ktm lc4 "större" service, när?

PågenLimpa

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2012
Hoj
KTM 660
Tjena!

Ska köpa en ktm 660/625 runt årsmodel 03-04 och ser att många har gått runt 1600-1800mil.
Så jag undrar när de "större" servicarna skall göras och vad ska bytas då?
Eller klarar man sig några 100mil till?

Har sökt men inte hittat några svar om just de större servicarna...

Min gick 2100 mil eller nåt innan motorn öppnades, jag sålde den som den var och köparen (slappa) öppnade den, det enda som var slitet var tydligen lagret till kopplingen.

Så det hade jag bytt, och kamkedjan + sträckaren, sen hade alla andra lager fått en allmän översyn, känns det som grus i lagret = byt.

Okej, Då passar det bra och göra det till nästa säsongs övningskörning :)

Värt att tillägga kanske är att jag servade min på halva intervallerna, enligt KTM skulle den servas var 500e mil men det tycker jag låter mycket för en stånka med såpass mycket effekt som den har så jag bytte alltid olja efter 200-250 mil och justerade ventilerna varje gång när jag ändå höll på.

Sen kanske jag hade tur att den inte rasade, en del andra har rasat sina efter 500 mil och andra har rasat sina runt 1500 mil, medans vissa rullar förbi 3000 mil utan större problem.

Jag hade iaf kollat hur många klick kamkedjesträckaren har kvar, sen hade jag bytt oljan direkt för jag litar inte på att säljare säger att den är relativt nyservad, ser du en julgran av metallspån på oljepluggen kan du riva motorn direkt.

Värt att tillägga kanske är att jag servade min på halva intervallerna, enligt KTM skulle den servas var 500e mil men det tycker jag låter mycket för en stånka med såpass mycket effekt som den har så jag bytte alltid olja efter 200-250 mil och justerade ventilerna varje gång när jag ändå höll på.

Sen kanske jag hade tur att den inte rasade, en del andra har rasat sina efter 500 mil och andra har rasat sina runt 1500 mil, medans vissa rullar förbi 3000 mil utan större problem.

Jag hade iaf kollat hur många klick kamkedjesträckaren har kvar, sen hade jag bytt oljan direkt för jag litar inte på att säljare säger att den är relativt nyservad, ser du en julgran av metallspån på oljepluggen kan du riva motorn direkt.

Men är det inte vanligt att det är lite metallspån på oljepluggen? Samt vad kostar det ungefär med en ny kamkedja samt sträckare? Behövs kolv bytas?

Jag bytte kolv och ventiltätningar vid 2300 mil, - helt jävla onödigt att byta kolv.
Lc 4'n håller 5000 mil utan problem om den får lite kärlek.

:hej

Jag bytte kolv och ventiltätningar vid 2300 mil, - helt jävla onödigt att byta kolv.
Lc 4'n håller 5000 mil utan problem om den får lite kärlek.

:hej

Jo jag har hört och läst att de ska vara en väldigt skottsäker motor. Men då känns det ganska lugnt ändå :)
Tack för all info!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...