Ktm RC 250 R

..
Jag tar gärna en, men i racingutförande och till ett betydligt lägre pris. Tänk istället om något sånt här kunde bli en ersättare till Hondas RS125, den var ju i en prisklass som var överkommlig men ändå en riktig racer. Den här ersätter väl mer Aprilia RSA/RSW...

Detta är den som är KTM´s motsvarighet till Honda NSF250R, som ersatte deras RS125R. Dvs den billiga kundversionen som man kommer köra med i Red Bull Rookies Cup:en nästa år. KTM har laggt sina hojar RC125R och RC250R ett halvt steg upp mot Hondas. Dvs 2 hk mer och enklare version av Brembo-bromsar mm. Långt ifrån att motsvara RSA125. Då måste du jämföra mot en hoj i Moto3 VM isf.
 
En liten fundering bara. Varför är den så hiskeligt dyr?

250 fyrtakt med 50hkr. Är inte det rätt nära vad typ en crosshoj ligger på idag?

Ramen ser ut som om den tom ev skulle kunna vara av cromolly?

Visserligen är det säkert fina komponenter men 350k är ju rätt mycket pengar?

Eller är det samma som när KTM först kom med RC8. Att den bara några år efter sänktes med rätt många procent i pris?

Jäkligt fräck är den dock :yoparty
 
Antagligen för att de inte väntar sig kunna sälja så många, och vill få igen utvecklingskostnaden. Sen är det nog inte så billigt att få bromsar, gaffel, fälgar o.s.v tillverkade i låga volymer.
 
En liten fundering bara. Varför är den så hiskeligt dyr?

250 fyrtakt med 50hkr. Är inte det rätt nära vad typ en crosshoj ligger på idag?

Ramen ser ut som om den tom ev skulle kunna vara av cromolly?

Visserligen är det säkert fina komponenter men 350k är ju rätt mycket pengar?

Eller är det samma som när KTM först kom med RC8. Att den bara några år efter sänktes med rätt många procent i pris?

Jäkligt fräck är den dock :yoparty

Ligger snarare på 35hk kanske närmare 40 men nog inga 50hk i alla fall.
 
Ligger snarare på 35hk kanske närmare 40 men nog inga 50hk i alla fall.

Jag läste såhär på Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_CRF250R . Visserligen en bit från 50Hkr. Men på en sådan motor finns det ju också en del krav på register mm. Borde gå att plocka mer om man skulle köra den utan "botten".

Hur som tycker jag att priset på KTM:en blir högt. Det jag vill komma fram till är att de bygger hojar med ultralåga prod kostnader och försöker sälja dom för samma priser som japs hojarna. Kolla bara på en RC8 (vilken jag också gillar starkt). Tittar man på konstruktionen så är den ju minst sagt "fattig" om man jämför med andra i segmentet.
 
Jag läste såhär på Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_CRF250R . Visserligen en bit från 50Hkr. Men på en sådan motor finns det ju också en del krav på register mm. Borde gå att plocka mer om man skulle köra den utan "botten".

Hur som tycker jag att priset på KTM:en blir högt. Det jag vill komma fram till är att de bygger hojar med ultralåga prod kostnader och försöker sälja dom för samma priser som japs hojarna. Kolla bara på en RC8 (vilken jag också gillar starkt). Tittar man på konstruktionen så är den ju minst sagt "fattig" om man jämför med andra i segmentet.

Hur tänkte du nu? KTM RC8 fattig konstruktion?

Hjul,bromsar,fjädring är ju bättre grejer än japscyklarna original. Ramen är handtillverkad i CrMo. Motorn är betydligt mer tekniskt avancerad än div XYZ1000RR. Kåpor,plast,el saknar jag uppfattning om då jag bara pillat med dem i raceutförande.

Nej det går inte att få ut 50hk ur en CRF250 motor oavsett hur smalt du gör effektregistret. Skall du varva tillräckligt långt för att det skall gå får du en driftstid mellan renoveringar räknad i minuter. Fabriksmotorer i MX-VM har kring 45hk och de skulle inte hålla när man plockar ut dem på en RR bana.
 
Jag läste såhär på Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_CRF250R . Visserligen en bit från 50Hkr. Men på en sådan motor finns det ju också en del krav på register mm. Borde gå att plocka mer om man skulle köra den utan "botten".

Hur som tycker jag att priset på KTM:en blir högt. Det jag vill komma fram till är att de bygger hojar med ultralåga prod kostnader och försöker sälja dom för samma priser som japs hojarna. Kolla bara på en RC8 (vilken jag också gillar starkt). Tittar man på konstruktionen så är den ju minst sagt "fattig" om man jämför med andra i segmentet.
Hur vet du att de byggt hojen med "ultralåga produktionskostnader"? Det är ett ganska underligt påstående tycker jag. Du kan inte jämföra motorn i en massproducerad crosshoj med motorn i en Moto3 hoj där enstånkan ska varva 14 000 rpm. Osv. Förstår inte heller jämförelsen med RC8 eftersom det är en gatcykel och det här är en roadracignhoj i liten serie. Ska du jämföra måste du göra med liknande motorcyklar som tex.
Honda NSF250R som har ett listpris i Japan på ca 1 900 000yen + frakt vilket motsvarar ca. 160 000 sek och då är det en lägre specifikation.
Du blandar äpplen och päron här.
 
Hur tänkte du nu? KTM RC8 fattig konstruktion?

Hjul,bromsar,fjädring är ju bättre grejer än japscyklarna original. Ramen är handtillverkad i CrMo. Motorn är betydligt mer tekniskt avancerad än div XYZ1000RR. Kåpor,plast,el saknar jag uppfattning om då jag bara pillat med dem i raceutförande.

Nej det går inte att få ut 50hk ur en CRF250 motor oavsett hur smalt du gör effektregistret. Skall du varva tillräckligt långt för att det skall gå får du en driftstid mellan renoveringar räknad i minuter. Fabriksmotorer i MX-VM har kring 45hk och de skulle inte hålla när man plockar ut dem på en RR bana.

Vad kostade RC8 när den kom? Vad kostar den nu? Allt från material på bultar, till materialval utav kåpor tank osv. Formen på hojen är ju inte "yxig" för att den blev fräckast så (prod kostnaden blir otroligt mycket lägre).
Titta på en Kit car. Finns vissa likheter.

Jag tycker inte illa om KTM och verkligen inte om RC8. Tycker att hojen är rätt! Och KTM är smarta som bygger hojen på det viset. De har lagt krutet på de saker som kan funka och där någon annan får ta kosten (läs färdiga koncept, fjädring mm). Visst sitter det fina komponenter på hojarna som funkar bra. Men fundera på hur det hade varit om en Japs eller Tysk hade använt samma prylar :rolleyes:

Man kan köra FORT med en gammal Volvo om man slänger på Öhlins, R-däck, och fina bromsar. Men man kommer aldrig kunna köra SKITFORT :)
 
Du kan inte jämföra motorn i en massproducerad crosshoj med motorn i en Moto3 hoj där enstånkan ska varva 14 000 rpm.
”The new camshafts on the 250 SX‑F 2013 have also been designed (new valve timing, larger stroke) for achieving a huge increase in performance compared with the predecessor model, above all at the top end of the rev range (max. 14,000 1/min, previously 13,400 1/min).”

http://www.ktm.com/se/mx/250-sx-f-eu/highlights/benefit/583/benefit/Product.html#.UKLN-KX5go4

:fakta
 

Bifogat

  • KTM_250_SX-F_2013B.jpg
    KTM_250_SX-F_2013B.jpg
    107.5 KB · Visningar: 148
Last edited:
”The new camshafts on the 250 SX‑F 2013 have also been designed (new valve timing, larger stroke) for achieving a huge increase in performance compared with the predecessor model, above all at the top end of the rev range (max. 14,000 1/min, previously 13,400 1/min).”

http://www.ktm.com/se/mx/250-sx-f-eu/highlights/benefit/583/benefit/Product.html#.UKLN-KX5go4

:fakta
Fast de skulle inte fungera bra i utanför sin planerade använding, dvs. crossmotor i Moto3-hojen samt vice versa. :fakta
 
Formen på hojen är ju inte "yxig" för att den blev fräckast så (prod kostnaden blir otroligt mycket lägre).
Eh...va?

Menar du på allvar att kåpor och paneler på KTM RC8 är billigare att tillverka eftersom formerna består av kurvradier som större än på andra modeller? Och att KTM valde den här designen för att det skulle resultera i låga tillverkningskostnader på kåpor och paneler? Kanske tänker du att formerna på kåporna och panelerna är...rätvinkliga...?

:va
 

Bifogat

  • ktm-rc8r-side.jpg
    ktm-rc8r-side.jpg
    199.2 KB · Visningar: 165
Last edited:
För kundhojar; vore det inte roligare om de erbjöd en variant med en av KTMs större crossmotorer, typ en 450 eller 500:a? Eller vilken kubik de exakt är på för tillfället...

Vikten på motorn kan väl inte skilja så otroligt mycket att det inte går att rätta till balansen med justerbara motorfästen? Och en sådan motor har ju lite mer lättkört register och är säkert inte fullt lika explotionsbenägen som en 250 är?

Fast en större motor kanske behöver så mycket mer kylning att det inte funkar?

Roligast vore ju såklart om man kunde få den med valfri motor från KTMs crosshojar, dvs. både fyrtakt och tvåtakt :)
 
För kundhojar; vore det inte roligare om de erbjöd en variant med en av KTMs större crossmotorer, typ en 450 eller 500:a? Eller vilken kubik de exakt är på för tillfället...

Vikten på motorn kan väl inte skilja så otroligt mycket att det inte går att rätta till balansen med justerbara motorfästen? Och en sådan motor har ju lite mer lättkört register och är säkert inte fullt lika explotionsbenägen som en 250 är?

Fast en större motor kanske behöver så mycket mer kylning att det inte funkar?

Roligast vore ju såklart om man kunde få den med valfri motor från KTMs crosshojar, dvs. både fyrtakt och tvåtakt :)
Med 250-motorn kostar den 450.000 kr och är ju inte riktigt en hoj för hobbyförare.

En färdigbyggd tävlingshoj med 450-crossmotor är ju Roland Sands för ca 125.000 kr. Frågan är om de tillhandahålls fortfarande. Grymt bra idé dock: crosshojens motor, ram och sving. Hjul, bromsar, fjädring, tank och kåpor anpassad för asfalt.

http://www.motogeo.com/working-at-rsd-and-building-a-super-single-part-1-the-build/
 

Bifogat

  • 1290119935008_monogp_super_singles.jpg
    1290119935008_monogp_super_singles.jpg
    57.1 KB · Visningar: 129
  • kawasaki_profile_right.jpg
    kawasaki_profile_right.jpg
    48.6 KB · Visningar: 102
  • 450ss_large_5.jpg
    450ss_large_5.jpg
    157.7 KB · Visningar: 114
  • honda_rear_profile.jpg
    honda_rear_profile.jpg
    34 KB · Visningar: 104
  • Skärmavbild 2013-02-28 kl. 00.50.06.jpg
    Skärmavbild 2013-02-28 kl. 00.50.06.jpg
    78 KB · Visningar: 110
  • Skärmavbild 2013-02-28 kl. 00.53.13.jpg
    Skärmavbild 2013-02-28 kl. 00.53.13.jpg
    60.7 KB · Visningar: 106
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top