KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

Det är konstruktion och design som är viktigt, inte var maskinerna som gör produkten står någonstans.

Det är när man tar genvägar i konstruktion, materialval och design som det blir tråkigt för kunden. Och eftersom nästan allt är en kostnadsfråga så handlar det om var man kan spara in utan att det förhoppningsvis märks.

BMW bytte ju tex leverantör häromåret från Brembo till Hayes och fick omgående återkalla i stort sett alla hojar för byte av läckande bromsok. Var det något fel på de tidigare Brembo som funnits sedan 2013? Inte alls, men de sparade väl någon hundring per hoj. På köpet blev servicen dyrare eftersom man med Hayes måste av med oken för att byta beläggen. Lose-lose.

Något hände också 2018 då man bytte leverantör av ekrade fälgar på äventyrsmodellerna - händelsevis till samma leverantör som KTM. Och gissa vad? Det blev OCKSÅ problem med vobblande fälgar, materialutmattning i ekrar osv. Innan dess inga problem.

Ducati Multistrada - som genomgående väljer high-endleverantörer och kostar därefter - har vad jag vet fungerat väldigt problemfritt.

Yamaha Super Tenere rullar förstås på i oändlighet, vad annat var att vänta…
 
Det är konstruktion och design som är viktigt, inte var maskinerna som gör produkten står någonstans.

Det är när man tar genvägar i konstruktion, materialval och design som det blir tråkigt för kunden. Och eftersom nästan allt är en kostnadsfråga så handlar det om var man kan spara in utan att det förhoppningsvis märks.

BMW bytte ju tex leverantör häromåret från Brembo till Hayes och fick omgående återkalla i stort sett alla hojar för byte av läckande bromsok. Var det något fel på de tidigare Brembo som funnits sedan 2013? Inte alls, men de sparade väl någon hundring per hoj. På köpet blev servicen dyrare eftersom man med Hayes måste av med oken för att byta beläggen. Lose-lose.

Något hände också 2018 då man bytte leverantör av ekrade fälgar på äventyrsmodellerna - händelsevis till samma leverantör som KTM. Och gissa vad? Det blev OCKSÅ problem med vobblande fälgar, materialutmattning i ekrar osv. Innan dess inga problem.

Ducati Multistrada - som genomgående väljer high-endleverantörer och kostar därefter - har vad jag vet fungerat väldigt problemfritt.

Yamaha Super Tenere rullar förstås på i oändlighet, vad annat var att vänta…
Håller inte helt med dig här, iaf inte avseende dina första två stycken... Efter att ha verkat i fordonsbranschen har jag själv sett exempel på när komponenter som tillverkas enligt exakt samma spec leder till olika slutresultat avseende kvalitet när man lägger tillverkningen hos en annan leverantör i ett annat land (t ex Kina), jämfört med när man tillverkade i den europeiska fabrik man använt sen länge. Detta trots att stålkvaliteter osv. skall vara exakt samma.

Det här med kvalitet är svårt och ingenting man enbart kan uppfylla med rätt spec och efterkontroll. Komponenter är en del av ett större system där små variationer som kanske inte kan upptäckas på komponentnivå kan ge avsevärda kvalitetsskillnader på systemet som helhet. De japanska tillverkarna har sedan länge förstått att en förutsättning för kvalitet är långsiktiga samarbeten med leverantörer som ger ömsesidig vinning och där man tillsammans utgör ett kvalitetssystem som behöver arbeta tätt tillsammans under hela produktlivscykeln. Det är när man börjar tro att det går att ta fram en spec för konstruktion/design och leja ut till valfri tillverkare som det ofta går åt skogen.

Poängen är att avsevärda kvalitetsskillnader kan uppstå trots att konstruktion, design och materialval är desamma.
 
Det finns ju flera sätt att få in en kinatillverkad motor i sin ram.
Du kan designa din ram efter någon redan existerande motor från Plingplong.
Du kan designa din motor och be Plingplong bygga den åt dig med dina specfikationer och QC.
Den ena lösningen är bättre och den andra billigare.
 
Enda sättet att få reda på hur kines-kvalitet står sig är väl att köra en kineshoj, t ex Caballeron, några år, för att sedan öppna motorn och kolla läget. Dvs om inget haveri händer innan dess.
 
Ducati Multistrada - som genomgående väljer high-endleverantörer och kostar därefter - har vad jag vet fungerat väldigt problemfritt.
Tyvärr valde inte Ducati leverantör av ventilstyrningar tillräckligt noga senast.
Det gör de nog inte om igen.
 
Enda sättet att få reda på hur kines-kvalitet står sig är väl att köra en kineshoj, t ex Caballeron, några år, för att sedan öppna motorn och kolla läget. Dvs om inget haveri händer innan dess.
Nä, det där funkar inte. Vitsen med kvalitetskontroll är att veta att man gör likadant varje gång. Att ett exemplar håller i evigheter kan vara en slump.
Jag är sugen på en KTM för att jag tror de är roliga att köra, men det är alldeles för ofta någon drabbas av "otur" med dem.
För egen del spelar det ingen roll om 90% funkar om den jag råkar köpa står och väntar på ett beslut om eventuellt garantiåtagande.
 
Jo visst är det så, Mäki. Man kan ju faktiskt få ett onsdagsexemplar av kineshoj som håller hela livet. Det blir ju inte bättre för min granne om han köper en likadan hoj men får problem efter en vecka.

Nu blir jag riktigt sugen på att köpa en kineshoj. Måste bara fastställa att jag inte redan kör en kineshoj, hur kan jag kolla var min Kawa-motor är tillverkad? Vet att vissa delar på hojen är "made in Japan", och vissa är ".. indonesia", och att hela hojen är assemblerad i Indonesien. Tänk om jag redan kör kinesmotor?
 
Håller inte helt med dig här, iaf inte avseende dina första två stycken... Efter att ha verkat i fordonsbranschen har jag själv sett exempel på när komponenter som tillverkas enligt exakt samma spec leder till olika slutresultat avseende kvalitet när man lägger tillverkningen hos en annan leverantör i ett annat land (t ex Kina), jämfört med när man tillverkade i den europeiska fabrik man använt sen länge. Detta trots att stålkvaliteter osv. skall vara exakt samma.

Det här med kvalitet är svårt och ingenting man enbart kan uppfylla med rätt spec och efterkontroll. Komponenter är en del av ett större system där små variationer som kanske inte kan upptäckas på komponentnivå kan ge avsevärda kvalitetsskillnader på systemet som helhet. De japanska tillverkarna har sedan länge förstått att en förutsättning för kvalitet är långsiktiga samarbeten med leverantörer som ger ömsesidig vinning och där man tillsammans utgör ett kvalitetssystem som behöver arbeta tätt tillsammans under hela produktlivscykeln. Det är när man börjar tro att det går att ta fram en spec för konstruktion/design och leja ut till valfri tillverkare som det ofta går åt skogen.

Poängen är att avsevärda kvalitetsskillnader kan uppstå trots att konstruktion, design och materialval är desamma.

Det var ungefär det jag skrev i ett tidigare inlägg.

Men min poäng är att det är ointressant var fabriken står, det är övriga faktorer som betyder något. I ditt exempel så är det troligen benägenheten att byta ut nickelstål mot kinesium på den lokala fabriken men det är sådant som kvalitetskontroll ser till att undanröja.

Exempel är när Honda tillverkar motorcyklar i USA eller snöslungor i Kanada. Det blir japansk kvalitet trots att de byggs i slarvlandet nr 1.

Eller Toyota Avensis som byggdes i England - landet vars fordonsindustri var en formlig parodi på begreppet ”kvalitet” i fem decennier.

I Kina får du precis den kvalitet du vill ha och betalar för - om du kontrollerar den själv.
 
Jo visst är det så, Mäki. Man kan ju faktiskt få ett onsdagsexemplar av kineshoj som håller hela livet. Det blir ju inte bättre för min granne om han köper en likadan hoj men får problem efter en vecka.

Nu blir jag riktigt sugen på att köpa en kineshoj. Måste bara fastställa att jag inte redan kör en kineshoj, hur kan jag kolla var min Kawa-motor är tillverkad? Vet att vissa delar på hojen är "made in Japan", och vissa är ".. indonesia", och att hela hojen är assemblerad i Indonesien. Tänk om jag redan kör kinesmotor?

BMW låter Loncin tillverka deras tvåcylindriga 900. Förut lät de Rotax bygga 800-an. Den encylindriga 650 köpte de från Rotax.

På 1970-talet kom de japanska marindieslarna från Yanmar (ursprungligen konstruerade för vattenpumpar) och det lät ju ungefär på samma sätt då. Japanskt skit osv.

Tyvärr görs det ju extremt mycket skit i Kina också, så det är nog egentligen det som är det största problemet.
 
Det var ungefär det jag skrev i ett tidigare inlägg.

Men min poäng är att det är ointressant var fabriken står, det är övriga faktorer som betyder något. I ditt exempel så är det troligen benägenheten att byta ut nickelstål mot kinesium på den lokala fabriken men det är sådant som kvalitetskontroll ser till att undanröja.

Exempel är när Honda tillverkar motorcyklar i USA eller snöslungor i Kanada. Det blir japansk kvalitet trots att de byggs i slarvlandet nr 1.

Eller Toyota Avensis som byggdes i England - landet vars fordonsindustri var en formlig parodi på begreppet ”kvalitet” i fem decennier.

I Kina får du precis den kvalitet du vill ha och betalar för - om du kontrollerar den själv.

Tror du ev. missade min poäng. Betvivlar inte att du kanske har andra erfarenheter, men det handlade alltså om sådant som inte kunde upptäckas, trots gedigna specifikationer och kvalitetskontroller. Att den kunskap (såväl individuell som organisatorisk och inom hela det ekosystem man verkar i) som krävs för att uppnå kvalitet inte fullt ut går att formalisera. Därför krävs nära och långsiktiga samarbeten med leverantörer. Inget hindrar att detta kan uppnås även med en kinesisk leverantör, men det är inte så upplägget brukar se ut i standardscenariet, utan då handlar det om att lägga ut tillverkningen till Kina för att det blir billigare och så har man ett önsketänkande där man tror att det räcker med rätt konstruktion, rätt spec och rätt kvalitetskontroll för att uppnå kvalitet.

Självklarheter som Deming lärde japanerna redan på 50-talet, men som många tillverkande företag i väst fortfarande inte fattat.
 
Jag säljer komponenter till nordiska företag med tillverkning överallt i världen. De köper av oss för att vara säkra på att inte den lokala producenten försöker ersätta vitala delar med "likvärdiga". Det har kostat alldeles för mycket att låta kinesiska underleverantörer ta sig friheter.
 
Tror du ev. missade min poäng. Betvivlar inte att du kanske har andra erfarenheter, men det handlade alltså om sådant som inte kunde upptäckas, trots gedigna specifikationer och kvalitetskontroller. Att den kunskap (såväl individuell som organisatorisk och inom hela det ekosystem man verkar i) som krävs för att uppnå kvalitet inte fullt ut går att formalisera. Därför krävs nära och långsiktiga samarbeten med leverantörer. Inget hindrar att detta kan uppnås även med en kinesisk leverantör, men det är inte så upplägget brukar se ut i standardscenariet, utan då handlar det om att lägga ut tillverkningen till Kina för att det blir billigare och så har man ett önsketänkande där man tror att det räcker med rätt konstruktion, rätt spec och rätt kvalitetskontroll för att uppnå kvalitet.

Självklarheter som Deming lärde japanerna redan på 50-talet, men som många tillverkande företag i väst fortfarande inte fattat.

Ja, vi säger ju inte emot varandra. :va

Det är kvalitetskontrollen det hänger på och det är fel att utgå från att allt är skit bara för att det tillverkas i Kina (tex mobiltelefoner). Men det tillverkas absolut mycket skit i Kina. Och i Europa också, men då är skiten dyrare.
 
Titta vilken stor och fin fabrik dom har där borta, dom har t o m en helt egen lekplats/crossbana! Med sådana resurser har i alla fall jag svårt att tro att man kan klanta till det.
Stor och fin, skriver du att fabriken är. Vilka avgörande egenskaper för hög driftsäkerhet motsvarar ”stor och fin”, menar du och hur identifierar du dessa egenskaper genom att betrakta fabriken från ett flygfoto?
 
Tyvärr valde inte Ducati leverantör av ventilstyrningar tillräckligt noga senast.
Det gör de nog inte om igen.
Om jag fattat det rätt så var det två underleverantörer som fick jobbet till ventilstyrningarna. En tysk och en japansk. Det paradoxala är att det tydligen var den japanska underleverantören som dabbade sig. Min hoj skickades tillbaka till Bologna och motorn byggdes om av samma person som byggde den första gången. Gratis lånehoj under tiden och ytterligare kompensation för besväret. Otroligt nöjd med hur Ducati och ÅF hanterat detta. Mitt förtroende för Ducati är faktiskt större efter detta.
 
Om jag fattat det rätt så var det två underleverantörer som fick jobbet till ventilstyrningarna. En tysk och en japansk. Det paradoxala är att det tydligen var den japanska underleverantören som dabbade sig. Min hoj skickades tillbaka till Bologna och motorn byggdes om av samma person som byggde den första gången. Gratis lånehoj under tiden och ytterligare kompensation för besväret. Otroligt nöjd med hur Ducati och ÅF hanterat detta. Mitt förtroende för Ducati är faktiskt större efter detta.
Lutar också åt Ducce som nästa hoj. Kommer kanske inte vara en spritt ny hoj men är så trött på hur BMW hanterar sina handlare så tror inte det blir fler efter min 1250. När småhandlarna inte duger längre utan allt ska utgå från flashiga Motorradcenters med säljare i skjorta och backslick.. Usch nej tack. IBC here I come & eat shit BMW SE. ?
 
Lutar också åt Ducce som nästa hoj. Kommer kanske inte vara en spritt ny hoj men är så trött på hur BMW hanterar sina handlare så tror inte det blir fler efter min 1250. När småhandlarna inte duger längre utan allt ska utgå från flashiga Motorradcenters med säljare i skjorta och backslick.. Usch nej tack. IBC here I come & eat shit BMW SE. ?
Ja det där är så tokigt. Tänker på Eurospeed i Glava tex som inte fick sälja Triumph längre. Jag förstår inte (ur ett konsumentperspektiv) varför inte båda kan samexistera. Låt kunden avgöra var han/hon/hen vill köpa sin hoj. Vissa kanske älskar att bli förförda av stora flådiga lokalen med välstrukna säljare, andra kanske älskar det lilla, personliga, charmiga och "genuina" (HATORD).

Allt har som tidigare avhandlats med om hur ärendet sköts, för fel blir det hos alla ibland (vissa mer än andra).
 
Ja det där är så tokigt. Tänker på Eurospeed i Glava tex som inte fick sälja Triumph längre. Jag förstår inte (ur ett konsumentperspektiv) varför inte båda kan samexistera. Låt kunden avgöra var han/hon/hen vill köpa sin hoj. Vissa kanske älskar att bli förförda av stora flådiga lokalen med välstrukna säljare, andra kanske älskar det lilla, personliga, charmiga och "genuina" (HATORD).

Allt har som tidigare avhandlats med om hur ärendet sköts, för fel blir det hos alla ibland (vissa mer än andra).
Off topic: genuin används "hela tiden" idag och jag hatar det också!!
 
Håller inte helt med dig här, iaf inte avseende dina första två stycken... Efter att ha verkat i fordonsbranschen har jag själv sett exempel på när komponenter som tillverkas enligt exakt samma spec leder till olika slutresultat avseende kvalitet när man lägger tillverkningen hos en annan leverantör i ett annat land (t ex Kina), jämfört med när man tillverkade i den europeiska fabrik man använt sen länge. Detta trots att stålkvaliteter osv. skall vara exakt samma.

Det här med kvalitet är svårt och ingenting man enbart kan uppfylla med rätt spec och efterkontroll. Komponenter är en del av ett större system där små variationer som kanske inte kan upptäckas på komponentnivå kan ge avsevärda kvalitetsskillnader på systemet som helhet. De japanska tillverkarna har sedan länge förstått att en förutsättning för kvalitet är långsiktiga samarbeten med leverantörer som ger ömsesidig vinning och där man tillsammans utgör ett kvalitetssystem som behöver arbeta tätt tillsammans under hela produktlivscykeln. Det är när man börjar tro att det går att ta fram en spec för konstruktion/design och leja ut till valfri tillverkare som det ofta går åt skogen.

Poängen är att avsevärda kvalitetsskillnader kan uppstå trots att konstruktion, design och materialval är desamma.
Fast.
Vem fan bryr sig om att kunden får kvalitet, om man kan öka marginalen lite granna?
 
Om jag fattat det rätt så var det två underleverantörer som fick jobbet till ventilstyrningarna. En tysk och en japansk. Det paradoxala är att det tydligen var den japanska underleverantören som dabbade sig. Min hoj skickades tillbaka till Bologna och motorn byggdes om av samma person som byggde den första gången. Gratis lånehoj under tiden och ytterligare kompensation för besväret. Otroligt nöjd med hur Ducati och ÅF hanterat detta. Mitt förtroende för Ducati är faktiskt större efter detta.
Saker och ting som faktiskt tillverkas i Tyskland brukar ju de facto vara bra.
En överkomplicerad folkvagn som skruvas ihop i Tyskland av Excel-människornas inköpta-av-den-lägste-anbudsgivaren-komponenter räknas inte in.
Däremot har jag råkat på en hel del tysktillverkade verktyg tex som är riktigt ruggigt bra produkter, sen kostar de en del.

Jag har även en trappstege där hemma som är tillverkad i Tyskland under första halvan av 40-talet, den har kommit ur Finska arméns överskott efter vinterkriget, och är fortfarande en bra stege som används nu och då ca 80 år senare.
 
Back
Top