Ktm smc 660 slirar

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Hoj
Yamaha Mt 07
Hej, har nyss skaffat hem en ny hoj, en Ktm smc 660 05 med lc4an.
Försökt mig på att få ett den på bakhjulet, men tar det väldigt lungt.
Iallafall... mitt problem är att den slirar på kopplingen när jag försöker koppla upp den på 3an och en bit på tvåan när den är varm.
Nybytt olja osv. http://youtu.be/lq05hrbqRys kolla vid 40:10 så gör/ser ni!
Tack för mig

Ta lös lammellerna och kolla hur sliten dem är. Bäst är såklart att mäta tjockleken på lammellerna och jämföra med slitagegränsen i verkstasbok. Om de är inom spec i tjocklek så kan du slipa dem med sandpapper så den yttersta glaserade ytan slipas bort. Är de utom spec så köp nya lammeller såklart.

Om du ska fortsätta koppla upp hojen så köp hårdare kopplingsfjädrar.
Jag blir dock förvånad att du kopplar upp den på 3an för en 660 drar man lätt upp på 3an ,, även 4an med rätt teknik. Jag har som regel att aldrig koppla upp en hoj för de skitar ner oljan så man måste byta olja dubbelt så ofta och de sliter på hela motor och drivlina. Du måste/bör byta olja på ca 150-200 mil om du ska fortsätta koppla upp den! Tekniken för för att få upp den utan koppling är att leta rätt på "rätt"varvtal där hojen ger mest vrid och köra motorbromsning så den niger i fram strax innan man gasar och rycker upp den.

Finns massor av bakhjulstekniktrådar här sporthoj.

Koppla upp hojen gör bara amatörer....

Finns styvare originalfjädrar att köpa. Köp inte EBC eller liknanade de är mjukare än original.

Sen låter det som dags för nya lameller

Varför? Powerwheela som gäller?

För mig är det 2 anledningar:

1. Du sliter onödigt på kopplingen. Jag kör 500 racemil på en koppling och 5000mil gata på samma lameller i en LC4 utan problem. Men du kan döda ett lamellpaket på några kvällars bakhjulsträning. Visst det är inga stora pengar för några lameller men ändock helt i onödan....

2. Koppling för att komma upp ger en mer svårreglerad effektpush och ökar risken att man kommer för högt och inte hinner på bakbromsen i tid, och vips är de där fina Akraburkarna platta.. Skall man lära sig slanga rekommenderar jag att man först lär sig powerwheela genom växlarna och först när man är kung på det tränar på att åka balanspunkt och bromsa. Eller köper en skabbig crosshoj att knäcka bakskärmen på....

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing