KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

Orsaker;

Script RC 8

Inkomst = I [SEK]
Utgift = U [SEK]

if I < U
terminate script RC8
end if
 
Orsaker;

Script RC 8

Inkomst = I [SEK]
Utgift = U [SEK]

if I < U
terminate script RC8
end if

Besvikelse...







Gå till det första nya inlägget KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!
Av McQueen, igår 21:56

1 2

4 bifogad(e) fil(er)

Svar: 40
Visningar: 1 919

Orecic
idag, 13:41 Gå till det senaste inlägget
 
Besvikelse...

Orecic
idag, 13:41 Gå till det senaste inlägget

Script Branding V2.0

Inkomst = I [SEK]
Utgift = U [SEK]
Brandstory = "We are the nicest brand in ze world!"
Reality= "Give us money bitch."

if I-> X[SEK]
Brandstory
end if

_________________________________________________

KTM har insett att de inte kommer få lika stora inkomster på sporthojar i framtiden och väljer därför att utnyttja situationen med att göra en klassisk brandstory: "Vi är jätte-moraliska!".
 
Script Branding V2.0

Inkomst = I [SEK]
Utgift = U [SEK]
Brandstory = "We are the nicest brand in ze world!"
Reality= "Give us money bitch."

if I-> X[SEK]
Brandstory
end if

_________________________________________________

KTM har insett att de inte kommer få lika stora inkomster på sporthojar i framtiden och väljer därför att utnyttja situationen med att göra en klassisk brandstory: "Vi är jätte-moraliska!".

Mjo fast jag förväntade ju mig en extrautgåva av SH-bladet.
 
Mqesgnp.jpg
 
Måste säga att jag är lite besviken att en Vd kan vara så genomskinlig och dålig.
Han hävdar på fullt allvar att en extrem hoj som rc8 absolut inte hör hemma på gatan men har sen 2013 plöjt ner mångmiljonbelopp på marknadsföring av nya SD som en ren huligan-hoj. Snacka om patetiskt svepskäl för att vifta bort dåliga försäljningssiffror.
 
Ny sporthoj från KTM idag på deras svenska Facebook sida:

View attachment 409505

(ok, det är en 125:a, men det är ju en sporthoj...)
Med sporthoj menar vi i det här sammanhanget sporthojar tillverkade för den europeiska och amerikanska marknaden. Det är inte RC125/390 och de kommer heller inte följas upp med några stora versioner, vilket är vad VDn säger i intervjun. Så 125/390 motsäger inte att KTM slutar med sporthojar (i vår bemärkelse).
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-08-03 kl. 17.50.02.png
    Skärmavbild 2014-08-03 kl. 17.50.02.png
    131.5 KB · Visningar: 216
Den där farhågan/risken används regelbundet som ett generellt argument mot regler. Känns inte sådär väldigt genomtänkt. Vem skulle gynnas av att ”alla går runt som zombies”? Man måste vara patologiskt upptagen vid konspiratonsteorier för att ha ett allvarligt menat svar på den frågan.

:)

Det kommer alltid att finnas folk som vill ha fler regler och de som vill ha färre.. Alla talar ur sitt perspektiv och ser till sina intressen.
Den dagen hundratusentals människor inte dör i krig/sjukdomar/självmord mm varje år och människans största problem i ett välfärdssamhälle är sporthojar så kan jag förstå att man debatterar sporthojars att vara eller icke vara.
 
Så lite frågor om hur det fungerar med MC politiken / lobby insatserna i Eu / Brussels, och hur "klimatet är"..

ACEM är producenternas organisation i Europa, som väl har en 6-8 anställda. Antonio som är VD, har tidigare varit General sekr., på FEMA, innan han gick till branschen. Svenska MCRF är medlem i Acem, och Per Johanson som är VD, var tidigare General sekr. på SMC.

Acem är sedan medlem i IMMA - den globala organisation av MC producenter - som har sitt säte i Geneve, där vart United Nations har sitt säte för bl. a fordons frågor.

FEMA - Federationen av Europeiska Motorcyklister, har på sitt kontor i Brussels i vanligt fall ca. 3 anställda - i perioder med diverse projekt kan det vara flera. Är du medlem i SMC, är du en av ägarna av FEMA. SMC är i kraft av sin storlek största ägaren bland alla ca. 22 organisationer. Maria på SMC:s kansli sitter i FEMA+´s huvudstyrelse. Vi hade på SMC behov för några år sedan att träffa en chef i Transportsektionen på EU - och FEMA fixade ett sådant möte för mig på 24 timmer! FEMA, är extremt duktiga. Vi har från SMC´s kansli daglig kontakt.

FIM EUROPE, är FIM´s europeiska del - som dock överlämnar stora delar av Brussels jobbet till FIM. Jag är placerad som fortroende vald chef (SMC´s sätt att ha inflytelse) för FIM Public Affairs, som är en kommitté av ca. 12 personer - som sköter "advocacy for non-sport" globalt. Vi har bl. a en fastställd engelsk jurist, som är mycket i Brussels. Vi jobbar även med ett prof. byrå i Brussels. ex. i September bjuder vi in nya Medlem i Parlamentet, för en "utbildning" i MC frågor..

Dvs - SMC har "egen svensk" personal i Brussels normalt ca. 1x/månad i Brussels - plus vi har vore partners.
Jag var t. ex. i Brussels i ett stormöte med dom flesta producenter, forskare i MC frågor/trafiksäkerhet och vore egna organisationer, strax efter midsommar. Och det var då inget snack om att sporthojer / effektstärka hojer ska bannas!

Dock, är det så att det vi vett från svensk statistik att sporthojer, som en väldig liten grupp, står för största delen av dödsolyckorna - börjer bli en bild som ses och kommer för dagens ljus i andra länder, ex. vis Tyskland (som är stort!). I samband med att bilarna blir mera säkra - kommer MC olyckorna % andel att växa, i totalen av trafikdöda. Och det kommer ge oss problem. Jag gissar det är denna trend som KTM´s chef börjar att se.

Jag ska snoka lite mera i ämnet - samtidigt som vi är på vakt.. Att jobba med dessa frågor, är verkligen långsiktigt..

Det bästa vi kan göra under tiden, är ganska enkelt att hålla oss på hjulen..
 
Det finns ju intressen från regeringshåll (eu-dårar) att förbjuda alla former av fordon utom självkörande. Eftersom datorer sköter framförandet mycket riskfriare än människor, och att vi i framtiden bara ska få köra själva på inhägnat område! Förstår resonemanget men jag är beredd att döda för att få köra själv. En havererad dator ska då fan inte få ta livet av mig! Och om jag vill köra nåt med över 1,1hk/kg så gör jag det. Oavsett vad nån överbetald byråkrat tycker om den saken.
 
Alla talar ur sitt perspektiv och ser till sina intressen.
Där tror jag du har riktigt fel. Att inte kunna ta en annan människas perspektiv och i tanken förflytta sig utanför sin egen tillfälliga belägenhet är en ganska ovanlig färdighetsbrist som finns beskriven i den psykiatriska litteraturen.
 
Everyone is asking: What now? When is it coming? So we have decided: Yes, we will make a successor – the RC16. We take responsibility as a manufacturer and say: Some things does not belong on the road. Everything that is beyond 200 hp, has no place in public transport.

Jag tycker detta är lite tråkigt att den vanliga rc8:an skrotas. Riktigt ball hoj och som verkligen sticker ut. Men det känns mer som att problemet är att den säljer dåligt och därför inte är så lönsam.

Jag kollar rätt mycket på blocket och man ser att rc8:orna har dåligt andrahandsvärde samt är ganska svårsålda. Det finns 2 st 2013 på blocket som ligger ca 50-55k under ny pris och dom blir inte sålda på det priset. 2år gammal rc8:a så snackar vi nästan 50% av ny priset.

Hade rc8:an fått en effekt boost och samma elsystem som 1190/1290 så tror jag siffrorna hade vänt. Jag är väl lite besviken med iom jag hade velat köpa en av den "nya" modellen jag trodde skulle komma nästa år.

Jag gillar verkligen Ktm och deras produkter, men det känns som dom ljuger här. Allt över 200hk ska inte vara på gatan. Vad är det som bestämmer den gränsen då?
Löjligt att säga så iom dom biffa upp sin 990 duke till 1290. 1290:in säljer ju pga den vansinniga effekten och är ju knappast mindre farlig än en sporthoj. Enda skillnaden jag ser är väl toppfarten iom man blåser av 1290:in efter 250, men spelar verkligen 250 eller 300 roll när kör så fort på allmänväg?

Det känns inte som dom är ärliga med sina argument och det är lite tråkigt. Jag tror ärligheten hade lönat sig mer, för det verkar ju som dom flesta här inte tror på ktm:s anledning:P

Undra om det blir någon special lack på 2014 modellen som dom säljer 2015? Dom gjorde ju det med 990 adv under 2013.
 
Det senaste inom MC är väl fortfarande ABS och traction control, vilket funnits i bilar sen väldigt länge tillbaka.

Så den stagnerade utvecklingen men även begränsningen i vad man kan göra kommer ju helt klart inte direkt göra att producenterna har det enkelt att övertyga de som skapar lagarna om att nya MC ska bli säkrare. För det går inte.

Det är förarna vi måste få att bli bättre, eller specifikt, jag tycker polisen ska haffa fler och kolla nykterhet men även kolla försäkring, körkort mm.

Jag är helt ok med att bli stoppad att par gånger extra på MC (även bil!) än att nästan ingen blir stoppad och alla som fular slipper undan och driver upp den statistik som är grunden till att det ens diskuteras att förbjuda s.k sporthojar (eller vissa bilar).
 
1. Börja med att förbjuda allmänna bad. Där dör flest. :fakta

2. OM de förbjuder sporthojar, får de kompensera med gratis penisförstoring så de åtgärdar det riktiga problemet för oss "utsatta" :tuttar:tummenupp
 
Det kanske har gått upp för Pierer varför Stefan Schaller håller på att positionera om BMW Motorrad...
 
Ser man MotoGP satsningen som ett sätt att sälja mer RC125/RC390 till mindre effektfokuserade marknader?

Att sälja 100 (om än dyra) RC16 hojar om året lär väl knappast täcka kostnaderna och jag gissar det är få som köper en KTM cross/adventure hoj för att de sett en KTM RC16 i MotoGP.

Dubbelmoralen i max 200hk på gata sett till marknadsföringen av nya Superduke gör det inte enklare att begripa hur man tänker...
 
Dubbelmoralen i max 200hk på gata sett till marknadsföringen av nya Superduke gör det inte enklare att begripa hur man tänker...

Enligt mig blir det enklare att begripa, KTM anser att de kommer att misslyckas med en sporthoj i framtiden...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top