Ktm rc 390

Och det är därför den aldrig kommer att slå i Sverige, där alla måste ha en litersklubba med 180++ häst, trots att dom blir omkörda av BÅDE Sege och Mattias i kurvorna :rolleyes:
Det krävs bollar med hår på för att köra en literhoj, det är därför BÅDE Sege och Mattias kör/körde moped :tungan
 
Verkar spännande men kan de inte slänga in 690n i samma chassi? Då hade jag lätt köpt en.
 
P€RRA;5857318 skrev:
Det krävs bollar med hår på för att köra en literhoj, det är därför BÅDE Sege och Mattias kör/körde moped :tungan
Jag kanske vill ha en RC390, men den är så ful. Jag har inte kört motorcykel på snart ett år, det känns ganska bra.

PS. Du har glömt "i" i "BIFF" i din avatartext.
 
Förutom att KTM 390 levererar 10 häst till och väger lika mycket trots katalysator ABS och en massa annat tungt skrot som måste sitta på nya cyklar.

tja Boris KTM har ju verkligen lyckats med sina mc det är helt klart, men för att slippa allt det nya skrotet så är det ju bara o trimma gammel motorn 10 hp till o det är nog inga problem,, minns när håkan carlqwist skulle köra stadium cross på ullevi då fick han välja mellan yz 250 o tt 350 han valde tt350 så helt kass var den nog inte i sin mc kategori.

men visst fn är KTM 390 snygg:)
 
minns när håkan carlqwist skulle köra stadium cross på ullevi då fick han välja mellan yz 250 o tt 350 han valde tt350 så helt kass var den nog inte i sin mc kategori.
Ja,vi minns alla vårat 80-tal med nostalgi och en liten tår i ögonvrån. Fast det kanske säger mera om vad YZan vad för motorcykel när det begav sig.
 
minns när håkan carlqwist skulle köra stadium cross på ullevi då fick han välja mellan yz 250 o tt 350 han valde tt350 så helt kass var den nog inte i sin mc kategori.

Men det där MÅSTE väl ändå vara en skröna??? Kan du visa dokumentation på det? OM det vore sant skulle ju Yamaha kunnat sluta tillverka YZ250 direckt!!! Men det gjorde de ju inte vad jag vet....
 
2014-ktm-rc390-01.jpg


2014-ktm-rc390-02.jpg
 
Engine
Design 1-cylinder 4-stroke engine, water-cooled
Displacement 373.2 cm³
Bore 89 mm
Stroke 60 mm
Performance 32 kW (43 hp)
Starting aid Electric starter
Transmission 6 speed, claw shifted
Engine lubrication Forced oil lubrication with 2 Eaton pumps
Primary gear ratio 30:80
Secondary gear ratio 15:45
Cooling system Liquid cooling system, continuous circulation of cooling liquid with water pump
Clutch Wet multi-disc clutch / mechanically operated
Ignition system Contactless, controlled, fully electronic ignition system with digital ignition timing adjustment

Chassis
Frame Tubular space frame made from steel, powder-coated
Shock absorber WP Monoshock
Suspension travel front 125 mm
Suspension travel rear 150 mm
Brake system Front Disc brake with four-pot brake caliper
Brake system Rear Disc brake with one-pot brake caliper, floating brake discs
Brake discs Front 300 mm
Brake discs Rear 230 mm
Chain 5/8 x 1/4” X‑Ring
Steering head angle 66.5°
Wheel base 1,340±15 mm
Ground clearance (unloaded) 178.5 mm
Seat height (unloaded) 820 mm
Total fuel tank capacity approx. 10 l
Unleaded premium fuel (95 RON)
Weight without fuel approx. 147 kg
 
147kg,,Räcker en skiva till bana då? Håller på men en helt annan hoj på ca 135 kg,
tänkte ha 2 skivor,men kanske kan slänga ett och och en skiva och tjäna mer vikt!!
 
43hk och 147kg är väl inte så himla hett, eller?

Eller gömmer det sig möjligheter i den där specen som jag missar? Hur mycket tjänar man på att bygga om den till banhoj? 10-15kg?
 
43hk och 147kg är väl inte så himla hett, eller?

Eller gömmer det sig möjligheter i den där specen som jag missar? Hur mycket tjänar man på att bygga om den till banhoj? 10-15kg?

Det är väl ungefär samma vikt som en Aprilia RS 250 fast med 43hk istället för 60hk.
 
Det är väl ungefär samma vikt som en Aprilia RS 250 fast med 43hk istället för 60hk.

Ja, men Aprilian har ju nästan 50% mer effekt :)

Jag hade en KTM 660 för ett gäng år sedan och den hade väl runt 60hk, i alla fall med helsystemet, och vägde typ 135hk eller något sådant och det var väl inte så att man var direkt rädd för den...

Är det för någon form av begränsat körkort som man använder 390-rovan? En 690 i det där chassit hade ju varit några snäpp mer intressant för oss fullvuxna, vikt/effekt-hämmande personer.
 
Last edited:
Det är väl ungefär samma vikt som en Aprilia RS 250 fast med 43hk istället för 60hk.

Ungefär, KTM:n väger 7kg mer och saknar i runda slängar 20hk jämfört med Barillan, och då är den ändå en av de större och tyngre cyklarna i 250-klassen.
Den bör ju kunna bli ett hyfsat alternativ för de som endast har mellanklasskörkort, men som vill ha en cykel som det går att svänga ordentligt med.

Edit: Var visst fler som var inne på samma linje och skrev samtidigt som jag.
 
Fick priset på gatverisionen idag!
Med ABS så landar priset på 56.900:- vilket jag tycker är ett jävligt vettigt pris! :D

Och då finns det ju potential för att priset på banhojen kommer bli ruskigt intressant, om den nu kommer säljas till privatpersoner.

Boris, den allsmäktige, kanske har ett svar på den funderingen? :krama
 
Åh mums! Hoppas bara den inte är mega-smäckig för att den är gjord i Indien.
 
Back
Top