KTM lc4 640 - Byte av olja + Bilder

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Hej.

Har ställt in ventiler och bytt drivpaket idag på min lilla leksak och nu ska jag byta olja + filterna + stift.
Enl. instruktionboken så skall det fyllas på 1.3L i oljepåfyllningen vid stickan, sen ska det fyllas på 0.6L uppe i ramen vid styrhuvudet och total olja som skall va i motorn är 2.1L. Jag får detta till 1.9L? Är det räknat med att det är
2dl olja kvar i slangar och utrymmen i motorn som inte kommer ur vid tömningen?

Bye the way, bjuder på några pics från idag!!!

Mvh
Rickard
 

Bifogat

  • 20091124279.jpg
    20091124279.jpg
    247.3 KB · Visningar: 395
  • 20091124281.jpg
    20091124281.jpg
    244.3 KB · Visningar: 270
  • 20091124282.jpg
    20091124282.jpg
    243.2 KB · Visningar: 291
  • 20091124283.jpg
    20091124283.jpg
    239.3 KB · Visningar: 232
  • 20091124285.jpg
    20091124285.jpg
    237.4 KB · Visningar: 252
  • 20091124286.jpg
    20091124286.jpg
    239.4 KB · Visningar: 216
  • 20091124287.jpg
    20091124287.jpg
    236.7 KB · Visningar: 202

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Du även hälla lite i olja i det stora filtret innan du sätter på det. Tror dock inte det är så mycket som 2dl.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
är bara att kolla så att det stämmer i nivåfönstret efter du har luftat oljesystemet.. det står i instruktionsboken också om man läser :p Så häll du i 1,3 i motorn och 0,6 i ramen.. lufta och kolla sen nivån i det lilla fönstret.

Föresten, jag håller på att ställa ventilerna själv för första gången.. jääävlar vad det är pillrigt och det måste vara noga. Någon som har nått tips på att göra det hela lite enklare att få till på ett bra sätt? Tycker det aldrig blir precis som det borde kännas med bladmåtten
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hehe jag fuskade, tröttnade på bladmått och körde enbart med 1/6 varv på låsmuttern. Funkade kanon :tungan
 
Last edited:

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
är bara att kolla så att det stämmer i nivåfönstret efter du har luftat oljesystemet.. det står i instruktionsboken också om man läser :p Så häll du i 1,3 i motorn och 0,6 i ramen.. lufta och kolla sen nivån i det lilla fönstret.

Föresten, jag håller på att ställa ventilerna själv för första gången.. jääävlar vad det är pillrigt och det måste vara noga. Någon som har nått tips på att göra det hela lite enklare att få till på ett bra sätt? Tycker det aldrig blir precis som det borde kännas med bladmåtten


Jag ringde Karlstömms idag och det va bara att hälla i 1,3L + 0.6 i ramen, starta och fylla på som du sa!!

Jag skruvade även bort fläkten på kylaren då gick det genast lättare att ställa in högra ut ventil. Jag var nogrann och gav den tid det behövde tills det kändes bra. Så ta´t lugnt och ge det tid om du känner dig osäker.

Mvh
Rickard:tungan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Färdig böjt bladmått is the shit! Får se om jag kommer ihåg att lägga in en bild ikäll på den.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
är bara att kolla så att det stämmer i nivåfönstret efter du har luftat oljesystemet.. det står i instruktionsboken också om man läser :p Så häll du i 1,3 i motorn och 0,6 i ramen.. lufta och kolla sen nivån i det lilla fönstret.

....

Det finns väl inget nivåfönster på den motorn. Nivåfönstret kom väl 03, när den grå motorn gjorde entré?!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Det finns väl inget nivåfönster på den motorn. Nivåfönstret kom väl 03, när den grå motorn gjorde entré?!

jaha det vet jag inget om. Min är precis 03 och grå färg på motorn.

Gnutten skrev:
Färdig böjt bladmått is the shit! Får se om jag kommer ihåg att lägga in en bild ikäll på den.
Jo märkte det när jag kom hem med mina långa raka blådmått från biltema när jag kom hem :) Böjt dem själv dock men inget handtag på det eller vad man ska kalla så det är jävligt svårt att pilla in... borde kanske köpa ett par vettiga bladmått så blir det nog lite enklare.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
jaha det vet jag inget om. Min är precis 03 och grå färg på motorn.


Jo märkte det när jag kom hem med mina långa raka blådmått från biltema när jag kom hem :) Böjt dem själv dock men inget handtag på det eller vad man ska kalla så det är jävligt svårt att pilla in... borde kanske köpa ett par vettiga bladmått så blir det nog lite enklare.

Finns det färdigböjda från fabrik, så att säga?

Kanske skulle ta och kolla mina nu i vinter... gått 150mil sen det var gjort senast, så det behövs kanske inte, men kul att lära sig det också. Aldrig gjort det själv nämligen...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köpte min ifrån mcshopen i Sollentuna som i sin tur beställer ifrån maxsport tror jag de heter.
 

Bifogat

  • bladmått.jpg
    bladmått.jpg
    184.1 KB · Visningar: 243

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Det finns väl inget nivåfönster på den motorn. Nivåfönstret kom väl 03, när den grå motorn gjorde entré?!


Enl. original instruktionboken så ska det finnas nivåglas.

Jag köpte mina bladmått på biltema billigt och böjde till dom i ändarna, funka kanon!!!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Enl. original instruktionboken så ska det finnas nivåglas.

Jag köpte mina bladmått på biltema billigt och böjde till dom i ändarna, funka kanon!!!

Jag hade en -02a innan (svarta motorn) och den hade definitivt inget litet fönster. Nu har jag en 06a och den har det. Eftersom att min gamla inte hade det och min nya har det så antog jag att det var när den grå motorn kom, som även det lilla "olje-fönstret" också kom.

//M
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hade nivåfönster på min 625 -04, dock osäker om jag hade det på min 660-03
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
kedjan ser väldigt spänd ut på bilden.....kolla så det inte är så då du kan dra sönder lagringen till utgående axlen.
 

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Ort
Bjärred
Hoj
siktar på en KTM 660...
hur ofta måste ventilerna ställas in?!
det verkar inte vara så lätt direkt. blir nog åf de första gångerna iaf. va tar de för de nån som vet?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
hur ofta måste ventilerna ställas in?!
det verkar inte vara så lätt direkt. blir nog åf de första gångerna iaf. va tar de för de nån som vet?

Beror på vilken årsmodell motorn har.

Vissa har 500 mil, vissa har 250 mil och några riktigt tidiga modeller tror jag informationen enbart fanns angivet i antal timmar.

Lika bra att ställa ventilerna varje gång man byter olja, snabbt gjort sen går hojen bättre och startar lättare.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
hur ofta måste ventilerna ställas in?!
det verkar inte vara så lätt direkt. blir nog åf de första gångerna iaf. va tar de för de nån som vet?

500 mil står det iaf i min manual. Men det är inte så knepigt som det låter, bara man tar av fläkten så går det hyfsat lätt att komma åt.
 

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
kedjan ser väldigt spänd ut på bilden.....kolla så det inte är så då du kan dra sönder lagringen till utgående axlen.

Jag har inte rullat med den än, bara linjerat in och satt dit kedjelås. Ska kolla i instruktionboken om spelet på kedjan!! Om ingen vet redan nu vad det ska vara för spel?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top