KTM EXC 500 SixDays

"Riktigt bra" och "bästa delarna" kommer kosta dig mer än vad en ny 500exc kostar i inköp.... :)

Du kanske klarar dig med "helt ok" prylar? ;)

Allt som allt kan väl få kosta upp emot 170-180tusen. Då borde man väl kunna göra det ganska bra? :) Hur ser serviceintervaller ur på dessa hojar? Är fortfarande lite osäker på om jag ska välja motard eller sporthoj. Vill kunna köra lite längre sträckor samtidigt som jag gillar det man gör med en renodlad motard, ligger i lägre hastigheter och buskör. Ni kan väl ge mig lite för och nackdelar även här? :)

Eftersom du uppenbarligen har lite för mycket pengar så köper du såklart både och. :)

oljeservice var 5h med olja o filter vid motardkörning, luftfilter vid behov likaså med ventilerna. Helrenovering av motor vid ca 60-100h (15000kr?) beroende på hur länge du vågar köra innan den rasar :P då blir det dyrare.

Hur har du tänkt köra? enbart lek på gata eller bana träning/tävling?

Ca priser på dom vanligaste uppgraderingar

Fälgar ca 15000kr

frambroms 10000kr

däck (raceslicks) ca 2000kr

Fjädring 7000-10000kr

Slirkoppling ca 9000-12000kr

styrkrona 6000kr

Tror det var dom stora grejerna. Sen tillkommer ju småsakerna som drev kedja barkbusters däckvärmare kraschpuckar uppsamlingskärl helsystem för runt 10 000-15 000kr sen finns det såklart mer trim att välja till.

Jag kommer varken inte tävla. Tanken är att ha roligt på gatan. Kanske åka ut till banan och ta några varv ibland. Inte mer avancerat än så. Då till nästa fråga. Fjädring, styrkrona och slirkoppling. Varför behövs det bytas? :)

Jag kommer varken inte tävla. Tanken är att ha roligt på gatan. Kanske åka ut till banan och ta några varv ibland. Inte mer avancerat än så. Då till nästa fråga. Fjädring, styrkrona och slirkoppling. Varför behövs det bytas? :)

Fjädringen är för mjuk på cross/enduro för motardkörning.
Styrkronen är väl för att få en lite brantare gaffelvinkel, eller är det tvärtom?

Du behöver varken ombyggd fjädring styrkrona eller slirkoppling om du bara ska leka men eftersom du beskrev i första inlägget att du skulle bygga kompromisslöst värsta hojen osv så listade jag allt ;) däremot är priserna på ex fälgarna "vanliga" prylar och går såklart att gå upp i pris.

Men du har inte funderat på en större landsvägsmotard typ 690 ? Mindre service motor anpassad för asfalt. Lite bökig om du ska köra gruspartierna vid supermototräningarna och mindre rolig att lägga omkull. Däremot får du ju en sprojlans för samma pengar... garanti osv...

Husaberg FS570. Busig som fan på gata, lättare än 690, grymt mycket smidigare på motardbana. "Färdig" direkt, inte som en EXC du måste jaga bromsar och hjul till innan det ska köras som motard. Typ 60 lök om du hittar nån på blocket. Då har du 100 000 att lägga på slirkoppling, extra set med hjul och "bling bling". Borde räcka. :tungan

Edit: eller så lägger du 50-70k på en racebuss, då du kommer tröttna på att puttra runt på gatan efter en säsong och börjar snegla på bankörning istället.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...