Ktm Rc 125 2008

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nu har KTM släppt sin produktionsracermodell för dom nationella 125GP serier!

Hojen är förmodligen samma som den man använder i tex Red Bull Cupen. 45 hk uppger man vid 13.000v/m och 30 Nm vid 12.800v/m. WP-fjädring och Brembobromsar. Machesini fälgar. 72,5kg med tom tank.

Pris lär ligga på 25.000 euro och då ingår ett reservdelskit. Finns även en hel del kit-prylar att köpa till. Inte så billigt dock. Torrkoppling 2750 euro, kit-tändbox 1700 euro, komplett växellådskit 8.000 euro tex.

Enligt rykte så är en redan beställd till Finland.

01.jpg


02.jpg


04.jpg


03.jpg
 
Last edited:
Snygg!!! Men oj vad stort kylet ser ut på bilden framifrån!!!
 
En beställd till Findland? Vet du vem det kan vara som beställt den? Eller du kanske inte får säga :)
 
Varför producerar man en 125GP utan torrkoppling och sen säljer man den som kit för 2750€?:va :va

Grundpriset var ju inte så blodigt med tanke på vad det kostar att kitta en Honda till de specarna. Riktiga WP och Monobloc Brembo :kär
 
En beställd till Findland? Vet du vem det kan vara som beställt den? Eller du kanske inte får säga :)

KTM var på finalen i Spanska CEV125 med en sån hoj och hade visst broschyrer och gjorde reklam för den där. Micke Larsson som mekade åt Lundh då hade frågat lite om hojarna och då hade dom sagt att en var beställd till Finland. Så vet inte mera än så. :) Nån från Finland kanske vet?

Jag letade efter mera info och bilder innan jag ville lägga ut nått om att KTM skulle släppa den.

Varför producerar man en 125GP utan torrkoppling och sen säljer man den som kit för 2750€?:va :va

Grundpriset var ju inte så blodigt med tanke på vad det kostar att kitta en Honda till de specarna. Riktiga WP och Monobloc Brembo :kär

Dom har väl byggt den så som man tex köper en Honda racer. Att man köper den i ett grundutförande och sen får kitta upp den till dom specarna man vill ha beroende på hur mycket pengar man vill bli av med. :)

I grundutförandet så ser den ut att ha ett fint chassie för ett ganska så ok pris förmodligen!

Men köper man allt i kitboken blire dyyrt dock!!


Performance kit Price in EUR excl. VAT
Loadcell sensor 770.00
Gear Position sensor 670.00
Battery 40.00
Carburettor 6,580.00
Generator 1,950.00
Ignitionbox software 700.00
Ignitionbox hardware 1,700.00
Main wire harness 2,550.00
Power valve engine 290.00
Dry clutch 2,750.00 incl.: Inner & Outer clutch hub and pressure plate
Clutch cover 700.00
Cylinder incl. single exhaust valve 2,000.00
Crankcase without bearing 4,300.00
Crankshaft 3,350.00
Reed valve compl. 650.00
Gearbox set 8,000.00 1 sprocket of each gear and verison
Exhaust 1,500.00
Silencer 600.00
Air Intake 900.00
Seat carbon optional 420.00
Top & Bottom fairing Carbon optional 455.00
Airbox carbon optional 920.00
 
Last edited:
Köper man allt i kitboken blire dyyrt dock!!

Performance kit Price in EUR excl. VAT
Loadcell sensor 770.00
Gear Position sensor 670.00
Battery 40.00
Carburettor 6,580.00
Generator 1,950.00
Ignitionbox software 700.00
Ignitionbox hardware 1,700.00
Main wire harness 2,550.00
Power valve engine 290.00
Dry clutch 2,750.00 incl.: Inner & Outer clutch hub and pressure plate
Clutch cover 700.00
Cylinder incl. single exhaust valve 2,000.00
Crankcase without bearing 4,300.00
Crankshaft 3,350.00

Vad är det för special förgasare som kostar 6600€? Likt KITdeluxeförgasarna i magnesium som man kan leasa?

Skall man betala 2500€ för en tändbox (vem köper eg en 1700€ tändbox utan programvaran?)får man hoppas att där ingår mycket support med nya tändkurvor.

3350€ för en kitvev till en encylindrig moppe:scared och sen går den säkerligen inte att renovera mer än en gång ändå. Hoppas där är mycket beryllium i den:)

Vem blir först i sverige med en?
 
vem köper eg en 1700€ tändbox utan programvaran?

3350€ för en kitvev till en encylindrig moppe:scared och sen går den säkerligen inte att renovera mer än en gång ändå. Hoppas där är mycket beryllium i den:)

Tanken med separata priser måste väl vara att programvaran går att ha till alla hojarna i ett team? :va

En vev till en Honda 125 kostar 1300 kr. :)
 
Kit prylarna är lite dyra. Typ i läge med vissa aprilia-delar. Men tror dom vanliga "std" prylarna som hojen kommer med har mera normala priser. Ska se om jag kan lyckas hitta vad dom vanliga slitage delarna kostar. Just nu vet jag inte så mycket mera än jag skrivit. Jo att när man beställer en så ska man betala 25% i handpeng i samband med ordern.
 
Eeki Kuparinen har en sån :tummenupp

Esko Kuparinens son.
Tror han var 7:a i Karlskoga EM:et på sommaren.
 
...

Inget om de kommer att släppa sin 250 också? :tuttar


Nu när KTM släppt sina 250GP hojar i VM till utomstående team så är det nog rätt troligt att man skulle kunna få loss en sån efter att teamen haft dom i VM 2 säsonger kanske. :)

Eeki Kuparinen har en sån :tummenupp

Esko Kuparinens son.
Tror han var 7:a i Karlskoga EM:et på sommaren.

Coolt! :tummenupp Har du mera info eller bilder? :)

Kan bidra med en gammal tidningsartikel om KTM´s RR-hojar i GP-VM, om nån missat den.
http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/2takt_ktm.pdf
 
Last edited:
Klart fräck cykel, kit-prylarna verkar lite dyra, men då är det nog också minst apriliaklass på grejerna.
Men den är nog rätt vass redan i standardskick för att köra här hemma ändå.
 
Nån som vet om KTM kommer ha en sån här i deras monter på mc-mässan i år? :)
 
Riktigt nice bike :tummenupp .

Nån som har koll? Vad skiljer dessa mot de FRR som kördes av ADAC i IDM 2006.
 
Kollade på skoj upp vad alla chassie-grejjer som är orginal på en KTM kostar. Så man vet vad merskilnaden mot tex en RS125R ligger. Nypriser på grejjerna då och ganska så ungefärliga då dom tagits från lite olika sidor på nätet (och från mitt minne :gnissla )


Marchesini 'ESPADA' fälgar: 14.600 SEK
Kit-kylare: 8.500-21.000 SEK (beroende på märke/utförande osv)
Brembo bromspump: 2.500 SEK
Brembo bromsskiva: 3600 SEK
Brembo Monobloc bromsok: 14.000 SEK
WP hittar jag inga priser på nu. Men minnet säger att en gaffel är ca 55.000 SEK och dämparen bak ca 9.000 SEK?

Skulle bli ungefär 107.000 SEK att köpa dessa löst till tex en Honda. Sen ser det ut som att KTM har en aluminiumtank org och en sån kostar kanske 5-6.000 SEK. En liknande kit-sving som KTM har kostar till en Honda 25-28.000 SEK. Ser ut som KTM har en elektrisk vattenpump med?

Sen har nog KTM RC kanske 2-3 hk mera än en std Honda RS125R.

Sett ur detta perspektivet så är nog en KTM prisvärd. Man kan om man köper en ny Honda köpa liknande delar nya och komma upp i samma spec ungefär på både prestanda och pris. Men man kan även ha en äldre Honda och konkurera ändå med en KTM. :) Hade man pengarna så är en KTM grymt lockande!!! :villha

Riktigt nice bike :tummenupp .

Nån som har koll? Vad skiljer dessa mot de FRR som kördes av ADAC i IDM 2006.

En RC har nog ingen avgasport orginal tex. Är en enklare variant. Ungefär som en RS125R i grundutförandet rent motormässigt. Plussa på alla motor-kitgrejjerna från KTM och du närmar dig nog en FRR.
 
Last edited:
Back
Top