ktm Service?

Nån som har servat hojen på dirtbike hyffsat nyligen och har nån åsikt om dem? All skit verkar va gammalt. De har ju dessutom fått ny meck, Lasse (?) från mcvaruhuset så kanske funkar bättre nu?

Edit. skitsamma, tar en chansning. Service på onsdag. Än så länge har jag bara ett bra intryck av dom =)
 
Last edited:
eisbaer skrev:
Nån som har servat hojen på dirtbike hyffsat nyligen och har nån åsikt om dem? All skit verkar va gammalt. De har ju dessutom fått ny meck, Lasse (?) från mcvaruhuset så kanske funkar bättre nu?

Nopp! men visst kan det mkt väl ha blivit riktigt bra men det är svårt att få bort en stämpel. Hur mkt skulle de ha för en 100mila? Hur länge ville lelles ha hojen?


Var förbi Dirtbike -03 för att fråga ang 100mila på min 660. Kommer inte riktigt ihåg exakta summa men det var betydligt högre än de priserna du hade fått utan jag ens hade nämt vilken modell jag hade. Men som sagt de kanske har bättrat sig?
 
motardnisse skrev:
Nopp! men visst kan det mkt väl ha blivit riktigt bra men det är svårt att få bort en stämpel. Hur mkt skulle de ha för en 100mila? Hur länge ville lelles ha hojen?


Var förbi Dirtbike -03 för att fråga ang 100mila på min 660. Kommer inte riktigt ihåg exakta summa men det var betydligt högre än de priserna du hade fått utan jag ens hade nämt vilken modell jag hade. Men som sagt de kanske har bättrat sig?

Jo 1600 inkl allt så det var riktigt bra. Lelles kunde jag vänta medans de gjorde servicen, dirtbike föredrog om jag hämtade den på slutet av dan istället.

Hur som helst, om jag inte är helt ute o cyklar så är det Lasse som skötte larminstallationerna på mcvaruhuset som servar ktm på dirtbike.
 
eisbaer skrev:
Jo 1600 inkl allt så det var riktigt bra. Lelles kunde jag vänta medans de gjorde servicen, dirtbike föredrog om jag hämtade den på slutet av dan istället.

Hur som helst, om jag inte är helt ute o cyklar så är det Lasse som skötte larminstallationerna på mcvaruhuset som servar ktm på dirtbike.

:va Han som har ring i näsan eller han som är lång och har glasögon?
 
eisbaer skrev:


Aha! ja varför inte pröva, tror han moterade x-tra tillbehör på kundhojarna också bla packväskor mm. Han jobbade ihop med den andra killen med glasögon på larm avd också.

Ps Fråga killen med ringen vad han tycker om att montera på packväskor på en triumph tiger bla :D
 
motardnisse skrev:
Aha! ja varför inte pröva, tror han moterade x-tra tillbehör på kundhojarna också bla packväskor mm. Han jobbade ihop med den andra killen med glasögon på larm avd också.

Ps Fråga killen med ringen vad han tycker om att montera på packväskor på en triumph tiger bla :D

Skönt o slippa åka fyra mil för att serva skiten.
Han frågade t o m om han skulle beställa hem nåt extra till hojen till servicen (plast/munstycken o sånt) och undrade om den var ombestyckad o öppnad o så. Det ger förtroende.

För övrigt så kan Lelles inte erbjuda någon service tid förrän den 27e juni. Anar att Ragnar ska ta semester eller nått ;)
 
eisbaer skrev:
Skönt o slippa åka fyra mil för att serva skiten.
Han frågade t o m om han skulle beställa hem nåt extra till hojen till servicen (plast/munstycken o sånt) och undrade om den var ombestyckad o öppnad o så. Det ger förtroende.

För övrigt så kan Lelles inte erbjuda någon service tid förrän den 27e juni. Anar att Ragnar ska ta semester eller nått ;)

Tydligen så har de antingen en eller två killar i verkstan så Ragnar kan ta hand om övriga saker. Ja då är det bara att rapportera sen hur servicen gick!
 
motardnisse skrev:
Tydligen så har de antingen en eller två killar i verkstan så Ragnar kan ta hand om övriga saker. Ja då är det bara att rapportera sen hur servicen gick!

Så, nu e servicen gjord. Kan bara rekommendera Dirtbike och Lasse som är ensam meck där numera. Han gjorde ett suveränt jobb (smörjde upp kicken bl a ;). Han har helt klart full koll på vad han gör och är dessutom jävligt trevlig.

Priset blev precis som det sas, 1600 pix inkl allt. Så ni som tvekar, gör inte det =)
 
eisbaer skrev:
Så, nu e servicen gjord. Kan bara rekommendera Dirtbike och Lasse som är ensam meck där numera. Han gjorde ett suveränt jobb (smörjde upp kicken bl a ;). Han har helt klart full koll på vad han gör och är dessutom jävligt trevlig.
Det var väl då f-n på tiden att Stockholm fick en verkstad värd namnet. Kul !

.
 
_dUb_XR skrev:
Är det KTM 660/625 (kanske dom flesta LC4) så börjar du med att hitta det övre dödläget dvs när kolven är högst upp och båda vipporna är obelastade, på dessa modeller kan du skruva in en skruv som låser vevaxln nere vid vevhuset ( denna skruv måste beställas), för att sedan skruva in skruven ha femmans växel i och snura på bakhjulet fram och tillbaka tills du hittar rätt läge och kan skruva in skruven hela vägen. obs använd inte våld utan skruva in skruven med enbart fingrarna. med hjälp av denna skruv inskruvad kan du vara 100% säker att du hittat rätt läge för justeringen. :tummenupp

sedan är det bara att ta bort inspektionskåpan och mäta med 0,15 bladmått på både insug och utblåsventilerna.

Finns det här beskrivet "för dummies" nånstans? Gärna med bilder... :tomten
 
Goldwing_WannaB skrev:
Finns det här beskrivet "för dummies" nånstans? Gärna med bilder... :tomten

Se om du kan ladda ner eller köpa verkstadshandboken, det står där med bilder.
 
Hur fan ska man tolka serviceintervallerna egentligen... (660 04a)

100 mil sen varje 250+500. Innebär det 100/350/600/850 osv eller 100/250/500/750 osv.

Tänkte göra ett oljebyta mellan servicarna nämligen. Och då är det bra att veta om jag köra nu eller om 50 mil...

Också: Hur ser garantin ut på 660n. 600mil? Nån som kollat upp och _vet_?
 
eisbaer skrev:
Hur fan ska man tolka serviceintervallerna egentligen... (660 04a)

100 mil sen varje 250+500. Innebär det 100/350/600/850 osv eller 100/250/500/750 osv.

Tänkte göra ett oljebyta mellan servicarna nämligen. Och då är det bra att veta om jag köra nu eller om 50 mil...

Också: Hur ser garantin ut på 660n. 600mil? Nån som kollat upp och _vet_?

På 640 -04:a är det 100,500,1000,1500,osv.

Det vill säga att det är bara 400mil mellan första och andra service, så det är nog lika för dig. 100,250,500,750,osv
 
Boman skrev:
På 640 -04:a är det 100,500,1000,1500,osv.

Det vill säga att det är bara 400mil mellan första och andra service, så det är nog lika för dig. 100,250,500,750,osv


NEJ NEJ

Du servar första gången efter 100mil därefter var 500mil altså

100/600/1100/1600/2100

annars blir det ju inte 500mils intervall
 
Det står i handboken till din 660 -04 om du läser under checklistan för servicen:
Första servicen med olja+filter samt ventiljustering och en massa annat: 100 mil.
Sen byter du olja+filter med 250 mils intervall enligt handboken.
Med 500 mils intervall är det dags för service igen med ventiljustering och allt det där annat samt byte av olja+filter.

Enligt handboken byter du alltså olja och filter vid mätarställningen 100 mil, 350 mil, 600 mil, 850 mil, 1100 mil osv.
Du justerar ventilerna samt gör övriga serviceåtgärder enligt handboken vid mätarställningen 100 mil, 600 mil, 1100 mil osv.

//Eric
 
Last edited:
eisbaer skrev:
Också: Hur ser garantin ut på 660n. 600mil? Nån som kollat upp och _vet_?

Jag vet inte om någon milbegränsning men den är 6 månader i tid. Dock ska du nog kolla med din KTM-handlare och få skriftligt papper från denne att garantin gäller även om du byter olja själv på hojen. En förutsättning för att garantin ska gälla brukar ovillkorligen vara att alla åtgärder förutom tankning och justering av lyfttryck i däcken ska göras av auktoriserad verkstad. Om du kommer in med en hoj som rasat och du själv bytt olja kan du nog inte räkna med att garantin gäller.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Jag vet inte om någon milbegränsning men den är 6 månader i tid. Dock ska du nog kolla med din KTM-handlare och få skriftligt papper från denne att garantin gäller även om du byter olja själv på hojen. En förutsättning för att garantin ska gälla brukar ovillkorligen vara att alla åtgärder förutom tankning och justering av lyfttryck i däcken ska göras av auktoriserad verkstad. Om du kommer in med en hoj som rasat och du själv bytt olja kan du nog inte räkna med att garantin gäller.

//Eric


Alright, du hade helt rätt. Kollade med roadbike där den är köpt.

Serviceintervallen är 100/350 osv, 6 månaders garanti och egna oljebyten påverkar inte garantin.
 
Back
Top