Ktm exc problem!

SamMagnusson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
2007 Ktm Exc
Tjenare!
Allt började när jag var påväg hem härom dan. Låg i ungeför 60 óch gasade upp till 80 i en uppförsbacke men om jag fortsatte gasa efter 80 så började den bara varva mer istället för att öka hastighet. Men kan gasa på gött i nedförsbackar så trode de var kopplingen som slirade.

Dagen efter bytte jag lammeler och olja. Körde en bit och sen tvärdog den (gick inte rulla med växel i). Rullade hem och kollade kopplingen men såg inget, så jag satteihop allt igen. Då gick de kicka och den tänder men vägrar starta. Så jag provade att springa igång den och den gick igång och jag kunde köra med den. Men när man kom ner på låga varv igen så dog den lika fort och vägrade starta med kick men startade åter igen om man rullade..

Någon som har en aning om vad de kan vara?

Mvh Sam
 
Checka tändstift.

Det kan vara att motorn inte får tillräckligt med bensin på låga varv.
Men det kommer från en som inte är helt 100 :D

Men kolla ändå tändstiftet det är lätt att göra och det kan man ibland se på var felet ligger..
 
Tog av tändstiftet och ''Isoleringen'' eller vad de e hade rammlat av.. Och cyllindern va lite skuren. Men inte farligt. Så ny fråga:
Går de att hona cylindern och stoppa i ny kolv eller ska man köpa het ny cylinder? De va varken farligt på kolv eller cylinder så om man bara får bort de vassa kanterna borde de funka tycker man? :)
 
Testa att hona den först och se om det blir bra, annars borra du upp den och sätter i ett snäpp större kolv.... det sistnämda fick jag göra på min TZR då den för länge länge sen skar...
 
Det går att hona beroende på hur mkt det är. men har den skurit är det nog ny cylinder eller nikasila om den du har som är alternativen.
Det är också viktigt att du kollar upp varför den skar så du inte skruvar tbx allt sen skär den igen!!
 
Last edited:
Kolven va gammal och hade gått långt jag hade länge tänkt på att byta men aldrig får tummen ut röven och beställt ny. Så tror att de va därför.. annars vet jag inte (om inte de som ramlade av tändstiftet).

Kollat runt lite och funderar på att köpa ett hon-verktyg och göra själv, men inte säker. De e ju bara de ''vassa'' kanterna jag vill får bort, så om man bara slipade lite. De e välldigt små spår i cylindern och kolven har klarat sig bra med!
Så vad säger ni?
 
Jag säger lämna in den till någon som kan och gör det bra! det kostar inte många 100 och göra det.
 

Ja du skulle ju kunna kolla ventilspelet på avgasventilen som sitter nästan i mynningen till kröken :) Dom brukar gå som skit om den inte funkar som den ska. Med tanke på att den ska öppna och stänga mynningen till rätt position vid rätta varvtal. Bara ett tips :)
 
Fått ordning på cylindern?
 
Last edited:
Honade cyllindern och slängde i en ny kolv, körde några meter och ungefär i 60 så ''bööööade'' den bara dog. så Jag började leda hem den igen.. men efter en stund så ville jag bara testa att starta igen och gick då inte kicka men gick och rulla igång den. kunde köra upp i 60 igen och hände samma sak?
Märkte även en jävla skillnad nu när den va honad att de va inte mycket till kräm i den då de e ganska dålig komp.
Men ska ta av cylindern igen och kolla, om de nu skulle vara så att jag måste fixa den. Tycker ni att jag ska borraupp den eller skicka till jönköping så dom får fylla och borra om den?
Om jag bara ska borra upp den nu, vart kan man då fåtag på större kolv?
 
Testa att hona den först och se om det blir bra, annars borra du upp den och sätter i ett snäpp större kolv.... det sistnämda fick jag göra på min TZR då den för länge länge sen skar...

Rätt stor skillnad på en gammal TZR, den har stålfoder.

KTM'en har nicasil, dvs aluminium med beläggning...
 
Honade cyllindern och slängde i en ny kolv, körde några meter och ungefär i 60 så ''bööööade'' den bara dog. så Jag började leda hem den igen.. men efter en stund så ville jag bara testa att starta igen och gick då inte kicka men gick och rulla igång den. kunde köra upp i 60 igen och hände samma sak?
Märkte även en jävla skillnad nu när den va honad att de va inte mycket till kräm i den då de e ganska dålig komp.
Men ska ta av cylindern igen och kolla, om de nu skulle vara så att jag måste fixa den. Tycker ni att jag ska borraupp den eller skicka till jönköping så dom får fylla och borra om den?
Om jag bara ska borra upp den nu, vart kan man då fåtag på större kolv?

Den cylindern är antagligen skrot, du kan inte använda vanliga slipstenar som vanliga honingsverktyg har om du ska hona en nicasilcylinder.

Det du kan använda är ball hone, men det brukar man lämna iväg det för till folk som kan det där...
 
Kollade kolven och cylindern precis och allt såg okej ut, så jag rulla ut den och körde.
Den gick ganska bra, dog inte som innan.
Men den går ju lite ''slöare'' än innan den skar eftersom reporna i cylindern va djupa så dom inte gick att hona bort, utan jag tog bara bort de ''vassa'' kanterna.
 
Last edited:
Jag funderar stort på om jag ska skicka cylindern till jönköping så dom får laga med nicasil, ELLER om man ska gå till en firma och be dom borra upp den.
Dock vet jag inte vart man isånnafall skulle kunna fåtag på en större kolv?
Letat men hittar ingenstans.
Vad rekomenderar ni?
Blir ju billigare om man bara skulle kunna borra upp den och köpa större kolv, istället för att lämna in den och betala 3.000 plus kolv på 1.000 (vilket jag precis har köpt ny). :(
 
Hmm, jag skickade iväg min när den skar då det är nicasil och det kan iallafall inte jag fixa själv.
Min kompis skulle hona sin yz 125 cylinder, men det gick åt skogen eftersom det var nicasil.
Så det verkar som om du honade en nicasilyta, vilket ledde till att den går skit igen :)

TL:DR Skicka in cylinder så dom får lägga en ny nicasilyta, för borrar du så måste man väl ändå "nicalisera" den nyborrade ytan.
 
Jag har kört några timmar med hojjen nu och den går jävligt bra nu! Antingen så är de för att jag ''körtin'' kolven eller så e de bara nått skumt.. men den går bra igen och nästa gång jag byter kolv så blir de till att lämna in den! Tack för all hjälp iallafall!
(Jag ''honade'' den aldrig utan slipade bara ner de vassa kanterna från när den skar ..)
 
Nyheter
Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Back
Top