KTM modifiering

IL Ducce

NYFRÄLST
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SuperDuke -06
Har för mig att jag sett någonting om en modifiering som "skall" göras på KTM 640 01:a.

Jag har sökt på forumet men inte hittat det jag söker efter.

Det var någonting med förgasaren har jag för mig, typ något som skulle kopplas ur vilket gjorde att den gick bättre på
1:an 2:an och 3:an..

Tror det hette EPC eller något liknande!

Låter det bekant eller har jag bara drömt och sitter och svamlar???

mvh
Christopher

Har du Raids kammla 640 så är nog allt redan gjort!!
IL Ducce skrev:
Har för mig att jag sett någonting om en modifiering som "skall" göras på KTM 640 01:a.

Jag har sökt på forumet men inte hittat det jag söker efter.

Det var någonting med förgasaren har jag för mig, typ något som skulle kopplas ur vilket gjorde att den gick bättre på
1:an 2:an och 3:an..

Tror det hette EPC eller något liknande!

Låter det bekant eller har jag bara drömt och sitter och svamlar???

mvh
Christopher

Jorå det e Raids gamla hoj.. men när jag bytte olja och fixade lite med hojen så såg jag en pryl vid förgasaren som min polare påstod fortfarande var inkopplad...

Well om det är någon som känner till ovanstående så skriv gärna =)

Last edited:
Saxat från min egen text på www.supermotard.nu under Mektips (för Duke):

"EPC-systemet är en anordning som på 2:ans och 3:ans växel vid fullgas (gashandtaget vridet i botten), öppnar en ventil som läcker luft in till utrymmet ovanför gummi-membranet i förgasaren. Det gör att sliden inte sugs lika fort uppåt och accelerationen - och därmed även avgas- och ljudnivåerna - blir inte lika kraftiga. För att sätta EPC:n ur spel, räcker det med att man kopplar ur den lilla mikrobrytaren som sitter på vänster sida av förgasaren. För den som inte har tänkt koppla in den igen och som vill ha lite rena runt förgasaren och spara ytterligare några hekto i vikt, kan göra följande. Plocka bort luftslangarna, magnetventilen, mikrobrytaren och alla de hållare och skruvar m.m. som hör till. Kvar är då förgasaren med två stycken hål där slangarna satt. Hålet ovanpå det svarta locket på förgasaren, ska tätas och det görs t.ex. med en gummiplugg eller gummituta. Förbättra tätningen med silikonmassa och ett buntband så att det inte vibrerar loss. Det bakre hålet via mässingsröret, ska lämnas öppet, men för att inte skräp ska komma in, kan man återanvända delar från de slangar man plockade bort. Se bilden för de delar som kommer till nytta igen. Montera filtret bakåtvänt på gummikröken, som i sin tur sätts på mässingsröret, vriden nedåt. Fäst med buntband och silikon. Om man vill kan man dessutom plocka bort själva EPC-enheten och lite kablage. EPC:n sitter på styrlagrets vänstra sida. En svart liten plastburk, fäst med två skruvar. Lossa på tanken och skruva loss EPC:n och klipp av kabeln som kommer från den (vill man inte klippa kabeln behöver man lossa på kylaren för att kunna dra ur kontaktdonet på kabeln). De två kontakter och kabelstumpar som gått till mikrobrytaren och till magnetventilen, kan man också ta bort till viss del. Se dock till att inte klippa bort delar av elsystemet som används till andra saker (gemensamma jordkablar t.ex.). Isolera kabelstumparna och bunta ihop kablarna snyggt och prydligt. "

(bilden som omtalas finns där eller på mina egna webbsidor under "Tuning")

Märkligt att jag inte hittade infon själv men jag glömde bort supermotard.nu?!

Blir till att modda i helgen redan tror jag.. man får väl minst 8-10hk xtra eller hur ;) ;) ;)

TomK: Stort tack

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...