är en hårt konkurrensutsatt bransch där några aktörer nog kommer få det ekonomiskt svettigt ganska snart.
 
Jag skulle inte dra alltför stora växlar utifrån något som Pierer hasplar ur sig i en intervju som egentligen handlar om något helt annat. Det är ju inte första gången det inträffar och om alla spekulationer han ägnat sig åt under de sista åren verkligen hade inträffat så hade ju betydligt fler aktörer inom mc-branschen - till exempel jag - redan haft lederhosen och österrikiskt pass...

Å andra sidan har ju KTM en ganska tydlig strategi på tävlingssidan som innebär att man riktar in sig på vissa specifika och erkänt duktiga personer och sedan försöker köpa över dem. Inte bara för egen vinnings skull utan minst lika mycket för att skada sina motståndare. If you can't beat them, then buy them, kind of...

Inom MotoGP har man ju redan kommit över en del duktiga men till mesta dels avpolleterade personer från andra projekt. Räddningen för KTM's eget projekt kanske är att försöka komma över Gigi Dall'Igna och några av hans närmaste...? Eller att i alla fall få det att se så ut inför sin egen sponsor så att inte sponsormiljonerna sinar...?
 
tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha

Jag är mer orolig för att hojarna blir tristare och mer likriktade. Kvaliteten är jag inte så orolig över, den är ju på en generellt väldigt hög nivå nu jämfört med hur det såg ut för några decennier sedan.
 
Sen försvinner sporthojarna ur Ducatis sortiment. Sporthojar hör inte hemma på allmänna vägar....
Älskar KTM men tycker ändå att KTM inte ska ha något med Ducati att göra
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top