KTM problem

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R
Hej!
Hoppas på att kunna få hjälp här!

Jag har en KTM 625 SMC. Den började gå dåligt igår kväll. Efter tankstopp så dog den... Startmotorn gick, men den tände inte. Plockade bort stiftet och det var helt surt. Såg nästan oljigt ut. Satte i ett nytt stift och den hoppar igång, men det ryker mycket och den går inte helt rent (svarar på gas, men dör på tomgång). Har kollat så att inte choken har hängt sig, men den fungerar. Nu till mina iaktagelser. Förutom tvåtaktsrök i pipan så ryker det också från vänstra grenröret. Röret ryker för att det kommer olja nånstans därifrån.

Det jag gjort än så länge är att jag bytt luftfilter och torkat rent luftburken. tömt förgasaren. Hörde att oljan kan gå ventilations vägen till förgasaren. Det ryker dock fortfarande.

Någon som har varit med om något liknande? Kom med tips och funderingar!

Last edited:
2 takts rök??

Brassat helvet o uiiiiilat much?
Kanske sugit i sig lite olja ifrån ventilationen?

2-takts rök var väl lite fel skrivet, men liknande rökutveckling. Ryker även ett tag efter att man stängt av.

Brassat helvet o uiiiiilat much?
Kanske sugit i sig lite olja ifrån ventilationen?

Nope...inte mer än vanligt... Inbillade mig att den kunde sugit in genom luftfiltret, men det var inte så kletigt som jag först trodde. Verkade mest vara filterolja. Hur kan oljan ovanför grenröret förklaras?

Kan det vara nått med kolvring eller dylikt? Jag är ingen chefsmek, men det känns ju som det verkar vara olja i förbränningen iaf. Vad kan annars ge så mycket rök? Kylarvatten på fel ställe? Har dock inte sett nån drastisk sjunkning i kylaren. Fyllde på lite idag, men borde inte vara det.

Last edited:
Jo det är nog olja i cylindern.Låte inte så kul det där. Är nog bara att lyfta toppen och ta av cyllen byta ringar och tätningar (ventiler).Är väl dom enda ställen det kan komma in olja.
Inte så farligt svårt men inte jätte kul heller. Om du inte är rutinerad mek så glöm inte att märka svänghjul mot kammen så du får tillbaka på rätt ställe.

min sxc 04 läkte lite olja i vänstra avgasporten pga läckage i en igenpluggad kanal från bearbetningen. Det är känt produktionsfel på 04:orna. min gick dock normalt men luktade lite bränd olja och det rann lite från avgasröret.

Jo det är nog olja i cylindern.Låte inte så kul det där. Är nog bara att lyfta toppen och ta av cyllen byta ringar och tätningar (ventiler).Är väl dom enda ställen det kan komma in olja.
Inte så farligt svårt men inte jätte kul heller. Om du inte är rutinerad mek så glöm inte att märka svänghjul mot kammen så du får tillbaka på rätt ställe.

Jag har börjat misstänka att det är kolvringen... Tyvärr!

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna