KTM SMR 990 2010, hjälp med mappning och annat?

trexen

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 smc -11, KTM SMR 990 -10
Tja,

Skulle vilja göra följande, lägga på 2011 Akra mappen
Stänga av O2 sensor och 2an flies

Ta bort 2nd flies & shafts
Stoppa dit RC8 stacks

Detta ska tydligen ändra karaktären på hojen så den går finare mot ryckigt som nu.
Någon som kan hjälpa mig med detta, helst utan att behöva lämna in den till någon dyr verkstad? (självklart en liten peng för hjälpen)? =)
 
Det där med O2-sensor har jag inte hört nåt om, men att ta bort övre spjällen är jättelätt. Ännu lättare att byta trattarna. Har du fått tag på sånna från RC8an?

Jag tog bort övre spjällen på min, rycker lite mindre, och går minst lika bra som innan. Tänkte bänka den med PC5 framöver.

Har du plockat bort SAS:en?
 
Byt luftfilter när du ändå håller på.:rock

Jag kör med rottweils filter och gjorde allt själv förutom mappningen. Det fick en kompis hjälpa till med. Du behöver kabeln och en dator sedan kan du ladda ner allt gratis. Kabeln kostar ~200kr på ebay.
 
Last edited:
Gjorde allt ovan på min f.d SMR.

Började med att ta bort övre spjällen och SAS. Mappade själv genom en kabel jag satte ihop från olika sajter (finns dock färdiga för några hundralappar dyrare). Rekommenderar att köpa en sådan själv faktiskt. Mycket bra att ha för att kunna ändra om lite som man vill.

Övre spjällen får du bort rätt enkelt genom att öppna luftburken m.m. Är inte alls avancerat och precis som ovan talare så är det enkelt att byta trattar. Detta klarar du garanterat av själv. Lyft sadeln och sedan tanken. Skruva upp luftfiltret så har du prylarna där :)

Jag fick dock ett rätt enerverande "kvitter" pga de borttagna spjällen. Bestämde mig för att ta bort shafts+motor. Detta är lite mer avancerat om man inte vet vad man sysslar med. Måste plugga hålen för motorn osv. Är du inte hemma på detta så är nog detta ett jobb att lämna bort.

Att byta till rotweiler kan jag även rekommendera då detta gör oerhört mycket på dessa motorcyklar prestandamässigt. Utgår från att du redan har slip-ons eller liknande. Detta handlar dock om att byta ut hela luftburken och lyfta av hela insprutningen för att få bäst effekt. Finns dock kit där man lämnar nedre delen av luftburken kvar men det tycker jag inte ger lika mycket.

Mappningen kan du ladda hem färdig från nätet. Kan även stänga av O2 osv.

Rekommenderar dig att gå in på 990 tråden där det finns OERHÖRT mycket kunskap om denna motorcykel
 
Last edited:
Tack för alla svar. :krama

Geiger: ska beställa nya trattar från RC8 tänkte jag och SAS ska jag oxå plocka bort, det gör tydligen att maskin blir mindre varm om jag fattat det rätt.

Prof.Kalkyl: Jepp beställde ett K&N filter men ångra mig lite att jag inte beställde ett rikigt open-air men blir att ordna det, Länk till ett bra? (Läste att DNA filter ska vara väldigt bra till denna hoj, tankar om detta?)
Jag har en Bluetooth OBD2 till bilen undra om den funkar, men köper nog en kabel i vilket fall kan vara kul att leka lite med =)

PaleRider: Inga burkar ännu men på G, ska läsa på lite mer om SAS och spjäll, shafts + motor verkar vara lite avancerat, jag tror att jag skulle kunna fixa allt själv men skulle dok vilja ha lite stöd med någon som gjort det tidigare och har lite koll på saker.

Som sagt tidigare så kompenserar jag gärna för lite hjälp :fyllisar
//M

BTW. var hittar jag 990 forumet?
 
tråden för 950:in är även 990 tråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?147564-Ktm-950-sm

Här köpte jag mitt filter
http://www.ktmtwins.com/rottweiler-ktm-990-intake-system
Det tråkiga från denna site är att block off- plattorna som man kan köpa med tappar färgen lite för enkelt. Peta bort färgen innan du sätter dit dem om du märker att det går.

Jag har 16kuggars framdrev med och när jag har vart ute och tourat kommer jag ner på 0,7 med acramappen. Normal förbrukning brukar vara strax under litern.
 
Last edited:
Det blir en ny mc. Kör du inte bakhjul redan så kommer du snart göra det!
Jag har kört med insatserna till mina leovince one efter jag monterade luftfiltret. Låter en del från insuget med :tuttar så jag tyckte det blev lagom så. Utan går det inte köra utan proppar..
 
Det blir en ny mc. Kör du inte bakhjul redan så kommer du snart göra det!
Jag har kört med insatserna till mina leovince one efter jag monterade luftfiltret. Låter en del från insuget med :tuttar så jag tyckte det blev lagom så. Utan går det inte köra utan proppar..

Går den märkbart sämre med insatserna i?
 
Ska bli riktigt intressant med alla grejer, glömde säga att krasch puckar o 16 drev oxå är på väg :tuttar

Ska surfa o se om man kan hitta en riktigt bra mappning, akra 2011 ska funka men inte perfekt tydligen.

Jag försöker lära mig att åka på slangen med hojen men den är lite vild, sedan har jag bara haft den i 3v nu =P
 
Går den märkbart sämre med insatserna i?

Jag har bara kört en gång utan sedan jag moddade den. Kunde inte säga om det var någon skillnad eller om det bara brölade mer. Tittar man på diametern på db-killern så skiljer det inte mycket mot acrapiporna utan. Har inte mätt tyvärr. Oavsett vad så är de ju tomma på innehåll om man jämför mot orginal.. :crash
 
Nu är Akra burkarna på och så slängde jag in akra mappen, hojen känns lite mjukare men och lite mer tryck i den genom hela registret.
Ligger en massa skit i tullen ff efter 8 dagar =(

Vad kör ni med för mappar i era maskiner efter ni uppgraderat med filter, sas removal, andra burkar mm?

//M :yoparty
 
Jag har akramappen, men den verkar långt ifrån optimal. Känns som om den går fett. Optimalast är väl PC och bänkning. Blir nog det i vinter för min del.
 
Varför går ni inte samman ett gäng och delar på en PC? Montera på mc1 bänka och exportera pcmappen till ecuecit och ladda upp den i befintlig mapp. Demontera pc och skcka vidare till nästa...
 
Nu är Akra burkarna på och så slängde jag in akra mappen, hojen känns lite mjukare men och lite mer tryck i den genom hela registret.
Ligger en massa skit i tullen ff efter 8 dagar =(

Vad kör ni med för mappar i era maskiner efter ni uppgraderat med filter, sas removal, andra burkar mm?

//M :yoparty

Jag skulle aldrig köra utan PC och mappning om jag bytte till öppen luftburk + slipon + borttagning av SAS och spjäll. :gnissla:gnissla:gnissla:gnissla:gnissla
 
Du kan få testa min, har gjort allt det där, vi bor ju ganska nära. Däremot har jag inte gjort ett smack själv:)

Nästa vecka funkar, vill inte att något händer innan jag skall köra på Mantorp på lördag.m
 
Geiger: håller med dig den känns inte jätte bra men har inget annat just nu, ska dok prova någon annan som kevxtx pillat med och se om jag kan lära mig att lägga på 2% fuel för nordisk väder o soppa =)

Boris: håller med jag skulle kunna sponsra till den ideen men jag är lite dåligt insatt i PC 5 ännu har just börjar med TuneECU o försöker lära mig det bra.

Klotgren: det vore super nice =)
måste dok fråga om du var med när det gjordes eller lämna du in hojen för att få den fixad?
som jag skrev tidigare i tråden skulle jag vilja ha lite moraliskt stöd när jag ska skruva bort halva hojen för o byta filter o ta bort SAS o annat onödigt =) :fyllisar
 
Geiger: håller med dig den känns inte jätte bra men har inget annat just nu, ska dok prova någon annan som kevxtx pillat med och se om jag kan lära mig att lägga på 2% fuel för nordisk väder o soppa =)

Boris: håller med jag skulle kunna sponsra till den ideen men jag är lite dåligt insatt i PC 5 ännu har just börjar med TuneECU o försöker lära mig det bra.

Klotgren: det vore super nice =)
måste dok fråga om du var med när det gjordes eller lämna du in hojen för att få den fixad?
som jag skrev tidigare i tråden skulle jag vilja ha lite moraliskt stöd när jag ska skruva bort halva hojen för o byta filter o ta bort SAS o annat onödigt =) :fyllisar

synd att du bor på fel sida av Svea.. annars kunde jag hjälp dig. :):tungan
 
Rasorblade: tack för erbjudandet =)

Nu har grejerna kommit från USA och svenska staten var jag tvungen att sponsra igen, jävla utsugare.
Se om det blir någon tid till att pilla med skiten i helgen =) återkommer

trevlig helg. :fyllisar
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top