Ktm motard-vilken ska man köpa ?

mgull

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Ort
västerås
Hoj
er 6n
660-625-640-690 ?
Har försökt att kolla vilken modell jag ska ha till sommaren,
Tänte jag skulle ha den i stan och kanske någon bandag samt börja träna lite bakhjuls åka,har nu fyllt 44 så det e dax att börja träna.
Frågan är nu vilken modell man ska ha,eller är det någon STÖRRE skillnad,har ingen lust att ligga och skruva,kör hellre.
Hade tänkt modeller från 05-06,eller 30-50 000 riksdaler.
 
625! Går ju egentligen att få 690 för de pengarna vilket kanske är vettigare men det är ju det med utseendet.. 690 SMC är ju det bästa men får nog upp med några tusenlappar till då.
 
För 50 får du ju en 690 08:a. Borde inte det vara det bästa alternativet om du vill slippa skruva?
 
40 år och det blev en sxv 550 för att wheela med för mej. Obs den wheelar av sej själv
hela vägen till jobbet.
 
KTM 690 helt klart om du inte vill skruva!

Jag har haft en KTM 625 smc (nöjd med den) och även kört 640 och 690.
690 har bättre kräm och känns smidigare tycker jag.

Skulle jag köpa en sån typ av hoj idag skulle det helt klart bli en KTM 690 SMC
//Poppe
 
Har haft både 660 och 690 SMC. en 690 SMC kräver inte alls mycket mek och går mycket bra. Skulle nog gått på en sån.
 
Chassimässigt hur mkt smidigare är 690 smc modellen än dom äldre 625,640,660?
Skillnader i vikt?
 
Chassimässigt hur mkt smidigare är 690 smc modellen än dom äldre 625,640,660?
Skillnader i vikt?

Upplever att 690 känns smidigare och väldigt annorlunda. Har själv en 625 men jag har nog vant mig och tycker det känns olustigt varje gång man provar en 690.
 
Chassimässigt hur mkt smidigare är 690 smc modellen än dom äldre 625,640,660?
Skillnader i vikt?

Jag tyckte inte att 660n var speciellt mkt osmidigare än 690n. Båda två är ganska tunga hojjar och det märks om man kör lite mer utanför gatan. 690n känns ju betydligt modernare men måste säga att jag gillade motorgången bättre i 660n. Skönare respons och inte alls ryckigt ( av och på-effekt) som jag tycker att 690n är.
 
Jag tyckte inte att 660n var speciellt mkt osmidigare än 690n. Båda två är ganska tunga hojjar och det märks om man kör lite mer utanför gatan. 690n känns ju betydligt modernare men måste säga att jag gillade motorgången bättre i 660n. Skönare respons och inte alls ryckigt ( av och på-effekt) som jag tycker att 690n är.



Hmm okej! Då har jag fått lite mer kött på benen.
Kanske inte är så stor skillnad då, mest estetiskt som 690 känns smidigare då?
När du skriver tungar hojar så antar jag att du menar jämmfört rena racemotarder? Typ Aprilias Sxv och Ktm:s Smr modeller

Har inte kört så mkt motard så har inget annat att jämnföra med än "vanliga" hojar! :)
 
Hmm okej! Då har jag fått lite mer kött på benen.
Kanske inte är så stor skillnad då, mest estetiskt som 690 känns smidigare då?
När du skriver tungar hojar så antar jag att du menar jämmfört rena racemotarder? Typ Aprilias Sxv och Ktm:s Smr modeller

Har inte kört så mkt motard så har inget annat att jämnföra med än "vanliga" hojar! :)

690n är ju modernare rakt över men kostar ju också mer. Yes lite mindre maskiner såsom 525, 450, 570. Ska du köra gata och besöka skog och bana då och då så funkar det ju helt klart bra vad du än väljer.
 
690:n platsar ju in i prisklassen så valet är lätt bland dom alternativen du la upp , 660 utan elstart o vänsterkick hade jag tagit efter 625 bland dom andra , köp en dokumenterat servad iallafall ,papper på oljeköp/filter osv känns ju bättre än inga alls finns många vrak ute bland begagnat .
 
lite av ett longshot men kompromisslöst vore att:
Fixa 690, peta i en 640/25 motor och feta i 660's kolv,top,kam,fugge, ja det som skiljer så får du roligaste motorn,bästa chassit och bekvämlighet som elstart.
Oljebyte runt 100mil är väl överkomligt.
660 är utan tvekan roligaste men så fort det inte svänger så vibrerar fötterna av.
 
Utan att veta för mycket om olika hojar så vet jag att fjädringen kan göra mycket för upplevelsen och den upplevda smidigheten.

Skall man jämföra olika hojar är det viktigt att fjäderförspänningen är OK , annars får du fel geometri på hojen och konstig väghållning...
 
Jag har kört och skruvat mycket med de äldre LC4-motorerna och uppskattat trimbarheten, det goda vridet och så vibrationerna som gör att man känner exakt hur motorn reagerar på gasen.

Men skulle det bli en ny liknande KTM idag, så skulle jag utan tvekan välja en med 690-motor. Det är en nyare konstruktion och som ger mer kraft utan lika mycket kompromisser med hållbarheten. Hittar du ett bra exemplar och inom rätt budget, så blir det nog mer köra och mindre skruva (eller tårar över haverier) än om du valt en äldre 620/625/640/660.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top