KTM EXC 525 startar ej...

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Min EXC 525 04 vägrar starta och det enda jag gjort sen jag körde sist var att kontrollera kamkedjesträckaren (antal klick kvar). Efter det fick jag igång den med choken men när jag drog in den dog den efter ca 5s. Efter att ha provat några ggr startade den inte alls, varken med eller utan choke.

Jag har nu kollat tändstift och ventilspel samt rengjort förgasaren (tagit ur nål och huvud + lågfartmunstycken och blåst rent) men likt förbannat startar inte skiten. Verkar även som stiftet blir surt ganska snabbt = riva tank m.m. och börja om... Ett sista försök imorgon blir att testa med ny 98 okt soppa men det känns långsökt då soppan jag ha nu är max 3månader gammal + att den inte reagerar på startgas.

MYCKET tacksam för tips om vad problemet kan vara....

Last edited:
Om sträckaren inte vart redigt monterad så kan kedjan antingen blitt för slak eller för spänd. För slak så kan den kugga över och då kan du tappa mycket kompression då förstår jag att hojen inte startar men då lär du även känna att den tappat komp. Är den för spänd så vet jag inte något mer än att du riskerar att dra sönder kedjan. Låter inte som att problemet har med det att göra?. Har du fin gnista ?

Jag hade bara sträckaren borta för att kolla antal klick kvar, kamkedjan i sig är inte rörd. Tändstiftet ger gnista varje gång, ventilspel kontrollerat, soppa får den....

mada skrev:
2494213 Jag hade bara sträckaren borta för att kolla antal klick kvar, kamkedjan i sig är inte rörd. Tändstiftet ger gnista varje gång, ventilspel kontrollerat, soppa får den....

Kanske har du justerat ventilerna på fel takt? Dum fråga?
Använd bulten som du kan skruva i veven för ÖD.

/Linkan

Akra-Linkan skrev:
2494728 Kanske har du justerat ventilerna på fel takt? Dum fråga?
Använd bulten som du kan skruva i veven för ÖD.

/Linkan

Man måste tänka på att även om man skruvar in bulten i skåran så kan det ju vara fel takt ändå... bara ett tillägg..

mada skrev:
2494213 Jag hade bara sträckaren borta för att kolla antal klick kvar, kamkedjan i sig är inte rörd. Tändstiftet ger gnista varje gång, ventilspel kontrollerat, soppa får den....
jag täntke på att en spännare som inte spänner är ju inte till så stor nytta. Skulle den på något sätt vara felskruvad så att kedjan inte är spänd så kan den ju hoppat över någon kugg på något av kamdreven. Däremot lär du ha hört något lustigt ljud isf när motorn väl gick.

Nu har jag även bytt stift och haft i ny soppa men ingen skillnad. När stiftet är nytt och den inte reagerar på startgas så antar jag det är ngt med förgasaren, eller? Kan ngt ha ändrats/lossnat när jag hade isär den för regöring (tog ut huvud+lågfartsmunstycke, nål + "hållare" till nålen)?

Sträckaren ska mig veterligen inte påverka, skulle det blivit helt fel så hade man väl hört det.

Ventiler har jag justerat minst 10ggr tidigare så det ska nog vara rätt...

mada skrev:
2496253 Nu har jag även bytt stift och haft i ny soppa men ingen skillnad. När stiftet är nytt och den inte reagerar på startgas så antar jag det är ngt med förgasaren, eller? Kan ngt ha ändrats/lossnat när jag hade isär den för regöring (tog ut huvud+lågfartsmunstycke, nål + "hållare" till nålen)?

Sträckaren ska mig veterligen inte påverka, skulle det blivit helt fel så hade man väl hört det.

Ventiler har jag justerat minst 10ggr tidigare så det ska nog vara rätt...

det här var ju inte roligt.....
men det är ju som föregående säger..... eftersom det hela började efter din "justering" så bör det ju ligga där...... säg att kedjan har hoppat 1-2 kugg.... så kan det ju bli fel... det måste finnas en märkning på både vev och kam..... tänk nu att det är en fyrtakt, dvs. när veven går 2 varv går kammen ett.... kan det vara så fel att kuggen har hoppat lite och att du sedan har ställt in ventilerna..... med felaktigt liggande kam..... vad händer..... ventiltiderna blir förskjutna, känns det som om du har "bra" komp?
mitt tips är!: gör om det hela och se till att kammen hamnar rätt i förhållande till veven..... för startar den inte på startgas (som är ren eter=tänder på allt vad gnista heter) så tror jag inte att det har med fuggen att göra..... tror den får soppa men i fel tillfälle...... kolla upp ventiltiderna.... det hela är inte så krångligt när man väl har fattat hur det ska vara.

lycka till:tummenupp

Jag är givetvis tacksam för alla tips men begriper inte hur kedjan skulle hamnat fel. Jag har ju bara tagit ur sträckaren och räknat klicken och sen monterat tillbaka den. När den monteras tillbaka så sträcks ju kedjan igen är skruven med fjäder går in. Motorn har ju inte rört sig under tiden så att kedjan hoppat begriper jag inte.

Dessutom är det så att hojen startade efter denna kontroll fast problemet var då att den bara gick när choken var ute. Hojen gick en bra stund på choken och efter ett antal försök att få den att gå utan choke dog den och har inte startat sen dess. Vidare så var ventilerna lite snålt ställda när jag kollade (och justerade dom) så nu är ju spelet större än då den gick på choken. Startproblem har man väl om spelet är för litet eller?? Ventiljusteringen var dessutom ngt av det sista jag gjorde dvs efter att jag kollat förgasaren och kollat och torkat stiftet m.m.

Last edited:
Vad har du för förgasare? På min Keihin FCR 39:a så sitter det en platta på prylen som nålen sitter fast på (tappat ordet, hjälp mig!) som man kan vända åt 2 håll. Det sätt som "ser" rätt ut är fel... Vände den fel när jag hade isär motor och förknasare i sommras och hojen vart omöjlig att starta ända tills jag vände den rätt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back