KTM LC4 startar ej!?

Stefan640

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Kungälv
Hoj
-04 KTM 640
Skulle starta bågen efter att den stått still någon vecka.
Vred om nyckel och trycker på startknappen och inget händer förutom att ett tydligt klick hörs.
Batteriet har varit små risigt ett tag tidigare så jag tänkte att det var batteriet som var kasst såklarta

Köpte ett nytt kvalitets batteri på biltema...samma sak med det batteriet.

Tidigare när batteriet varit dåligt laddat har det låtit mer som en kulspruta när jag tryckt på starten så det känns inte som om det är batteriet som är dåligt?

Kan det vara start reläet som är paj??
 
Last edited:
Ladda batteriet från biltema, det har jag fått göra de få gånger jag har handlat batteri där...

Reläet klickar för att du har dåligt med kräm.

Annars kan du ju kicka, den sitter inte där för syns skull. ;)
 
Ok, får testa och ladda det nya batteriet då!

Kicken sitter på fel sida ju!!!
Enda felet med KTM.
 
Då var batteriet laddat.
13.3 volt

Samma sak igen.
När jag trycker på starten klickar det en
Gång. Ganska högt klick ljud dessutom.
Låter som ett relä ljud..
 
Har du kollat säkringarna ?

Börja och kicka och se om den startar.
 
Banka på start motorn, kan ha hängt sig. Annars rulla igång?
 
Kolla ev kontakter vid batteriet. Hade på min 640 -01 att en bygling mellan två kontakter gjorde att hojen vägrade starta, den gav ingen gnista då heller.
 
Tack för alla tips!

Kollar upp dom en efter en ikväll.

Hmm...är lite novis:rodnar
Vart sitter startmotorn:va
 
Tack för alla tips!

Kollar upp dom en efter en ikväll.

Hmm...är lite novis:rodnar
Vart sitter startmotorn:va

Om du är så novis att du inte ser startmotorn på en 640 som är en enstånka utan döljande kåpor
så kan ett tips vara att fälla upp stödet och kolla så inte en växel ligger i innan du försöker starta :krama
 
:mad:

Vill du att jag ska lägga dig över knä´t?

Är som sagt riktigt novis på hojar.
Första bågen som jag ägt ett kort tag nu..
 
Last edited:
Ok men om du provar dra in dekompen uppe vid styret vid kopplingen & kör med startknappen vill den dra runt då? Men visst startrelät gick på min KTM Duke precis när jag sålde den. Men kolla gärna jorden mm!
 
Jordkabeln från batteriet var skadad.
Någon råtta har gnagt av den till 50% på ett ställe.

Ska byta ut kabeln i em o se om det hjälper.

Tack för bilden Olof. :)
 
Last edited:
Hallå igen!

Bytte ut den skadade jord kabeln men det hjälpte inte:mad:

Testade även att byta ut biltemas batteri mot ett original batteri till stiga villan som har bra flås och det hjälpte inte:mad:

Mätte strömmen till start relät som visade 12,87 volt.
Tryckte in start knappen och mätte samtidigt utgående ström från start relät som då visade 11,17 volt.

Det klickar en gång i start relät varje gång jag trycker på starten.

Är det så att start relät är kass då det bara kommer 11,17 ut och det är för lite för att dra runt startmotorn?
 
Nu kan jag nada om den där motorn men för att kontrollera ifall det är startrelät som tackat för sig så borde du väl kunna dra en direktkabel från batteriets + pol direkt till startmotorn? Får det fart på motorn?

Ifall mitt förslag får KTM-er att brinna upp så får nån skrika till snabbt i tråden...

Annars så är det inte jätteovanligt att elektriska motorer och diverse pumpar som stått stilla ett tag ""fastnar". Ibland räcker det att knacka på dem och ibland får man skruva upp dem och vrida magneten något varv. Sen fungerar de en säsong till.
 
Hallå igen!

Bytte ut den skadade jord kabeln men det hjälpte inte:mad:

Testade även att byta ut biltemas batteri mot ett original batteri till stiga villan som har bra flås och det hjälpte inte:mad:

Mätte strömmen till start relät som visade 12,87 volt.
Tryckte in start knappen och mätte samtidigt utgående ström från start relät som då visade 11,17 volt.

Det klickar en gång i start relät varje gång jag trycker på starten.

Är det så att start relät är kass då det bara kommer 11,17 ut och det är för lite för att dra runt startmotorn?

Låter som om starten är problemet om du mätte på utgången av relät, mät på.bägge sidor för att vara säker.

Sen skall man inte förringa en liten knack på startmotorn i syfte att väcka den.
 
Verkar somom det är startmotorn..Grrr
Kostar säkert fläsk:va

Är det någon ide att ta en titt på den innan man köper en ny kanske?
Byta kol?
 
Verkar somom det är startmotorn..Grrr
Kostar säkert fläsk:va

Är det någon ide att ta en titt på den innan man köper en ny kanske?
Byta kol?

Du bör kolla upp anslutningarna först innan du ger dig på startmotorn.

Lättast är att brygga med en startkabel.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top