KTM Hydraulisk koppling som gett upp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hej

Igår på min kvällsrunda tappade jag kopplingsverkan. Lite i taget. Och i början kunde jag genom att pumpa flera gånger få upp tillräckligt med tryck i systemet för att kunna frikoppla.

Hojen det gäller är en KTM 950 SM -06. Jag har tidigare fått haveri på slavcylindern till kopplingen och monterade då (2017) en slavcylinder från oberon.

Det jag funderar på är om det finns något enkelt sätt att svara på om det är kopplingspumpen vid handtaget eller slavcylindern som har gett upp på nytt. När jag lossade slavcylindern är det oljekladd där och således verkar det mest troligt att det är slavcylindern som gett upp ännu en gång. För visst borde det vara tort innanför slavcylindern? Kan också säga att det finns lite olja kvar i behållaren på styret dock känns det som att det borde vara mer än vad det är nu.

Känns väldigt ovärt att skicka iväg en slavcylinder till UK för garantireperation om det är andra änden av systemet som felar.

Någon med några erfarenheter?

Tack på förhand

Bra garanti om du kan reklammera en slavcylinder från 2017. 😄
Jag skulle börjat med att kolla gummitätniningen på slavcylindern. Det brukar finnas renoveringskit att köpa med nya tätningar. Kolla med oberon.

Bra garanti om du kan reklammera en slavcylinder från 2017. 😄
Jag skulle börjat med att kolla gummitätniningen på slavcylindern. Det brukar finnas renoveringskit att köpa med nya tätningar. Kolla med oberon.
Livstids garanti lovades när jag köpte den. Nu verkar dom gått ner till 24 månader 😊

...Det jag funderar på är om det finns något enkelt sätt att svara på om det är kopplingspumpen vid handtaget eller slavcylindern som har gett upp på nytt. När jag lossade slavcylindern är det oljekladd där och således verkar det mest troligt att det är slavcylindern som gett upp ännu en gång...
Något förenklat: När huvudcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan i behållaren, när slavcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan på marken.

Något förenklat: När huvudcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan i behållaren, när slavcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan på marken.
När slangen har skavts sönder så hamnar dropparna mellan huvud och slavcylinder, har tyvärr upplevt det själv..... :huvet

Ett yttepyttelitet läkage lokaliserat på slavcylindern. Efter påfyllning av ny olja och ett sju helvetes pumpande på kopplingshandtaget konstaterar jag att så länge det inte läcker mer än det gör nu blir detta ett problem för vintern.

Ett yttepyttelitet läkage lokaliserat på slavcylindern. Efter påfyllning av ny olja och ett sju helvetes pumpande på kopplingshandtaget konstaterar jag att så länge det inte läcker mer än det gör nu blir detta ett problem för vintern.
Om du köper en Oberon så rapportera tillbaka hur den känns.

Om du köper en Oberon så rapportera tillbaka hur den känns.
Du märker ingen skillnad på känslan oberon vs original - oberonslavcylindern är av bättre kvalité så det är därför det brukar bli en sån när originalet läcker .
slavcylindern är inte ovanligt att den har svårt att hålla tätt
Är en oberon som simp har som läcker nu

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen