A1 KTM EXC 125 funderingar

ktmexcsixdays13

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Hoj
KTM 250 exc
Hej!

Tänkt införskaffa mig en KTM EXC 125 som första hoj då jag helt enkelt gillar den på många sätt. Tittat runt en massor men framförallt märkt en sak:

De är ofta strypta ner till 4kw på 5 hästar med en topphastighet på 80km/h (enl. billupgifter m.fl.) Stämmer detta går alltså min moped i nuvarande läge (50cc urpluggat) snabbare. Har en fundering som låter såhär: skulle det vara lagligt att isåfall strypa ner den till 11kw (14,96hp) och köra på? Annars gäller väl urpluggat antar jag...

Tack på förhand! :)
 
Tror inte polisen bryr sig om du kör trimmat. Så länge den inte går över 11kw bryr de sig inte alls, det tror jag inte de gör även om den är trimmad
 
vad skall du ha hojen till ?
 
Att begränsa hastigheten i.s.f. effekten var nå't som en del tysktalande länder höll på med.
Nu när vi alla är en enda stor familj (EU) är det 11 kW som gäller.
 
Här kommer ett svar du inte har någon som helst nytta av: En hårt trimmad 50 cc är lika snabb som en laglig 125 cc.
 
Orsaken till strypningen är att dom är tävlings mc i grunden. Då var det ett enkelt sätt att klara miljö och bullerkrav. Dom flesta ägarna plockar natur?igtvis bort strypningen och får 25 - 30 Hk.

Ktm och Huskvarna har använt lösningen på större encylindriga 500-600 cc motarder. Säljs som 10 Hk till kund och körs sedan med 50-60 Hk i originalskick.

Det är ett fult trick, eftersom man enbart måste lämna garanti på hojen i lågeffektutförande. När kunden tar bort strypningen blir hojen en tävglingsmotorcyckel som inte omfattas av garanti.


Skall du ha en hoj som skall köras lagligt, då rekommenderar jag en fyrtaktare t.ex. Ktm 125 Duke, Yamaha wr125 r /x eller mt125. MT 125 och nyare Duke är utrustade med ABS bromsar. ABS.bromsar är särskilt värdefulla för oerfarna MC förare.
 
Last edited:
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top