KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Efter många år med mängder av olika hojar som oftast varit helt nya eller max 3 år var det dax för min första KTM !

Köpte nyligen en ny KTM Super Duke 1290 GT

1. Redan andra dagen upptäcker jag till min förvåning att gasreglaget sitter inte fast ordentligt likaså reglaget sidanom! Tittar under och ser att den ena skruven saknas HELT och den andra är inte åtdragen utan hänger en bit ut !

2. Sitter en liten "motorkåpa" vid motorn fram som jag till min förvåning upptäcker oxå saknar 2 st skruvar helt ! Den är helt lös när man vickar på den,detta såg jag av ren tillfällighet.

3. Efter 100 mil service hinner kag knappt köra 40mil innan jag upptäcker att bensinmätaren lever sitt eget liv ! Den visar lite vad den vill när den vill vilket leder till bensin stop vid ett tillfälle. Nu kör jag på trip mätaren.

4. För att avsluta det hela så upptäcker jag att KTM märket på en av sidoväskorna var borta...har helt enkelt trillat av under en körning !

Fler som haft liknande upplevelser med sina nya KTM ?
Gick från Ducati till KTM och ångrar inte det för rent körmässigt är det en fantastisk maskin !
MEN deras kvalitetskontroll måste vara minst sagt bristfällig. Det är trort allt ingen billig leksak !
Om man redan efter knappt 160mil ser sådana brister då börjar man undra hur många fler saker som inte är som det ska.

Allt har/kommer att raporteras till KTM under garanti så klart.

Nuuuuu ska jag inte vara en sån som strör salt i såren men....

När det kommer till KTM så har man allt oftare hört deras namn i samband med bristande kvalité. Detta är tyvärr inget nytt fenomen. Saken blir inte bättre av att deras garantiavdelning är under all kritik och förhalar ärenden i oändlighet. Finns någon tråd här inne där någon fått vänta hela säsongen på ett enkelt garantiärende på en 1290 duke för att de inte ville/hade tid att lösa delarna.

Mitt tips är att du tar med hojen in till firman som sålt den. Får allt dokumenterat (med bilder!) och sen får de beställa delarna som saknas. Lämna inte in hojen till dem utan de får återkomma när alla delar kommit och erbjuda en servicetid till dig!

Då du bor i Hbg så antar jag att du handlat av JE68? Sämre firma har jag själv aldrig haft att göra med (har hela historien på dok) så mig har de tappat som kund inklusive mina päron som köpte nytt någon annanstans. Hoppas du har bättre tur men var stenhård redan från början annars får du inget gjort och hojen står halva sommaren!

Good luck m8! ? ?

JE68 har sålt den till mig ja. MEN jag lägger ingen skuld på dom alls. Dom har behandlat mig bra och knappast deras fel att KTM bör se över sin kvalitet på sina grejer/kundsuport.

Jag personligen är lite besviken när jag läser ovan inlägg.
KTM utanför garant tiden är nog inget jag kommer satsa på.

Känns lite som man köper en IKEA möbel. Ibland har man skruvar över ..ibland fattas det något.

Min gamla 2017 Superduke R hade diverse barnsjukdomar (Läckande framgaffel efter 50mil, blinkers "blev besatta" efter en rejäl regnskur samt läckande ventilkåps-packning) Var dock inga problem att få det på garantin, fixades snabbt och smidigt... Efter dessa intiala problem så hade jag inga fler problem under 2000mil (sen sålde jag den)

Se detta ifall du vill ha lite delar: https://www.sporthoj.com/forum/threads/sporthoj-com-s-egna-mc-skrot.128376/page-156#post-6525351

..att saker går sönder får man kanske ha överseende med..men att saker inte sitter fast eller rent av saknas och trillar av är en helt annna sak.
Min punkt 1 ovan är rent av trafik farlkigt och kunde leda till en olycka ! HELT oacceptabelt !

..att saker går sönder får man kanske ha överseende med..men att saker inte sitter fast eller rent av saknas och trillar av är en helt annna sak.
Min punkt 1 ovan är rent av trafik farlkigt och kunde leda till en olycka ! HELT oacceptabelt !

Fick du med en kopia på ditt "delivery certificate" när du hämtade ut hojen? Om jag minns korrekt så står det väll flera poster ang att återförsäljaren kollat att skruvar är korrekt åtdragna etc.

Min 2016 DS har gnällande bromsar samt tankmätare som manisk men ska man ha europeisk premiumhoj måste man ju räkna med att den exploderar ibland. Att ha en Japansk hoj som bara fungerar år efter år, hur spännande är det?

Det är väl ändå återförsäljaren som monterar ihop en ny hoj när den levererats som ”paket”?

Japanerna har helt andra nivåer av kvalitetskontroll, tyvärr har väl KTM Sverige heller inte så bra rykte vad gäller garantihantering.

Precis, jag väntar med spänning på att trådstartaren ska göra sitt första oljebyte och upptäcker vad KTM tycker då han inte tänker köra på deras Motorex-dynga...

Jag gillar utvecklingen av KTMs driftsäkerhet.
Min gamla 2004 250exc-f med RFSmotorn sågs som otillförlitlig när den kom men nu känns den som ett under av driftsäkerhet :D

Tyvärr kan man inte säga detsamma om Triumph, de är galet tråkiga sedan 5-10år tillbaka. Läcker inget, inget lossnar och bra el mil efter mil.

Jag gillar utvecklingen av KTMs driftsäkerhet.
Min gamla 2004 250exc-f med RFSmotorn sågs som otillförlitlig när den kom men nu känns den som ett under av driftsäkerhet :D

Tyvärr kan man inte säga detsamma om Triumph, de är galet tråkiga sedan 5-10år tillbaka. Läcker inget, inget lossnar och bra el mil efter mil.

Ja, 10-15 år gamla hojar så är det bara RFS och CRF med rullagrade kamaxlar man vågar köpa. Med de andra modellerna som har glidlagrad kamaxel riskerar man ju att man köper en hoj som eg har skuren kamaxel och därmed är skrot.

För 10-15 år sedan var det istället YZF som man ville ha eftersom ventilerna höll bäst på dom. Idag vågar jag inte köpa en sån.

Egentligen beror det ju på att många av ägarna till de där hojarna inte servar utan tror att dom kan byta olja vart femte år precis som dom gör i sin Volvo 740.

JE68 har sålt den till mig ja. MEN jag lägger ingen skuld på dom alls. Dom har behandlat mig bra och knappast deras fel att KTM bör se över sin kvalitet på sina grejer/kundsuport.

Jag personligen är lite besviken när jag läser ovan inlägg.
KTM utanför garant tiden är nog inget jag kommer satsa på.

Känns lite som man köper en IKEA möbel. Ibland har man skruvar över ..ibland fattas det något.
Tror det var länge sedan du handlade på Ikea. Det är i princip ALDRIG fel antal av fästmaterial, det är för dyrt att ha fel antal skruvar, således är det maskiner som packar och de gör aldrig misstag. :wiggle Men jag fattar vad du menar... Anyways:

Jag är en väldigt nöjd JE68-kund, det har jag gjort tydligt många gånger här. Köpt både nytt och begagnat av dem, och haft en rejäl försäkringsskada mitt i säsong, inga konstigheter. Prata med dem, låt JE68 ta fajten om så behövs med KTM.

Är inte punkt 1 och 2 prylar som monteras av handlaren? De får väl cykeln i en "trälåda"?

Jo det borde vara handlaren som ska se till att dom sakerna sitter på plats..och tro mig det har dom fått höra nu genom båda öronen. Hade ett personligt samtal med personen som har gjort leverans kontrollen och skrivit under. Punkt 1 mest troligt handlaren...punkt 2 mest troligt fabriken.
Alla kan göra fel och JE68 har varit bra att snacka med. Dom har skött detta bra så inget ont om dom. Dock får inte sånt här hända igen.

Lever den myten fortfarande? Det måste vara 30 år sedan det saknades något till en IKEA-möbel jag köpt, och jag har varit en ganska flitig kund genom åren, inklusive en hel kontorsinredning till 25-30 platser.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!