Ktm exc modeller 12 kw från fabrik

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Storstad
Hoj
450st kåttar från 2012
Hej jag kollar lite på en Ktm exc lv reggad. Men vad jag förstår är
Dessa strypta från fabrik på runt 12kw och levereras oftast med strypningar i låda.
Vilka risker finns det med att köra ostrypt? Märker någon skillnad osv?
Alla som kör dessa hojar åker väl inte runt på 12kw??

Vet att det finns många trådar ang detta men de gäller oftast 25kw.

Hur har dom tänkt här??
 
Risken med att köra ostrypt fast reggad som strypt är väl att om det kommer fram så gäller inte försäkringen har jag hört.

Sen bör det märkas en rejäl skillnad på 12kw och den ostrypt. En 450 4-taktare har väl runt 40-50hk.
 
Risken med att köra ostrypt fast reggad som strypt är väl att om det kommer fram så gäller inte försäkringen har jag hört.

Sen bör det märkas en rejäl skillnad på 12kw och den ostrypt. En 450 4-taktare har väl runt 40-50hk.

Tack för svar. Sen är ju frågan om polisen stoppar en så fort de ser att det är en 12kware :/
 
Mycket frågor nu...

Köpte du hojen? Att köra strypt är inget alternativ så det behöver du inte ens överväga, oavsett vilka eventuella konsekvenser att köra ostrypt medför. Bara att plocka bort.
 
Om gissla har A obegränsad så är det åtminstone inte olovlig körning även om hojen har mer än 25kw (A begränsad) eller 35kw (A2).
Däremot skulle det kunna strida mot helfordonsgodkännande. Men i princip om man har en 'vanlig' hoj och sätter på slipon eller helsystem, byter luftfilter och power commander eller motsvarande och lyckas klämma ur några kusar extra borde man rent principiellt ha samma problem.

Kan inte reglerna runt helfordonsgodkännande så bra. Men egentligen är det väl meningen att hojen ska vara så original som möjligt.

När folk hade A begränsad så hände det ju att folk körde ostrypta hojar med långt över 25kw. Därför började försäkringsbolagen att räkna på original/ursprungseffekten oavsett om hojen var registrerad som strypt eller inte. De med A begränsad fick ändå inte köra hojen om den var ostrypt.
Men om det finns någon effektsiffra på full effekt så kanske man kan uppge den till försäkringsbolaget?
Fast om KTM bara har den typad med strypt effekt kanske inte det heller blir riktigt bra.

Släng iväg ett mail till KTM och fråga om den finns som LV godkänd i fulleffektsutförande.
Gör den det så kan du uppge fulleffekt till försäkringsbolagen (om de inte redan har den uppgiften någonstans). Finns den enbart LV godkänd i strypt utförande så håller du käft om vad den har som fulleffekt och antingen kör den strypt eller 'trimmad'.

Vet inte riktigt vad som gäller om man kör en hoj som ska vara helfordonsgodkänd och den är trimmad. Men det är åtminstone inte olovlig körning om du har A obegränsad.
 
Mycket frågor nu...

Köpte du hojen? Att köra strypt är inget alternativ så det behöver du inte ens överväga, oavsett vilka eventuella konsekvenser att köra ostrypt medför. Bara att plocka bort.
Ne men är bra sugen. Frågar man inget får man ingenting veta :)

Om gissla har A obegränsad så är det åtminstone inte olovlig körning även om hojen har mer än 25kw (A begränsad) eller 35kw (A2).
Däremot skulle det kunna strida mot helfordonsgodkännande. Men i princip om man har en 'vanlig' hoj och sätter på slipon eller helsystem, byter luftfilter och power commander eller motsvarande och lyckas klämma ur några kusar extra borde man rent principiellt ha samma problem.

Kan inte reglerna runt helfordonsgodkännande så bra. Men egentligen är det väl meningen att hojen ska vara så original som möjligt.

När folk hade A begränsad så hände det ju att folk körde ostrypta hojar med långt över 25kw. Därför började försäkringsbolagen att räkna på original/ursprungseffekten oavsett om hojen var registrerad som strypt eller inte. De med A begränsad fick ändå inte köra hojen om den var ostrypt.
Men om det finns någon effektsiffra på full effekt så kanske man kan uppge den till försäkringsbolaget?
Fast om KTM bara har den typad med strypt effekt kanske inte det heller blir riktigt bra.

Släng iväg ett mail till KTM och fråga om den finns som LV godkänd i fulleffektsutförande.
Gör den det så kan du uppge fulleffekt till försäkringsbolagen (om de inte redan har den uppgiften någonstans). Finns den enbart LV godkänd i strypt utförande så håller du käft om vad den har som fulleffekt och antingen kör den strypt eller 'trimmad'.

Vet inte riktigt vad som gäller om man kör en hoj som ska vara helfordonsgodkänd och den är trimmad. Men det är åtminstone inte olovlig körning om du har A obegränsad.

Tack för ett mycket utförligt svar, var det jag funderade över. Slut med frågor, klart slut:yoparty
 
Alla Ktm/Husaberger är strypta från fabrik för att klara diverse buller och miljökrav. Sedan är dom oftast typade för 93-97km/h och duger därför inte som uppkörningshoj då den gränsen är minst 100km/h :brinnerup (OT)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top