KTM LC4 motorljud

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tjena!

När jag ställde in hojjen i höstas gick och lät den som en klocka! Nu när jag tog fram den efter vintern och har kört lite med den så har motorn börjat låta mer och mer.

Filmade när den stod på tomgång: https://youtu.be/aNLN3INL_X4

Är det ventiljustering som behövs, eller är det något annat?

Det "klick"-ljudet som kommer innan den dör, någon som vet vad det kan vara? Det ljudet hör man då och då, helt oregelbundet!

Tack på förhand!

Klickandet innan den stannar är normalt. Det är autodekompen som går in när varvet blir för lågt.

I övrigt så tycker jag som ändock tämligen erfaren av LC4 motorer det är omöjligt att värdera missljud på youtube film.

Okey! Går det att lösas genom att höja tomgången då kanske?

Gissar på att det är ojusterade ventiler som framkallar de övriga missljuden. Testade att justera med ett 0,15 blad och det blev värre än innan, verkar inte vara lätt att få till det så att det blir helt bra!

Okey! Går det att lösas genom att höja tomgången då kanske?

Gissar på att det är ojusterade ventiler som framkallar de övriga missljuden. Testade att justera med ett 0,15 blad och det blev värre än innan, verkar inte vara lätt att få till det så att det blir helt bra!

Det ska inte vara svårt att justera ventilerna. Använd bladmått i tillåtna ventilspelsintervallet, helst i övre delen av det (spelen tenderar att bli mindre då ventilerna sjunker in i sätena). Det ska gå att dra bladmåttet fram och tillbaka med lite motstånd vid rätt mått.

Jag tror Boris menade att det extra klickljud som uppstår när du stänger av kommer från autodekompen, så att höja tomgångsvarvtalet är ingen större mening såvida du inte tror att den går igång under drift. Men du kan ju prova.

Kamkedjespännaren är ett annat alternativ, om det är en fjäderbelastad variant som jag tror så plocka ut den och kolla så den verkar fungera som den bör. Om inte, så byt ut mot en manuell, de är pålitligare. Om du kollar hur långt ut kamkedjespännaren är då du plockar ut den (plocka ut fjädern först) så kan du få en indikation på hur sliten kedjan är också.

Men som redan sagts så går det inte riktigt att säga om och vad det är som är knas från ett filmklipp, den kan fungera utmärkt också... Ibland letar man spöken, det har jag själv gjort för många gånger!

Jag tror tomg är för låg de låter som den ligger på låga 1000v eller lägre och då hoppar autodecomen in = klick ljud. 1500-1700v är mer normala varvtal på tomg.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman