Ktm Smr 680

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Har enligt ryktesvägen hört att det ska gå någon,några i Sverige upptagna smr 525 genom ett omfattande trimkit som egentligen är avsett att vara till tävlande i sidovagnsmotocross.

Killen som hade hand om bygget skulle ha specialbeställt nya cylindrar,kolvar från Holland. ,större ventiler,portad topp,större förgasare,effektavgassystem,annan kam.

Effekt upp mot 95hp skulle kunna tas ut :gnissla

Någon som vet nått ? Hade varit kul att se en sån motor.

största "525" motorn jag läst om hittils är på 630 nånting cc men det går kanske att få upp den än mer i kubik.

en sån kit motor på 612cc lämnar ju 73hk enligt KTM, 20hk till låter inte helt rimligt.

rejser skrev:
största "525" motorn jag läst om hittils är på 630 nånting cc men det går kanske att få upp den än mer i kubik.

en sån kit motor på 612cc lämnar ju 73hk enligt KTM, 20hk till låter inte helt rimligt.
vad har 525an orginal? 03an hehe?

Största kolvarna som säljs ligger på 103mm, för att få 680cc med en 78mm stroker-vev skulle det behövas 105,5mm kolv. Yttermåtten på cylinderfodret är 107mm så det går inte utan att modifiera vevhuset lite men omöjligt? Inte alls.

Däremot lär den ju tappa en hel del toppvarv med den klumpen till kolv.

Edit: Med dom måtten är man på ungefär samma motorkonstuktion som en husaberg eller en ktm 660 och dom kommer inte över 80hk hur man än trimmar. 95hk låter plötsligt inte speciellt troligt.

/HW

Last edited:
HW skrev:
Edit: Med dom måtten är man på ungefär samma motorkonstuktion som en husaberg eller en ktm 660 och dom kommer inte över 80hk hur man än trimmar. 95hk låter plötsligt inte speciellt troligt.

/HW

Det ska finnas möjlighet att plocka ut runt 90hk ur en LC4-konstruktion - beräknad livstid på motorn är då ca 5 timmar. Man vill inte göra det med andra ord. Med turbo kommer man lite längre förstås...

TomK skrev:
Det ska finnas möjlighet att plocka ut runt 90hk ur en LC4-konstruktion - beräknad livstid på motorn är då ca 5 timmar. Man vill inte göra det med andra ord. Med turbo kommer man lite längre förstås...

KTM´s factory LC4 på 690cc ger 85hk, läste det på Kunzels hemsida tror jag.

mitt 590 kit är egentligen ett sidvagns kit o delarna kommer från holland... kanske från samma ställe!

Tuben #10 skrev:
mitt 590 kit är egentligen ett sidvagns kit o delarna kommer från holland... kanske från samma ställe!

är det samma som granaten hade?
kanske är hans tillomed.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm