KTM Freeride 250F

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
[....]Det digitala rycket från tomgång till man öppnar gasen är horribel och gör den svårkörd i krypfart, rekommenderas att göra nånting åt det snarast! :)
Var ute och guppade runt lite i det fina vädret igår och höll på att bli tokig på det där digital-rycket. Det måste ju gå att mappa bort eller nåt? Har fått intrycket att rycket är kvar även med den vanliga "snäll-mappen" Har som sagt "trim-mappen" inlagd men den gråa trottelplattan som ska vara den "snälla".
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Var ute och guppade runt lite i det fina vädret igår och höll på att bli tokig på det där digital-rycket. Det måste ju gå att mappa bort eller nåt? Har fått intrycket att rycket är kvar även med den vanliga "snäll-mappen" Har som sagt "trim-mappen" inlagd men den gråa trottelplattan som ska vara den "snälla".
Finns inget digitalt ryck.
bara för att man kan mappa om så betyder det inte att hela hojen är digital.
börja med att fixa glappet som finns i gasrullen.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Var ute och guppade runt lite i det fina vädret igår och höll på att bli tokig på det där digital-rycket. Det måste ju gå att mappa bort eller nåt? Har fått intrycket att rycket är kvar även med den vanliga "snäll-mappen" Har som sagt "trim-mappen" inlagd men den gråa trottelplattan som ska vara den "snälla".
Och sedan får du justera kopplingen.
det sker ej digitalt
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Finns inget digitalt ryck.
bara för att man kan mappa om så betyder det inte att hela hojen är digital.
börja med att fixa glappet som finns i gasrullen.

Och sedan får du justera kopplingen.
det sker ej digitalt
Har du vaknat på fel sida?
Digitalt avser i detta fall den icke linjära gasresponsen från tomgång, inte om det är mekaniskt, skött av en dator eller liknande.

Påminner mycket om hur vissa, främst vid det här laget gamla, insprutningshojar har haft väldigt ryckig gasrespons avslag-påslag. Köpte bland annat inte en MT-09 för några år sedan p.g.a. den horribelt ryckiga gasresponsen från tomgång.

Hade en Kawasaki ZX-12R från 2000 som också var riktigt dryg på det viset. Inget jätteproblem på den cykeln med tanke på hur den kördes men ändå. Där var det TPS:en man fick justera så den alltid trodde att trotteln var någon % öppen för att få bort ryckigheten.

Har nu sett att det finns t.ex. en "Boosterplug" som lurar insprutningen att insugstempen är kallare och fetar på 5-6 % i hela registret vilket ska hjälpa till viss del. Verkar rimligt om det är så att den går väldigt magert vid låga trottelöppningar. Tycker den har lätt att dö vid krypkörning vilket skulle kunna stämma med för mager blandning. Dock känns detta som en osnygg lösning och borde redan vara löst med en icke gat-homologiserad map.

Att mekaniskt ta bort allt slack i trottelvajrarna känns inte heller rätt. Det ska inte behövas.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
rätt sida.
Fixa glappet och tryck upp tpsen till 0.60.
Vipps borta.
Äger själv en freeride och vet vad som är problemet. Kör mapp 2 och svarta brickan.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Att det dör beror på att tomgången är så sjukt låg. Dra upp den till 1900-2100 så skall du se :)
Sorry att jag lät tvär. Men har vart i samma båt som du. Finns massor av saker som behöver göras
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Min mappades om i butik när jag hämtade ut den. Har absolut inte märkt av något ”digitalt ryck”.
Jag har på sistone krypkört en hel del vid diverse balansövningar utan några som helst problem.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Att det dör beror på att tomgången är så sjukt låg. Dra upp den till 1900-2100 så skall du se :)
Sorry att jag lät tvär. Men har vart i samma båt som du. Finns massor av saker som behöver göras

Vad kör du för drevning?
Lugnt. Ska kolla drevningen när jag kommer hem, har för mig att jag kollade när jag fick hem hojen och konstaterade att det var "rätt" framdrev som satt på, d.v.s. det mindre av de två som levereras med hojen. Tomgången är gratis att justera så det är ju bara att ställa upp.
Min mappades om i butik när jag hämtade ut den. Har absolut inte märkt av något ”digitalt ryck”.
Jag har på sistone krypkört en hel del vid diverse balansövningar utan några som helst problem.
Om nån har mappat den på riktigt och inte bara kastat in KTMs fabriksgjorda "offroad-map" så borde man ju ha gjort de vanliga åtgärderna, d.v.s. fetat upp den lite extra på låga varv och ställt upp tomgången lite. Kan ju förklara't.

Alla nya Ducati jag kört har varit likadana. Snudd på okörbara under 3500 varv p.g.a. helt horribelt snålt ställd insprutning för att klara utsläppsvärdena. IBC i Arboga erkände det helt öppet att de gick skit från fabrik och att de rekommenderar att man beställer en mappning med nya hojen.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Lugnt. Ska kolla drevningen när jag kommer hem, har för mig att jag kollade när jag fick hem hojen och konstaterade att det var "rätt" framdrev som satt på, d.v.s. det mindre av de två som levereras med hojen. Tomgången är gratis att justera så det är ju bara att ställa upp.

Om nån har mappat den på riktigt och inte bara kastat in KTMs fabriksgjorda "offroad-map" så borde man ju ha gjort de vanliga åtgärderna, d.v.s. fetat upp den lite extra på låga varv och ställt upp tomgången lite. Kan ju förklara't.

Alla nya Ducati jag kört har varit likadana. Snudd på okörbara under 3500 varv p.g.a. helt horribelt snålt ställd insprutning för att klara utsläppsvärdena. IBC i Arboga erkände det helt öppet att de gick skit från fabrik och att de rekommenderar att man beställer en mappning med nya hojen.
Ja. Det går skit.
Min gjorde det men inte nu längre ;)
Nu är den 100%
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hehe, nu har jag kollat...
12-drevet låg kvar i kartongen, blir byte i helgen.

Sån tur att KTM varit så generösa med åtkomsten till allt, tomgångsvredet har man gömt under tanken och gjort en lucka så man i alla fall nästan kommer åt med fingrarna. Kallstarts-mojängen som jag inte ens visste fanns innan och aldrig saknat sitter däremot väldigt åtkomligt. Tack för det, Televerket. Beställde ett Tps tool från Amerikat, verkar som det lättaste sättet att ställa TPS:en på ett vettigt sätt.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Hehe, nu har jag kollat...
12-drevet låg kvar i kartongen, blir byte i helgen.

Sån tur att KTM varit så generösa med åtkomsten till allt, tomgångsvredet har man gömt under tanken och gjort en lucka så man i alla fall nästan kommer åt med fingrarna. Kallstarts-mojängen som jag inte ens visste fanns innan och aldrig saknat sitter däremot väldigt åtkomligt. Tack för det, Televerket. Beställde ett Tps tool från Amerikat, verkar som det lättaste sättet att ställa TPS:en på ett vettigt sätt.
Kanon :)
Okey! Jag gjorde en egen y-adapter för insåg hur enkelt det var.
trycker du in kallstarten så kan du återställa den utan att behöva böja dig. Du trycker gasen fram så hör du att den klickar.
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Är lite sugen nu under rean hos Lelles att slå till på Akrapovic, men är det värt tio tusen? Hur mycket mer effekt får jag ut på ett ungefär och hur mycket vikt sparas?

effekten minns jag ej. Men betydligt bättre gasrespons och dom väger inte ett skit.
kostar det så smakar det :)
Och ljudet som blir kommer ju på köpet ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Drog upp tomgången lite på måfå (har ingen tacho) och när jag kollade TPS-spänningen låg den och svävade runt 0,607 V. 12T-drevet sitter på också så det ska bli intressant att testa om det gör nån märkbar skillnad ?
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Drog upp tomgången lite på måfå (har ingen tacho) och när jag kollade TPS-spänningen låg den och svävade runt 0,607 V. 12T-drevet sitter på också så det ska bli intressant att testa om det gör nån märkbar skillnad ?
Ja, får hoppas på det :)
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Drog upp tomgången lite på måfå (har ingen tacho) och när jag kollade TPS-spänningen låg den och svävade runt 0,607 V. 12T-drevet sitter på också så det ska bli intressant att testa om det gör nån märkbar skillnad
Jag satt på allt orginal igår då jag ska in å besiktiga i veckan. Man blir lätt van när man väl har fått till hojen ??
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top