KTM LC4 640 vad skall man se upp med?

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Funderar på att köpa en Motard och har tittat på en del KTM 640 99-00.
finns det något man skall tänka på och ungefär vad kostar dom?
Finns det någon likanande modell/märke i samma prisklass.

Det är en rätt hållbar modell LC4. Har man bara skött underhållet så rullar de rätt så långt. Kopplingslagret har väl en del fått byta på sina ktm mina inget som är dyrt att byta. Om det finns möjlighet att tappa ur olja på den hojen du är intresserad av så kan du även se där hur den har körts (om inte ägaren har bytt nyligen). Finns även en 620sc i de årsmodeller du kollar efter. Ungefär som 625 när den kom -02. Ktm motarder ligger ganska högt i andrahandsvärde men sen kan man ju undra om en del verkligen har rullat så lite som en del skriver i annonser. Stirra dig inte blind på sliten plast bara när du kolla på nån ktm för de har rätt billig plast ännu att köpa. Kolla allmänt på motor, gaffel, div lager, belägg, ekrar, el, oljan, mm. Husqvarna har väl sin 610 i samma prisklass ungefär, Kommer inte ihåg om det var -99 eller -00 som dubbla oljepumpar kom på dem? Husaberg kan du få rätt billigt men då handlar det om helt annan hoj, tävlingshoj och inget annat och underhåll därefter! XR650 har ju börjat krypa ner i samma prisklass nästan som ktm i motardutförande men en vanlig -00 ligger väl på ca 53000:-. Lite över 60000:- om du sak ha motard. Ktm modellerna ligger ca från 55000:- och uppåt. Det är bara att söka www.blocket.se så får du bilda dig en uppfattning om vart priserna ligger på!

Fixx skrev:
Du lider av för mycket pengar rickard.. :)

Man lever bara en gång så man få skynda sig om man skall hinna prova allt :)

Tack för informationen, Jag skall kanske åka ner till Tyskland nästa vecka och kolla vad som finns.

är det någon som vet någon Tysk Motardsida där man kan hitta annonser?

kolla på mobilde.de

Hämta hem en husqvarana Nox eller RR när du ändå vill vara värst.

Fixx skrev:
kolla på mobilde.de

Hämta hem en husqvarana Nox eller RR när du ändå vill vara värst.

Jag tänkte mer på någon Motardsida med annonser. Mobile känner jag till väldigt väl.

Är Husqvarna hållbara eller är det bara KTM som är det?
Jag har inte lust att renovera hela tiden. Jag hörde att Husaberg skulle man hålla sig ifrån.

Nja.. satsa då på en ktm 625 eller 660..

Husqvarna verkar hålla bra. men har oxå lite mer serivce.

Fixx skrev:
Nja.. satsa då på en ktm 625 eller 660..

Husqvarna verkar hålla bra. men har oxå lite mer serivce.

jag såg några som heter Duke II Vad skiljer dom? Och dom flesta som är lite billigare är LC4 640 99-01 som man kan hitta för mellan 35-45 000:- är dom sämre än 625 & 660?? Det verkar finnas en väldig massa modeller.

Lasen skrev:
jag såg några som heter Duke II Vad skiljer dom? Och dom flesta som är lite billigare är LC4 640 99-01 som man kan hitta för mellan 35-45 000:- är dom sämre än 625 & 660?? Det verkar finnas en väldig massa modeller.

jag har en duke II och den går som en pärla.. tycker den är det självklara valet om du ska ha en fet motard..

Marals76 skrev:
Motard har ekerfälgar :mattias

Och en riktig motard har ingen touringsadel samt fläkt! :D

Var hittade du dessa Duke i tyskland för sådana pengar om det nu var duke 2 eller är det den gamla fula modellen?

motardnisse skrev:
Och en riktig motard har ingen touringsadel samt fläkt! :D

Var hittade du dessa Duke i tyskland för sådana pengar om det nu var duke 2 eller är det den gamla fula modellen?

Duke II, 625 & 660 verkar man inte kunna hitta under 50 000:-
Är dom så mycket bättre än 640? dom kan man hitta från 35 000:- och uppåt i årsmodeller 99-01.

Lasen skrev:
Duke II, 625 & 660 verkar man inte kunna hitta under 50 000:-
Är dom så mycket bättre än 640? dom kan man hitta från 35 000:- och uppåt i årsmodeller 99-01.

Jag tycker det är grym skillnad på 625/660 mot 640. 625 var rena raketen när jag bytte från 640. 620sc är ju ett bra alternativ om du vill ha mindre tank + rappare motor än 640

Jag har själv en Duke-liknande motard (http://www.fieldimport.dk/CCM-Scandinavia/644_R30_se.htm) och kan inte på nåt sätt rekommendera den typen av motard. Det blir dyrare när man klotar eftersom det blir mer plast att byta och fälgarna tål mycket mindre stryk än ekerfälgar. Du behöver helt enkelt inte vara så nog med en motard som inte är så gat-stylad. Eftersom du redan har flera landsvägshojar så köp nåt som är lite busigare/rejsigare, typ KTM 660 eller 625 om du har pengarna - 620 är annars föregångaren till 625 och finns ju lite varstans om man leta -kanske även Husaberg eller Husqvarna. Vet iofs inte vad de sistnämnda kan kosta i de årsmodellerna)

Husa 650 -01 går under 50 k... ;) Går säkert hitta 02or å 03or under 50k oxo, men det kan vara grejjer att fixxa på dem.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back