KTM EXC 450 = Motard?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Hej
Kan man göra om en landsvägsreggad sån till motard?
Vad får man på för bredd på däck/hjul?
För o nackdelar?
//B

BillS skrev:
Hej
För o nackdelar?
//B
Det blir kanon! :tummenupp
Upp till 5-tumsfälg med 160-däck går bra.
Nackdelen är möjligtvis täta serviceintervall, resten är bara fördelar. Lite mjuk fjädring/dämpning kanske men det gäller nog alla hojar innan man byggt om dem.

RookieSM skrev:
Det blir kanon! :tummenupp
Upp till 5-tumsfälg med 160-däck går bra.
Nackdelen är möjligtvis täta serviceintervall, resten är bara fördelar. Lite mjuk fjädring/dämpning kanske men det gäller nog alla hojar innan man byggt om dem.
Ska man åka runt på gatan så tycker jag att endurofjädringen e skönare att åka på!

Vad är det, typ per 200 mil? Mindre?

Är ventiljustering avancerat eller är det nåt man gör på en kvart typ?
Nån som vet vad olja och filter kostar per byte?

Last edited:
Du lär inte snitta över 100 på en sån hoj. Det är mycket viktigare att veta gångtiden på motorn och därför har KTM en timräknare som standard i instrumenteringen.

Det är i alla fall mycket underhåll, det är ju en tävlingsmaskin. Vill du vara värst får du meka en del också. :)

37000 låter billigt om det är en exc men det kanske precis är dags för motorrenoveringen som kommer runt 100 timmar, filter kostar väl 120 för båda ungefär och olja går åt runt 1,3 liter.

Last edited:
BillS skrev:
Vad är det, typ per 200 mil? Mindre?

Är ventiljustering avancerat eller är det nåt man gör på en kvart typ?
Nån som vet vad olja och filter kostar per byte?
Ventiljustering tar typ halvtimme/trekvart å göra när man gjort det en eller två gånger.

Jag åkte i snitt runt 70km/h med min husa. Då kan du ju räkna själv på de olika serviceprylarna! :)

Okej det låter ju kalasfint! Det här med motorrenovering vid 100 timmar.. Är det per 100 timmar eller bara efter de första 100 timmarna och vad skall bytas då?

BillS skrev:
Okej det låter ju kalasfint! Det här med motorrenovering vid 100 timmar.. Är det per 100 timmar eller bara efter de första 100 timmarna och vad skall bytas då?
En 2-taktare byter man kolvar på rätt ofta men det är i stort sett allt. När en 4-taktare gjort sitt...oj oj oj. :död

BillS skrev:
Nu vet jag inte på den här modellen men oftast äre samtliga slitdelar, typ alla lager och kolvringar, kanske vippor...

BillS skrev:
Hej
För o nackdelar?
//B

Tjenare

Jag kör en 450 EXC-05 med motard kit på den.
Är grymt skön som motard. Kör med Pilot Sport däck för att kunna köra både gata och barna. Ang service så är det 5 tim som är rekomenderat från åf. Dock så är det vid hård körning, typ tävling och träning. Själv så byter jag olja var 5-6 timme och olja och filter var 10-12 timme. Går rätt fort när man gjort det några svängar. Även ventil just var 15-20 timme. Har hitills inte behövt gjort någon justering men man kollar ju endå.

Däck
Har 3.5" fram med 120/70. Bak 4.25 med 160/60. Det är lite lättare att få dit grejerna då, finns lite lite plats kvar om man måste ha bredare.

BillS skrev:
Hur är 450 i effekt om man jämför med en 660?

Tjena igen.

Hade en 660 innan. En -04. Det är inget snack om saken att det är en grym gatu motard. Men jag ville byta eftersom jag ville ha en hoj med mer cross och enduro egenskaper, men fortfarande kunna köra på gata som motard. 660´n blir lite stor om man skall lirka sig mellan träden och i cross gropen.
Sen så har snacket gått i alla tider hur mycket MAN man är när man "bara" har kick start. Ja det är coolt, tills den dagen du står mitt inne i centum och får stopp på den och måste stå och komppa och kicka. Och det är kick även på elstartade hojar med. Det är skönt att slippa kicka när man inte vill "gör det i mellanåt endå".

Effekten då.
En hoj som har 200 cc mindre har mindre effekt så är det bara. Det är stor skillnad på vrid så man lär varva 450´n mer än 660´n för att hänga med den.

Men jag kan lova dig att du inte blir besviken på 450´n iallafall. Jag ångrar inte mitt byte, trotts 200 cc mindre. :yoparty

Back