KTM LC4 kopplingsproblem.

balikungen

odeffad
Gick med
13 May 2003
Hoj
KTM 950
Min koppling frikopplar inte riktigt utan den "drar" lite även när jag har kopplingshandtaget helt inne vid styret.
Saken är den att jag spänt vajern så mkt att dragläget är så långt ut det bara går, alltså nästan när kopplingshandtaget är helt utsläppt. Ändå kopplar den inte ur när jag drar in handtaget.
Resultatet blir att jag måste hålla in bromsen när jag står still för att inte smyga framåt. Dessutom blir det mycket svårt att lägga i friläge när motorn snurrar. Även ettan blir ryckig att lägga i från friläge.

Bytte precis olja till Castrol GPS men inget hände.
Kopplingen slirar inte vid hårda gaspådrag.

Vad göra?
Vilken olja rekommenderas till LC4?

De där värkar vara standard på ktm lc4.. min 640 sm 01:a va så också
även en annan polares 640 02:a

eller hur är det?

ja har samma problem på min gixxer, fick som svar att antingen va lamellerna/skivorna sneda, eller så får man slita ner dom lite genom o slira på kopplingen!

/ Hannes

Min KTM Duke 01 va så att den drog lite när den va kall...men det försvann helt när den vart varm.

Normalt är ju kopplingen dålig när den börjar ta långt ut.......typ samma som på en bil att bara man nuddar kopplingen så slirar den.......så mitt tips är väl att kolla lamellerna....

good luck

Det beror ju helt på hur spänd kopplingen är. Och om den drar när den e kall så ska de tydligen enbart bero på att oljan e kall. Kolla som sagt att lamellerna/plattorna itne är skeva!

/ Hannes

eller så kan det bero på att kopplingskorgen är sliten då orginal är ganska mjuka.

Då bildas där hack i framkanten på korgen vilket hindrar plattor och lameller från att löpa fritt.

Detta avhjälps lättast med en fil eller ett samtal till talon eng i england

Kanske skulle ta och kolla på korgen.
Det är ganska riskfritt att fila till det med fil eller?
Gjorde det på en gammal Honda CR125 för länge sedan med gott resultat.

Det är ingen märkbar skillnad på fenomenet om oljan är vam eller kall.

Du måste ha ett spel på vajern i kopplingshandtaget, annars ligger kopplingen på hela tiden och lammellerna slits fort som tusan.

Har du kört länge såhär kan jag tänka mig att det inte är så mycket annat att be för än att riva ner kopplingen och ta en tit på den..

Kan också vara så att det har blivit små hack i korgen där lammellerna ligger så att du får "jucka" lite med kopplingen innan den frikopplar helt.. Ganska vanligt fenomen..

Går det bättre när motorn har blivit varm?..

Börja med att ställ in rätt spel och se om det blir något bättre..

Back