KTM - Hojen dör när jag lägger i växel

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hej.
Har precis haft hojen inne på verkstaden och nu när jag startar hojen så går den kanonfint på tomgång på neutralt läge. MEN när jag lägger i en växel dör den.

Någon som varit med om liknande sak?

Jag har kopplat ur kontakten till stödet. Så det verkar nästan som det är antingen någon givare eller liknande i "växelpinnen" eller uppe i kopplingshandtaget (lär väl sitta något sånt där, eftersom jag kunde spåra kablar/sladdar upp dit).

Hojen är en KTM 640 lc4 Supermotard.

Du skriver kopplat ur kontakten till stödet, måste du inte bygla den?

Kanske, men det verkar inte som att problemet ligger där (vid stödet).

om jag kopplar ur den helt och hållet så ska det väl att gå o starta den med både växel i och stödet nere?! Eller är jag fel ute?

om jag kopplar ur den helt och hållet så ska det väl att gå o starta den med både växel i och stödet nere?! Eller är jag fel ute?

Prova att bygla kontakterna, då kontakten för stödet sluter när stödet fälls upp....

Farsan hade precis det felet på sin 640 -02. Då var det en jordkabel till dödaren till stödet, som hade gått av vid sadeln, såg ut som kabeln hade kommit i kläm där sadel tar stöd mot ramen vid batteriet. Kolla där.
Kan bli så om man tar bort sadeln och inte kollar kablarn hur dom ligger. Och vipps så kläms en kabel av.

Om kontakten är urkopplad kan du då starta med växel i ?
Meningen med kontakten vid stödet är att hojen ska dö om du lägger i en växel med stödet nere.

Farsan hade precis det felet på sin 640 -02. Då var det en jordkabel till dödaren till stödet, som hade gått av vid sadeln, såg ut som kabeln hade kommit i kläm där sadel tar stöd mot ramen vid batteriet. Kolla där.

Det där lät ju helt klart som ett bra tips. Ska kolla detta i morgon bitti.

Tack för det tipset... nån som har något annat om det inte är det?

Om kontakten är urkopplad kan du då starta med växel i ?
Meningen med kontakten vid stödet är att hojen ska dö om du lägger i en växel med stödet nere.

Nä jag kan inte starta hojen med växel i när kontakten är urdragen... ?!?!
Jag blir galen på det!

Last edited:
Det där lät ju helt klart som ett bra tips. Ska kolla detta i morgon bitti.

Tack för det tipset... nån som har något annat om det inte är det?

Nä jag kan inte starta hojen med växel i när kontakten är urdragen... ?!?!
Jag blir galen på det!

Då är det troligen fel på kontakten i stödet, den ska sluta när stödet är uppe och om du drar ur kontakten blir kretsen öppen. Bygla och du ser om det är felet.

Då är det troligen fel på kontakten i stödet, den ska sluta när stödet är uppe och om du drar ur kontakten blir kretsen öppen. Bygla och du ser om det är felet.

Grejen är att om jag följer sladden (2st) från stödet och uppåt så slutar de helt plötsligt. De sitter alltså inte koppladfe i nåt. Så jag satte ihop dem med varandra och provade det sättet. (Är det att bygla?)

Bygla kontakten! Då man vill ha en övervakad säkerhets funktion så vill man ha in en slutning när stödet är uppfällt. annars kan du köra iväg med stödet nere om tex kabeln gått av / trasig givare/ m.m.

EDIT:

Leta efter något som de skall kopplas i. utav någon anledning så verkar de kablarna ha hoppat ur från andra änden av kabeln.

Bygla kontakten! Då man vill ha en övervakad säkerhets funktion så vill man ha in en slutning när stödet är uppfällt. annars kan du köra iväg med stödet nere om tex kabeln gått av / trasig givare/ m.m.

EDIT:

Leta efter något som de skall kopplas i. utav någon anledning så verkar de kablarna ha hoppat ur från andra änden av kabeln.

Det lustiga är att jag inte hittar någonstans att koppla i sladdarna i. Jag letade överallt! kunde inte se något att sätta dem i... Varken under tank eller sadel.
Ska studera el-schemat imon o se vad jag kan hitta...

Problem solved... nästan!
Nere under bakbromsen finns en liten liten sladd. Den kan man följa hela vägen upp till en liten box som sitter nästan uppe vid styret på vänstersidan (vad är det för box förresten?).

När vi tog loss den lilla sladden nere vid bakbromsen så funkar det. Men nu finns det alltså inget som stänger av hojen om man råkar lägga i en växel och starta hojen. Tänkte jag skulle få tag på någon som kan låna ut den här lilla boxen uppe vid styret, så jag vet om det är den som det är fel på.

Vad säger besiktningen om det här?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...