KTM Freeride 250F

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
KTM Freeride 250F diagnostik/kod-läsning

Morsning!
Hittade ingen särskild tråd om nya 250-fyrtaktaren som kom 2018 så jag startar en ny. Jag har nyss köpt hem en sån flång i kartong och håller på och sätter dit hasplåt, lite motorkåpor och annat småpill.

Eftersom jag tänkt göra all service själv undrar jag om det finns nåt diagnostik-verktyg för dessa fordon som man kan använda hemma? Så man kan bocka i den rutan i serviceboken med gott samvete alltså. Vill mest slippa att dra iväg den på släp till verkstad och betala timlön bara för att få ut en tom felkodslista.

Detta är min första gegg-moppe så det är som en ny värld som öppnar sig :)
 
Last edited:

NS400R

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2009, XT660R
Hej,

Jag har oxå precis köpt en 250f, dock inte ny. Den hade 9h på mätaren.
Det jag försöker få klarhet i är om den har full effekt, 26hk, eller om den är begränsad till 20,5hk.
Vet du hur jag kan kontrollera detta utan att åka till verkstaden?
Vet du hur man gör för att få 26hk?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
För att få full effekt behöver man som jag förstått köpa mapp-switchen och switcha över till full-mappen. Jag hade redan hunnit köpa switchen men ej monterat när jag kom till verkstan och kunde se att det redan låg vuxen-mappen inlagd. Hade den inte gjort det så hade de kunnat lägga in den med verkstadsdatorn.

Switchen kostar 1200 kr, att åka till verkstan och koppla in datorn kostade för mig 0 kr, de hade aldrig sett en Freeride så de tog inget betalt för besväret. Det tog ca 2 minuter så besväret var minimalt.

Du får visserligen traction control på köpet med switchen men det är ju ingen ”riktig” TC ändå och varför skulle man vilja kunna välja in en slöare mapp ibland?

Jag har forskat och till äldre KTM kan man läsa koder och byta mappar med TuneECU men det går inte till dessa. Switchen eller verkstan är det som gäller. Men som sagt, det går på nolltid att göra kontrollen på verkstan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Her du inte bara en kontakt under sadeln/tanken som ändrar map? Swicthen är bara ett sätta att kunna växla smidigt när man är ute och kör? Sen kan man också ändra karaktär med att byta vajerhållaren i gasrullen. Det digitala rycket från tomgång till man öppnar gasen är horribel och gör den svårkörd i krypfart, rekommenderas att göra nånting åt det snarast! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Edit: Kollade just och kontakten sitter under lyset. Det måste ju innebära att den har två mappar varav den lugnare är vald som standard och den med fulleffekt måste väljas med switchen? Det borde innebär att man kan brygga kontakten bakom lyset för att välja map 2?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Möjligt att det går att bygla några stift i kontakten för att byta map. Dock inget som KTM är behjälpliga med info om, de vill att man ska köpa switchen.

Edit: Switchen har ju även ”TC” på sig, borde innebära att det finns 3 mappar att välja på.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Möjligt att det går att bygla några stift i kontakten för att byta map. Dock inget som KTM är behjälpliga med info om, de vill att man ska köpa switchen.

Edit: Switchen har ju även ”TC” på sig, borde innebära att det finns 3 mappar att välja på.

Nope, TC är en "digital" variant där den har ett inbyggt program som går på vevaxelgivaren som känner varvtalet i förhållande till TPS (trottle sensor), den har ingenting med mappen att göra.

När varvtalet ökar för snabbt så tycker ECU att den spinner och då begränsas effekten. En i min värld fullständigt meningslös funktion, speciellt på en freeride med så lite effekt som den har även i fullmutterläget.
Bazazz har ett likadant system på sina ECU lådor för sporthojarna. Det fungerar där när man ska hantera 180 hästar på bakhjulet men det är väldigt "grovt" jämfört med ett äkta system som sitter på moderna KTM och BMW hojar.

En riktig Traction Control mäter den äkta farten på hjulen via ABS-ringarna och jämför fram och bakhjul och kan då väldigt exakt justera så att de snurrar lika snabbt oavsett hur mycket föraren gasar, det är en helt annan sak...:)
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Morsning!
Hittade ingen särskild tråd om nya 250-fyrtaktaren som kom 2018 så jag startar en ny. Jag har nyss köpt hem en sån flång i kartong och håller på och sätter dit hasplåt, lite motorkåpor och annat småpill.

Hej,

Jag har oxå precis köpt en 250f, dock inte ny. Den hade 9h på mätaren.
Är ni nöjda med hojen? Känns den liten till storleken? Är själv rätt så lång, så är lite osäker...men sugen!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är ni nöjda med hojen? Känns den liten till storleken? Är själv rätt så lång, så är lite osäker...men sugen!

Jag är själv 189 lång och jag körde min Freeride i två år. Det man gör är att rotera upp styret en aning och flyttar fram det i styrkronan. När man då står upp och kör så fungerar det utmärkt. Det är bara när man sitter ner som hojen känns väldigt liten men man ska ju aldrig sitta ner på en endurohoj så det spelar ju ingen roll...:)

https://www.youtube.com/watch?v=tVT7zDDZtZw
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är bara 172 cm och storleken var en anledning till att jag köpte den framför en "riktig" Enduro. Har bara hunnit med enstaka timmars körning och har lite att jämföra med.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag är själv 189 lång och jag körde min Freeride i två år. Det man gör är att rotera upp styret en aning och flyttar fram det i styrkronan.

Inget stort ingrepp att flytta/höja styret antar jag? Eller måste man köpa nån sats för det?
Vill minnas att man kan rotera fästet för fotpinnarna ett halvt varv också, detta ska öka ”benutrymmet” med nästan en cm. Är det nåt du har koll på?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inget stort ingrepp att flytta/höja styret antar jag? Eller måste man köpa nån sats för det?
Vill minnas att man kan rotera fästet för fotpinnarna ett halvt varv också, detta ska öka ”benutrymmet” med nästan en cm. Är det nåt du har koll på?

Du behöver ingen sats för du ska inte höja styret, bara rotera det lite framåt så att du får upp armbågarna i attackposition. Vi kallar det APÖS (AttackPosition Över Styret) :)
Sen har du flera hål i övre styrkronan där du kan flytta styret framåt eller bakåt, dessutom kan du vända på styrfästena så att det flyttar styret lite framåt eller bakåt, riktigt nice!

OBS! Montera inga styrhöjare, du fuckar upp styrgeometrin ganska rejält, lär dig stå rätt istället så behövs inga höjare.

Japp, man kan vända fotpinnsfästena också så pinnarna kommer lite längre bak, det blev guld för bakhjulskörningen... :):tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blinkar inte felkodslampan så finns där inga felkoder. Det går att läsa ur koderna med hjälp av OBD2 och en adaptor till 6pin KTM kontakt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fy fan... Har nu försökt i fyra timmar att få dit ena fotpeggen igen. Hopplöst! Blodvite har uppstått.
Inget trevligt första möte med KTM. Hoppas inte allt är så här komplicerat i fortsättningen...

Du måste göra fel på något sätt, -ta en fika och fundera lite ...:tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fy fan... Har nu försökt i fyra timmar att få dit ena fotpeggen igen. Hopplöst! Blodvite har uppstått.
Inget trevligt första möte med KTM. Hoppas inte allt är så här komplicerat i fortsättningen...
Ta en bit rundstång(eller ogängade delen på en skruv)och gör en "sprint" som är lika lång som fästet på fotpinnen.
Fasa den lite i ändarna också.
Nu kan du montera fjädern i fotpinnen med din korta sprint och sen är det enkelt att hålla fotpinnen på plats i fästet i ramen och knacka i den "riktiga" sprinten och samtidigt följer den korta med ut:tummenupp
 

Krikkiz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Ktm freeride 250f
Ni är lång ifrån full effekt via mapp.
Jag har.
Bytt avgassystem
Mappa om.
12t framdrev
Svarta trottel plattan
Öppet luftfilter.
så att mappa om gör inte mycket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top