KTM SMR frågor

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har blivit sugen på att skaffa en race motard i stället för ångloket jag åker på nu (660)

Tankarna flyger mellan Husaberg 650, KTM SMR eller KTM 560 SMR.

Fördel Husaberg. Trevlig effekt och gatreggad om man vill ut och busa av sig ibland eller köra någon allmänhetens åkning på bana.
Nackdel. Ryktet som jag inte riktigt kan släppa samt att jag har Lelles runt hörnet vid diverse dumma frågor när det rör KTM men saknar kontakter när det gäller Husaberg

Fördel KTM. ja hjälp till. Jag har kört både 525 och 560 men med ett års skillnad så det är svårt att jämföra för mig. Jag vet att jag tycker båda är smidigare än Husaberg men förlorar man på effektunderläget? Vad skiljer 525 och 560 åt egentligen förutom lite mer kubik i 560. chassie, bromsar?
Är 560 värd de extra kronorna?

Nackdel KTM. Inte köra på gata alls...

Fyll på med erfarenheter fort jag för vill bestämma mig nu så jag kommer ut på en bana snart!!!

Husaberg solklart.Att den inte går att köpa på Lelles måste ses som ett stort plus....

M:et skrev:
Tankarna flyger mellan Husaberg 650, KTM SMR eller KTM 560 SMR.......
Bestäm dig, skall du köra gata eller inte och hur krångligt/lagligt skall det vara.

525 SMR går att e-regga, du åker alltså på gata med regplåt och allt men kanske inte helt lagligt.

Om du kollar i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127590 så säger ju Stefan att han har CoC-intyg till sin 560. Om jag då inte är helt ute och cyklar så innebär ju det att den går att lv-regga. Kolla med Ragge/KTM Scandinavia vettja.

Krånglet består ju då i att du måste göra allt jobb själv och att grejorna (ljus, genetator, batteri, kabelstammar.....) kostar en slant. Å andra sidan blir du rätt unik iom att det inte finns många gatreggade 560'or.

Husa.... allt klart, en massa pulver... Lelles eller inte... Hojen har en cylinder, två hjul, ett styre och en sadel..... Hur svårt kan det vara ? Sen gillar jag personligen inte heller (lät lite så på dig oxå) Husans chassi/styrgeometri eller vad det nu är men allt sånt är ju subjektivt så det dånar om det. Många kör den och trivs med den så det är säkert inget fel på den moppen.

Bara mina 2 cent

.

Spider skrev:
2304542Om du kollar i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127590 så säger ju Stefan att han har CoC-intyg till sin 560. Om jag då inte är helt ute och cyklar så innebär ju det att den går att lv-regga. Kolla med Ragge/KTM Scandinavia vettja.

Krånglet består ju då i att du måste göra allt jobb själv och att grejorna (ljus, genetator, batteri, kabelstammar.....) kostar en slant. Å andra sidan blir du rätt unik iom att det inte finns många gatreggade 560'or.
Tror det blir både billigare och enklare att skaffa en 525 och modda fjädringen och frambromsen om man klarar sig utan den lilla kubik-skillnaden och ska ha den på gatan.

Jag är som Spider och uppskattar inte chassit på Husan. Däremot har de 520 och 525 jag kört, varit helt fantastiska vad gäller kurvtagning och de exemplaren var ändå bara i standardutförande med halvdana bromsar och fjädring som var alldeles för mjuk. Det som jag saknar på dessa små maskiner är trycket i motorn - de känns lite orkeslösa jämfört med de större stånkorna. Men bevisligen går det att köra mycket fortare med dem ändå när det är mindre och tajtare banor.

Spider skrev:
2304542 Bestäm dig, skall du köra gata eller inte och hur krångligt/lagligt skall det vara.

525 SMR går att e-regga, du åker alltså på gata med regplåt och allt men kanske inte helt lagligt.

Om du kollar i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127590 så säger ju Stefan att han har CoC-intyg till sin 560. Om jag då inte är helt ute och cyklar så innebär ju det att den går att lv-regga. Kolla med Ragge/KTM Scandinavia vettja.

Husa.... allt klart, en massa pulver... Lelles eller inte... Hojen har en cylinder, två hjul, ett styre och en sadel..... Hur svårt kan det vara ? Sen gillar jag personligen inte heller (lät lite så på dig oxå) Husans chassi/styrgeometri eller vad det nu är men allt sånt är ju subjektivt så det dånar om det. Många kör den och trivs med den så det är säkert inget fel på den moppen.

Bara mina 2 cent

.

Vad jobbig du är. Ska jag bestämma mig, det är ju det jag har er till :)
Helt klart är att hojen främst är till för bana, sen tänker jag mest att det är en bra bonus om hojen kan rulla nån mil då och då på gata eller framför allt Rörken och övriga bankörningar som kräver gatlegal hoj.
E-regg är ju faktist ett bra alternativ, hmm.

Men den viktigaste frågan är fortfarande vad som skiljer 525 och 560 åt mer än motorn. Jag har inte lyckats hitta något själv. Såväl tekniska som subjektiva svar mottages varmt :)

Och ja, jag håller nog med dig angående körkänsla på Husa även om jag egentligen har kör för få/för lite för att säga något definitivt.

Och du Spider, du inser att du kommer få släpa med mig på diverse träningar nu va? :gnissla

supermoppe skrev:
2304716 Tror det blir både billigare och enklare att skaffa en 525 och modda fjädringen och frambromsen om man klarar sig utan den lilla kubik-skillnaden och ska ha den på gatan.
Visst ja, finns ju detta alternativ oxå, tänkte inte på det :huvet. Modda en EXC kan man ju göra.

MEN, och det finns ett litet men här, växellådan är en endurolåda till skillnad från en crosslåda, d.v.s. låg 1'a och relativt sett längre mellan växlarna jmf med hög 1'a och tätare. Jag tycker den sistnämnda passar motardåka bättre men... återigen en smaksak. Lådan i en 525 SMR är ju en SX-låda med 5'an och 6'an från en MXC.

.

Och du Spider, du inser att du kommer få släpa med mig på diverse träningar nu va? :gnissla
Anytime bro :tummenupp :yoparty

Jag har inte kört 560'n mer än en lite stump så jag har inget smart att säga (annat än att den är rätt cool med svart ram och svarta gafflar). :)

Mer ompf har den, fattas bara annat med 55 cc till men mer än så är det svårt att säga. Så fort man skruvar en del på fjädringen och skjuter gaffelben i kronan och så så.... Sen har man ju bytt bromskomponenter fram varje årsmodell oxå. Alla verkar funka bra (05'an efter nån mod av något slag) så....

Leta efter ett bra köp så tror jag du blir nöjd. Jag är ganska övertygad om att du egentligen inte behöver dom extra 55cc'na annat än vid vissa tillfällen (typ bakrakan på LMS) så.... Gör en bra deal nånstans helt enkelt och raska på ut på banan.

.

Om jag var du skulle jag köpa en Aprilia 550. Mycket effekt, smidig på bana, tyst nog för banåkningar och gatregad när det krävs.

Helt oräknat vilken hoj som har finast chassi osv...
Köper du husan har du en helt komplett hoj från början! Rätt fjädring, rätt bromsar, verkligen rätt motor, LV reggad osv. Inget behöver reggas eller ansökas om, inget behöver byggas om (förrens till vintern såklart). Den har dessutom större kundkrets när den ska säljas iom LV-reggningen, en finfin elstart och enklare att försäkra "korrekt".

Jag körde Spiders 525 i Strängnäs sist och kom inte riktigt överens med den. Den är nätt och så men samtidigt känns den inte lika stabil som husan tycker jag på nåt vis. Jag är naturligtvis väldigt inkörd på husan så den åsikten är väldigt personlig. Borde nog köra den lite mer för att bilda en mer genomtäntk åsikt. Däremot tycker jag 525an (i detta fallet en SMR med slipon) känns väldigt tam i jämförelse med min hoj. Uppenbarligen går den väldigt bra men känslan säger nåt annat, husan är en best!! Skillnader av de här slagen kan bara du själv avgöra vilka som finns och är relevanta. Provkör. Du är ju inte lika inbiten RFS- eller husaåkare som jag och Spider t.ex och därigenom inte "skadad" från början. :)

RookieSM skrev:
2304875 Om jag var du skulle jag köpa en Aprilia 550. Mycket effekt, smidig på bana, tyst nog för banåkningar och gatregad när det krävs.
Går du för sprittnytt så..... :tummenupp Vicken moppe !!

Bli nog lite dyrare att äga i.o.m. att någon begmarknad hunnit växa till sig men vad gör väl det.

.

Nu kan ni sluta berömma andra hojar än 560 :) Jag råkade köpa en på telefon idag :tomten
På söndag så ska den hämtas, jisses vad kul det ska bli!! Nu kliar det inte alls i gashanden efter första tillfälle att få provköra ordentligt...

Nu har jag fått hem hojen och provkört lite i ett industriområde här. Jag och Ronta la upp en slinga runt på vägarna :)
Vilken hoj :kär Bromsarna, slirkopplingen, helt sanlöst lättkört och skoj :banana Nu lär jag knappast vilja släpa ut 660:n på bana igen... Nu blir det till att boka in träningar!!!

Last edited:
Grattis..
örebro är öppet 3dagar i veckan..

Träningstider
2310290

Nu har jag fått hem hojen och provkört lite i ett industriområde här. Jag och Ronta la upp en slinga runt på vägarna :)
Vilken hoj :kär Bromsarna, slirkopplingen, helt sanlöst lättkört och skoj :banana Nu lär jag knappast vilja släta ut 660:n på bana igen... Nu blir det till att boka in träningar!!!

MD skrev:
2310308 Grattis..
örebro är öppet 3dagar i veckan..

Träningstider
Vill passa på att tillägga en lite mindre trevlig sak ang våra träningar. Vi kör till 20 på tisdagar och 13 på lördagar och söndagar. Detta tvingas vi till pga ett jubelFUCKOdeLuxemedplyschklädselochextraräksallad som nyligen flyttat till en kåk som ligger precis utanför bullerområdet och som tycker att den ljuva musik vi bjussar honom på inte är fin nog. Detta i samråd med kommunen för att blidka fuckot lite tills andra åtgärdet vidtagits. Som tur är verkar vi ha ett par av kommungubbarna åtminstone lite grand på vår sida så vi hoppas det löser sig.

Ja förstår inte varför alla tycker att man ska byta ut bromsar och fixa fjädringen som många säger, ja menar en orginal KTM 525,560 är ju helt vansinnigt potent från början. Lägg ner pengar på däck istället!

Grattis till hojjen, du kommer ha kul!

supermoppe skrev:
2310873 Åker ni med öppna ljuddämpare?
Absolut inte, men han verkar var jämrans känslig för ljud - SMART DÅ ATT BOSÄTTA SIG 1km FRÅN EFLYGPLATS OCH MOTORSTADION !!!! :4skrika

Jocke W skrev:
2310881 Ja förstår inte varför alla tycker att man ska byta ut bromsar och fixa fjädringen som många säger, ja menar en orginal KTM 525,560 är ju helt vansinnigt potent från början. Lägg ner pengar på däck istället!

Grattis till hojjen, du kommer ha kul!
525EXC / 525SX:7peta ;)

Supermoto skrev:
2311036 Absolut inte, men han verkar var jämrans känslig för ljud - SMART DÅ ATT BOSÄTTA SIG 1km FRÅN EFLYGPLATS OCH MOTORSTADION !!!! :4skrika
Hehe, då förstår jag att han är ett jubelFUCKOdeLuxemedplyschklädselochextraräksallad :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT