Ktm smc 690 -11 startar inte efter påfyllning av kylvätska.

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Hej! Köpte min första hoj nu i fredags som rubriken lyder är det en smc 690 från 2011. Är helt ny på motorcyklar förutom lite moppemek.

Det är så att den läcker lite kylarvätska så tänkte att jag skulle fylla på. Frågade killen jag köpte den av vad jag skulle fylla på med och han sa att vatten fungerar bra innan kylan kommer. Köpte en dunk batterivatten, stod att det var destillerat på infoskylten. Dock stod det avmineraliserat på internet men köpte den ialf. Jag fyllde på vätskan så att det blev fullt och fyllde även på kompensationstanken. Såg inte riktigt hur mycket jag hade i kompensationstanken så råkade fyllt nästan fullt där också.

När jag sen provade att starta första gången hörde jag startmotorn i början men sen la den av och FI lampan började lysa. Vid upprepade försök har inte startmotorn hörts utan ändast FI lampan har lyst. Jag provade att tömma ur lite av kylarvätskan men det har inte gjort någon skillnad.

Kan tillägga att den alltid startat tidigare.

Vill också poängtera att jag anser mig vara helt okunnig så ni får gärna ge utförliga förslag på vad som kan ha hänt. Tror inte att batteriet är dött och lampan för låg spänning lyser inte.

Tack på förhand!
 
Problemet du har beror inte på kylvätskan. Däremot lär du få problem med vattenpumpen om du inte har i lite glykol eller watervetter som gör att den får lite smörjning.

Ladda batteriet/prova med ett batteri du vet fungerar. Det är ett rätt basic första steg i felsökning när startmotorn inte går. Nästa steg är att kringgå startmotorns relä.
 
Problemet du har beror inte på kylvätskan. Däremot lär du få problem med vattenpumpen om du inte har i lite glykol eller watervetter som gör att den får lite smörjning.

Ladda batteriet/prova med ett batteri du vet fungerar. Det är ett rätt basic första steg i felsökning när startmotorn inte går. Nästa steg är att kringgå startmotorns relä.

Ok jag förstår, får kolla det. Är det så att man måste använda en speciell laddare? Är inte helt 100 på att jag fick med någon. Kan kolla senare
 
Efter att ha låtit hojen stå ett tag provade jag nu igen. Startmotorn gick igång men startförsöket avbröts snabbt och FI lampan började lysa igen. Måste vara något som inte är helt rätt eftersom det avbryts:/
 
Du skall använda en laddare avsedd för mc/mindre batterier. Eller en avancerad laddare som kan ställas in för att ladda mc respektive bilbatteri.

Batteriet har en angiven lagringskapacitet i amperetimmar (Ah).
Laddaren skall inte ge mer laddström (A) än c:a 10% av batteriets angivna värde för lagringskapacitet.

Ett bilbatteri har ofta 50Ah eller mer, och kan laddas med 5A utan problem.
Ett MC-batteri har ofta runt 5Ah och skall då inte laddas med mer än 0.5A

Smackar du på en 5A bilbatteriladdare på ditt lilla hojbatteri lär det bli för varmt och skadas av laddningen.
 
Efter att ha låtit hojen stå ett tag provade jag nu igen. Startmotorn gick igång men startförsöket avbröts snabbt och FI lampan började lysa igen. Måste vara något som inte är helt rätt eftersom det avbryts:/

Ja, troligen batterispänningen som sjunkit...

Alternativt startspärr om hojen har det. Har du flera olika nycklar med olika färg?
 
Eftersom den plötsligt kunde drar runt startmotorn en kort stund så har du typiska symptom på oladdat/dåligt batteri.

Om du har startspärr borde du ha mer än en nyckel. Ofta har sådana system en "huvudnyckel" i avvikande färg som används för att kunna skapa extranycklar om man skulle råka tappa bort en av de "vanliga". Huvudnyckeln skall aldrig användas då det kan vara galet dyrt att byta ut det som måste bytas om den nyckeln kommer bort. Innan jag skrämmer dig mer om detta så får gärna någon som har koll på hur det fungerar på KTM kommentera...
 
Jag har ett key-card så att jag kan få fler nycklar.

Men det där med laddning då.. I instruktionsboken är det en speciell laddare men funkar det med en vanlig billaddare? Står även att man inte ska ladda med max 10% av kapaciteten som står angiven på batterihöljet. Vet inte om jag kan ställa in sånt på billaddaren
 
Jag har ett key-card så att jag kan få fler nycklar.

Men det där med laddning då.. I instruktionsboken är det en speciell laddare men funkar det med en vanlig billaddare? Står även att man inte ska ladda med max 10% av kapaciteten som står angiven på batterihöljet. Vet inte om jag kan ställa in sånt på billaddaren

Kolla vad för batteri du har i nu så skall folk nog kunna rekommendera en laddare! :) Kan ju va så att originalbatteriet är utbytt.
 
Oj tror inte det är utbytt. Hoppas inte för la nyss en beställning på denna

https://www.mcweb.se/batteriladdare-1

Kan inte supermycket om batterier. Vet bara att LiFePO4 batterier kräver speciell laddare. Dock så sitter det inte sådana batterier original vad jag vet.

Jag hade väl också rekommenderat en Ctek så som Goffen skriver. Med tanke på att dom brukar funka på bil också.

Men som sagt så är det svårt att säga vad du skall ha för laddare om man inte vet vad det är för batteri i :) Har du hojen i närheten så är det ju bara att rycka ur batteriet och kolla. Lär väl stå någon typ av modellnr eller liknande på det. Om det kommer fram att laddaren du beställt inte funkar med batteriet du har så är det ju bara att skicka tillbaka! Alltså innan laddaren är använd.
 
Kollade och original batteriet sitter i. Det är ett YUASA YTZ10-S. Borde fungera med laddaren med tanke på att det är original. Laddaren jag köpte har dock ett lite annorlunda artikel nr än vad som anges i instruktionsboken.

Instruktionsbok: 58429074000
Den jag köpte: 58429074200

Antagligen är det vara en nyare modell.
 
Ni hade självklart rätt. Laddade batteriet och nu startar den:)

En annan fråga, fyllde som sagt på lite väl mycket i kompensationstanken, hur mycket vätska kan man ha i den? Vad kan hända om den är för full? Som jag fattar det dumpar cykeln vätska dit så det kanske inte går om det är för mycket i eller är jag helt ute och cyklar?
 
Ni hade självklart rätt. Laddade batteriet och nu startar den:)

En annan fråga, fyllde som sagt på lite väl mycket i kompensationstanken, hur mycket vätska kan man ha i den? Vad kan hända om den är för full? Som jag fattar det dumpar cykeln vätska dit så det kanske inte går om det är för mycket i eller är jag helt ute och cyklar?

Expansionstanken förmodar jag du menar och det brukar finns en min/max-markering på den, jag brukar fylla till min när motorn är kall.
Har du för mycket trycker han ur sig det bara men tappa ur till min-markeringen så är det rätt ungefär, kylaren däremot ska vara full.

Fyll upp, starta så han pumpar runt sen toppar du upp när han svalt undan, sen på med locket.
 
Nästa gång du vill ha reda på felet lite snabbare så räkna antal blinkningar FI lampan gör.... Sen läser du bara i boken vilken felkod det är...;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top