Ktm fråga? miltal

jinnedal

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
KTM 640
Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan
 
jinnedal skrev:
2054533 Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan
Sunt förnuft är det som gäller. Man kan ju kolla lite om det sitter nya däck på det efter bara 150mil och liknande och allmänt skick.

640 och 660 har ganska lika intervaller på servicen, jag byter olja och filter på min efter 70-100mil beroende på körstil. ventiljustering efter 250mil. oljebyte gör man själv, det står bra beskrivet i ins.boken och detta är inget som är dyrt om man vill lämna in, jag betalade 1700:- för allt, ventiljustering och oljebyte.

En motor tror jag kan rulla långt om den sköts väl 2000mil är nog inga problem på en 640.

Min bror har en 640-04 prestige, som han ska sälja för 56t. skicka ett PM om du är intresserad.
 
hur är det med 525 exc då med service intervaller ?? hur ofta byter ni olja o filter ?
 
sanken skrev:
2054792 Sunt förnuft är det som gäller. Man kan ju kolla lite om det sitter nya däck på det efter bara 150mil och liknande och allmänt skick.

640 och 660 har ganska lika intervaller på servicen, jag byter olja och filter på min efter 70-100mil beroende på körstil. ventiljustering efter 250mil. oljebyte gör man själv, det står bra beskrivet i ins.boken och detta är inget som är dyrt om man vill lämna in, jag betalade 1700:- för allt, ventiljustering och oljebyte.

En motor tror jag kan rulla långt om den sköts väl 2000mil är nog inga problem på en 640.

Min bror har en 640-04 prestige, som han ska sälja för 56t. skicka ett PM om du är intresserad.

Hehe, 2000 mil är NOG inga problem? Du kan nog lägga på ett antal tusen mil till. Vad tror folk? Att en hoj skrotas efter 2 år? Vet en 640 som hade kört 8000mil och det enda som var bytt var cyliner och kolv. Kopplingen var inte ens bytt.
 
Mackan skrev:
2056100 hur är det med 525 exc då med service intervaller ?? hur ofta byter ni olja o filter ?
när det behövs :) beror ju lite på hur man kör.. jag bytar var 7:e timme ungefär.. då börjar oljan bli mörk. e ju inga stora summor det rör sej om så varför snåla?
 
chukabowa skrev:
2056436 när det behövs :) beror ju lite på hur man kör.. jag bytar var 7:e timme ungefär.. då börjar oljan bli mörk. e ju inga stora summor det rör sej om så varför snåla?


ne snåla tänker jag inte göra men det är ju ingen idee o byta för ofta heller ,, jag undrade vad som är normalt
 
jinnedal skrev:
2054533 Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan

Servicar gör man själv. LC4 som körs och servas som den ska går åtskilliga hundra timmar.

Det fina i kråksången för oss motardister är att i halvförsäkringen ingår något som kallas makinskada. Självrisk för det mesta 2000 kronor och täcker upp till 4 år / 4000 mil. Dom tänkte inte på motarder när dom skrev dom villkoren!

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
2056596 Servicar gör man själv. LC4 som körs och servas som den ska går åtskilliga hundra timmar.

Det fina i kråksången för oss motardister är att i halvförsäkringen ingår något som kallas makinskada. Självrisk för det mesta 2000 kronor och täcker upp till 4 år / 4000 mil. Dom tänkte inte på motarder när dom skrev dom villkoren!

//jaG

Då har du inte Bilsport&mc då, hittar inget sånt i de papprena jag har iaf.. men KTM är ju skottsäkra så det klarar man väl sig utan! :tungan
 
Suomalainen skrev:
2056624 Då har du inte Bilsport&mc då, hittar inget sånt i de papprena jag har iaf.. men KTM är ju skottsäkra så det klarar man väl sig utan! :tungan

Har såklart folkskam eftersom jag är en såndär SMC-instruktör. Blir pinsamt billigt för mig att försäkra samtidigt som självriskerna är jättelåga.

I delkasko hos iallafall Länet (där har jag bilen) och Folksam (som hojen då) finns det.

Underbart om man gör ett generalras, lär väl snart hända. 120 timmar banåkning förra året tar ju sitt till... Kompet är inte vad det en gång varit...

//jaG
 
LC4:an håller länge, men slitage uppstår ju efterhand och vissa saker kan ge med sig fort, om man har otur. Kopplingslager och vevlager kan ha säckat ihop redan vid 1000 mil (och långt innan dess). Kopplingslameller räcker ungefär lika länge - kortare om man kör mycket med sladd eller kopplar upp på bakhjulet. Vevstaken kan börja sätta sig och kolv/kolvringar kan visa ålderstecken vid 2000 mil osv. Måndagsexemplar av vissa delar ger också oförutsedda fel i förtid. Trimmar man, kortas livslängden av betydligt.

Men miltalet ska inte vara ett hinder för inköp - man ska se efter så att slidelar bytts ut i tid och att priset anpassas efter allmänna skicket bara...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top