KTM SD 990 -05 modifiering

dPettson

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha XS1B & KTM SD 990
Hej,

Jag har tänkt modda min KTM SD 990 -05a.
Jag undrar om jag kan stänga av SAS grejjerna via TuneECUn elr måste man köpa typ ett Motohooligan kit, plattor samt resistor?
Sen så antar jag att jag måste mappa om hojjen om man mekar luftfilter, pipor etc. rekommenderas det att man köper en Power comander och bänkar/mappar?
Hur går hojjen om man plockar bort övre gasspjällen samt monterar LC8 trattar?

Mvh David
 
Om du orkar läsa Superduke tråden eller 950/990 SM SMR så hittar du alla svar där.
 
Tuneecu kan stänga av SAS. Plattorna är bara för att man skall kunna ta bort grejerna. Vill du slippa lägga någon hundring på dem så sätt en plugg i slangen bara.

Ja du bör mappa om. PC III behövs inte för hojens skull då Tune ECU kan sköta det men det är lite meckigt att hitta någon bänkoperatör som kan använda programvaran.
 
Har plockat bort Sas, övre spjällen, bytt till Bmc filter och kör med orginal grenrör men akra alu slipon med tillhörande mappning. Hojen går redigt fint och lämnar 113hk på bakhjulet. Har kompletterat med 520 drivpaket och en höjning av varvspärren med 250 varv. Körde så under 2013 och är supernöjd. Till iår blir det lite bytt på luftfiltersidan och test av en annan tuneECU mapp samt Dunlop 212 gpracer :tummenupp
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.

Skippa v-twin nästa gång så blir du nöjd :)
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.

Allt aom jag gjort (se ovan) motverkar detta men bäst är att sätta dit en Powercomander och få hojen redigt mappad, kostar några kronor men kan vara värt det :fakta
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.

Luftburksmodden kommer hjälpa till väldigt mycket. Men du vill inte lägga allt för mycket pengar..Prova plocka sas, övrespjäll och faktiskt öppna upp orginalluftburken genom att öppna/såga upp lite på de bägge locken på sidorna så mer luft kommer in. Sen är mappning A och O efter det. Supeduken körs på koppling i stan och låga varv.
 
Hej,

Jag har tänkt modda min KTM SD 990 -05a.
Jag undrar om jag kan stänga av SAS grejjerna via TuneECUn elr måste man köpa typ ett Motohooligan kit, plattor samt resistor?
Sen så antar jag att jag måste mappa om hojjen om man mekar luftfilter, pipor etc. rekommenderas det att man köper en Power comander och bänkar/mappar?
Hur går hojjen om man plockar bort övre gasspjällen samt monterar LC8 trattar?

Mvh David

Angående hur den går utan spjäll och med RC8 trattar. Personligen märkte jag att den blev starkare på låga varv. Annars inte mycket mera, ryter lite mera kanske. Det är värt att göra det då det är ett enkelt ingrepp.
 
RC8 trattarna, lägre, gör att du får mer förändring på högre varv.
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.

Jag har gjort ganska mycket med min hoj och det som gjorde den största skillnaden på gångkulturen på min hoj är efter det att jag installerade PC5, eliminerade lamdasonderna och bänkade och mappade hojen hos Andersson Turbo. Nu för tiden kör jag originaldrevat i t.ex. 90km/h utan ryck och kedjerassel - helt annorlunda mot förut.

Efter att ha kollat på kurvorna innan vi började själva mappningen så var det ganska enkelt att se att KTM's iver att blidka diverse trädkramare och kunns uppvisa låg förbrukning i 90km/h, gjorde att luft/bränsle blandningen och lamdans inverkan var lite "heijkon-bacon". För fet och för mager om vartannat, inget sensationellt, men jag tror det ger större utslag på en stor Twin.

Men hur du än vrider och vänder så är en radfyra lugnare (i mitt tycke könlösare) än en stor twin om det är lugn stadkörning du är ute efter.

Vad har jag gjort med min hoj?
SAS bortaget, 520 drev och kedja, PC5, Rottweiler luftfiltersystem, acra system, bänkad och mappad, RC 8 trattar, annan utväxling på gasrullen, Shorai batteri (vikt <1kg).
 
Det låter som att det blir till att köpa en PC5 och eliminera lambda efter att man snart beställt sina Wings pipor!
 
Kanske lite offtopic i denna tråden. Hoppas ok :7peta

Jag gör gärna någon insats för att hojen ska gå lite lugnare i stan, dvs under 3000 varv. Känns ibland fel att behöva vara så aktiv med kopplingen. Hade inte tänkt lägga massa pengar och håller inte på och wheelar och eller letar ökad effekt. Finns det någon bra modifiering som är seriös och inte skadar hojen och som minskar ryckigheten i låg fart. Gärna förklaring så att en 5-åring förstår:crash

Har en ktm sd 07 med acra och den är mappad (heter det så?). kör utan db om det spelar någon roll. Inga modifieringar i övrigt.

SAS och ett nytt sportfilter om du vill göra det enkelt för dig.
 
jag har lämnat in min för en del fix till våren :D Men är det någon som Bänkat original Vs Preppad.. (Bak hästar så klart). Jag kan inte kolla det på min har slängt in Evo2 map, samt Yoshi, pipor så blir ju inte helt Rätt då.. Men ska när jag fått allt klart lägga in uppgifterna här. Joo! Blir denna 001 (2).jpg samt Pc5. Blir Nog bra :)
 
I superduke tråden står mycket matnyttigt som någon sa innan:tummenupp

Är du i behov av extra kylarkåpor så har jag ett par liggandes som du kan få billigt.

Skicka pm i så fall
 
Rottweiler luftkit inhandlat.. Så när plånboken säger till igen så ska jag bänka den så får vi se hur den står sig...:rock
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top