ktm Service?

croom

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Blge
Hoj
på g
Någon som vet vad det kostar att serva ktm 660 på verkstad typ Lelles?
och vad d e för service intervaller på 660 och 625?
 
lånar tråden lite...

Vet någon vad 500'a mila sevicen går på till en KTM 640 SM -02 ?
 
Det borde väl landa på allt mellan 800-1200 beroende på hur stor service som görs. Jag minns ej vad Lelles tar - ring och kolla!

Det är faktiskt enkelt att fixa själv och då kan man dessutom greja med småsaker som kedjespänning, lufta gaffeln, rengöring av hojen och annat som man inte får av en verkstad (de byter i stort sett bara olja+filter och kollar ventilspel på en grundservice).
 
flipm0de skrev:
lånar tråden lite...

Vet någon vad 500'a mila sevicen går på till en KTM 640 SM -02 ?

1700 Kr hos jonte engdahl i lödde, de är riktigt trevliga och duktiga.

De byte oljefilter, olja, stift, ställer ventiler, mm, mm
 
flipm0de skrev:
lånar tråden lite...

Vet någon vad 500'a mila sevicen går på till en KTM 640 SM -02 ?


Nja! fick ge ca 1500:- hos lelles för min 640 -01 för 500´a mila men detta var -02, är osäker var priset ligger nu!

Service på 640 ligger väl på 100mil/500mil/1000mil osv "500mil intervall"

Service på 625/660 är nog på 100mil/250mil/500mil osv "250mil intervall"
 
Last edited:
motardnisse skrev:
Service på 640 ligger väl på 100mil/500mil/1000mil osv "500mil intervall"

Service på 625/660 är nog på 100mil/250mil/500mil osv "250mil intervall"

Korrekt :tummenupp

Men man skall byta olja/filter någon gång mellan servicarna...
 
Mr R skrev:
Korrekt :tummenupp

Men man skall byta olja/filter någon gång mellan servicarna...

Körde knappt 100mil mellan varje service tidigare då jag tyckte 1,5L är inte så dyrt fast filter byte körde jag varannan gång!
 
motardnisse skrev:
Körde knappt 100mil mellan varje service tidigare då jag tyckte 1,5L är inte så dyrt fast filter byte körde jag varannan gång!
660-04 har 2.1l oljevolym :tummenupp
 
Service på 640 ligger väl på 100mil/500mil/1000mil osv "500mil intervall"

Service på 625/660 är nog på 100mil/250mil/500mil osv "250mil intervall"

Enligt instruktionsboken till min 660 -04 är första servicen efter inkörningen på 100 mil. Sen är det olje- och filterbyte var 250:e mil samt service med bl.a. ventiljustering var 500:e mil.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Enligt instruktionsboken till min 660 -04 är första servicen efter inkörningen på 100 mil. Sen är det olje- och filterbyte var 250:e mil samt service med bl.a. ventiljustering var 500:e mil.

//Eric


Ventiljustering, hur knepigt är de?

ÄR de nåt en vanlig döing kan göra med lite mekarkunskaper. Känns onödigt o lämmna in när man fixar alla dommandra bitarna.
 
MHK skrev:
Ventiljustering, hur knepigt är de?

ÄR de nåt en vanlig döing kan göra med lite mekarkunskaper. Känns onödigt o lämmna in när man fixar alla dommandra bitarna.

De e ingen större konst. Inte på min XR ivf. Be ngn visa dig första gången om du e osäker, sen går de som en dans! :tummenupp
 
MHK skrev:
Ventiljustering, hur knepigt är de?

ÄR de nåt en vanlig döing kan göra med lite mekarkunskaper. Känns onödigt o lämmna in när man fixar alla dommandra bitarna.

Är det KTM 660/625 (kanske dom flesta LC4) så börjar du med att hitta det övre dödläget dvs när kolven är högst upp och båda vipporna är obelastade, på dessa modeller kan du skruva in en skruv som låser vevaxln nere vid vevhuset ( denna skruv måste beställas), för att sedan skruva in skruven ha femmans växel i och snura på bakhjulet fram och tillbaka tills du hittar rätt läge och kan skruva in skruven hela vägen. obs använd inte våld utan skruva in skruven med enbart fingrarna. med hjälp av denna skruv inskruvad kan du vara 100% säker att du hittat rätt läge för justeringen. :tummenupp

sedan är det bara att ta bort inspektionskåpan och mäta med 0,15 bladmått på både insug och utblåsventilerna.
 
_dUb_XR skrev:
Är det KTM 660/625 (kanske dom flesta LC4) så börjar du med att hitta det övre dödläget dvs när kolven är högst upp och båda vipporna är obelastade, på dessa modeller kan du skruva in en skruv som låser vevaxln nere vid vevhuset ( denna skruv måste beställas), för att sedan skruva in skruven ha femmans växel i och snura på bakhjulet fram och tillbaka tills du hittar rätt läge och kan skruva in skruven hela vägen. obs använd inte våld utan skruva in skruven med enbart fingrarna. med hjälp av denna skruv inskruvad kan du vara 100% säker att du hittat rätt läge för justeringen. :tummenupp

sedan är det bara att ta bort inspektionskåpan och mäta med 0,15 bladmått på både insug och utblåsventilerna.

Aha toppen!

Hittade inget evttigt när jag sökte
 
croom skrev:
Någon som vet vad det kostar att serva ktm 660 på verkstad typ Lelles?
och vad d e för service intervaller på 660 och 625?

Ringde förra veckan och bokade in min 660 04:a för 100mils service på Beviks i lkpg och dom ska ha 2480kr :va

Små saftigt..
 
Flåhäng skrev:
Ringde förra veckan och bokade in min 660 04:a för 100mils service på Beviks i lkpg och dom ska ha 2480kr :va

Små saftigt..

Hrrm, jag tycker det låter skitkonstigt... :va Som sagt, här i Jönköping betalar jag ca 500 kr för ventiljustering. Resten gör jag själv, jag förstår inte meningen med att lämna in hojen när det är så lätt att göra själv?

Angående ventiljusteringen så är inte det så krångligt heller, och man behöver ingen skruv för att låsa fast TDC-läget, man ser vart det är.
 
Varför betala 500 spänn för någe som du gör plättlätt själv, vad e meningen med de ;)

Emmi skrev:
Hrrm, jag tycker det låter skitkonstigt... :va Som sagt, här i Jönköping betalar jag ca 500 kr för ventiljustering. Resten gör jag själv, jag förstår inte meningen med att lämna in hojen när det är så lätt att göra själv?
 
Back
Top