KTM förgasare flödar värre än Niagarafallet.

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Som topic lyder.
Det hela började med att ja körde tanken nästan heelt tom, var cirka 1 dl bensin kvar innan ja tankade i fulltank igen. Så när ja for iväg efter att ha tankat så såg jag att det droppa som bara fan vid varje korsning jag stannade i. For iväg till jobbet för att plocka isär och öppna "koppen" och försöka drenera den. Efter att ha plockat isär den och "float" som det heter på engelska (det lilla flötet som justerar nivån i koppen) och försökt blåst bort all skit som kan ha hamnat ivägen så satte ja dit det för att prova. Nope, den flödar över minst lika mycket som innan. Repeterade det föregående men nej, den flödar över ändå. :va
Sen fick ja ett tips från en kamrat att man kunde plocka isär HELA förgasaren och lägga det i saltsyrebad så kanske någon avlagring och nå skit kunde släppa, vilket kanske ledde till överflödningen.

Har ni några andra tips så mottages dom tacksamt :Bugar
Eller om ni haft samma problem...

Mvh Kalle

Punkterad flottör? :va
Ta loss den och kontrollera ett den är tät och flyter.
Annars är de väl bara att plocka isär allt och göra överdrivet rent...

Och lägg den i en kopp bensin, inte vatten.

( hint, ytspänning :tungan ).

Måste ju nästan vara något lall med flottören, för annars rinner det inte över helt enkelt :brynad

Jag hjälpte en polare som hade liknande problem, och då plockade jag ur flötet, nålen och sätet nålen ligger i, och det visade sig att det låg en liten liten färgflaga ( eller va de heter ) där uppe som helt enkelt gjorde att flottören inte tätade ;) Men du har väl skruvat isär helt och kikat, eller?...

De är nått som gör att flottören hängt sig och nålventilen inte kan stänga till, kolla ordentligt att den lilla ventilen som stänger inflödet går lätt som den ska och att flottören sitter lagom löst och inte klämmer nånstans, sätt ihop igen och var glad :-)

Det är inte ovanligt att de där händer på Ktm ibland och oftast brukar det räcka att lägga hojen på sidan och knacka med en mejsel på flottörhuset då lossnar det.

Last edited:
Tackar för svaren, nej det är inte hål i flottören. Dock blev ja lite osäker på om ja kollade så nålen tätade riktigt :S Får kolla det imorgon! :gnissla Men ingen som vet nåt om saltsyran? (Kanske va de du menade om vattnet Bensinskalle)?

Om det går. Ta bort flottörhuset på fuggen. Tillbaka med soppaslange från tanken. Slå på soppa. Stäng nålventilen genom att lyfta flottören med fingret. Om det fortsätter komma soppa så är det kajko med nålventilen. Smuts eller annat.

Tänk om han tittar just nu medan hans fugge ligger i en balja saltsyra i källaren:hihi:rofl

Torde vara UV bad han menade och inte saltsyra... Gjorde rent mina förgasare med UV bad, det vart bra som ----.

Torde vara UV bad han menade och inte saltsyra... Gjorde rent mina förgasare med UV bad, det vart bra som ----.
Menar du ultraljudstvätt? Eller vad är UV?

Ett enkelt sätt att se om det tätar är att blåsa i soppa slangen med koppen borta och sedan lyfta flotören. det ska bli helt stumt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti