KTM EXC 450 2006 Tickar

Ronnski

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Kiel
Hoj
KTM EXC450 -06
Last edited:
Låter först och främst som ventiltickande i mina öron.
Det var å andra sidan ett tag sedan jag lyssnade på en KTM. :tungan
Kolla/justera ventilerna och kolla kamkedjesträckaren om den har bottnat. Om kamkedjesträckaren bottnat så kommer det låta/rassla mer om motorn.
 
Ok, skall kolla ventilerna. Då jag har rekluse-koppling funderar jag på hur man skall vrida om motorn. Man klarar väl aldrig att vrida rätt med kicken?
 
Ta loss tändstiftet så försvinner kompen. Lägg i högsta växeln och snurra på bakhjulet. Borde funka lr?
 
Ta bort kamkedjesträckarn först o kolla så den e ok. Lossa locket och fjädern först. Om din motor började helt plötsligt att låta annorlunda så är det med lite tur den som har gått sönder i spärrfunktionen. Den är iaf lättast att börja med.
 
Ta loss tändstiftet så försvinner kompen. Lägg i högsta växeln och snurra på bakhjulet. Borde funka lr?
Det fungerar tyvärr inte eftersom att jag har automat-koppling.

Ta bort kamkedjesträckarn först o kolla så den e ok. Lossa locket och fjädern först. Om din motor började helt plötsligt att låta annorlunda så är det med lite tur den som har gått sönder i spärrfunktionen. Den är iaf lättast att börja med.
Ok, får ta loss och se om jag förstår mig på den. Hur kollar jag hur många "klick" som är kvar?
 
Det fungerar tyvärr inte eftersom att jag har automat-koppling.


Ok, får ta loss och se om jag förstår mig på den. Hur kollar jag hur många "klick" som är kvar?


ur med skruven i mitten först (en 10a), ligger en fjäder bakom så pass på när du släpper den. Sen släpper du dom två 8orna och plockar ur hela spännaren. Sen äre bara att räkna klick, dra ur sprinten försiktigt och räkna.

kör in sprinten max, i med hela kalaset och dra dom två 8orna och slutligen i med fjäder och 10a.

kalasenkelt. gjort på 5 min.
 
ur med skruven i mitten först (en 10a), ligger en fjäder bakom så pass på när du släpper den. Sen släpper du dom två 8orna och plockar ur hela spännaren. Sen äre bara att räkna klick, dra ur sprinten försiktigt och räkna.

kör in sprinten max, i med hela kalaset och dra dom två 8orna och slutligen i med fjäder och 10a.

kalasenkelt. gjort på 5 min.

Men glöm inte att kolla så att spärr funktionen är ok innan återmontering.
 
ur med skruven i mitten först (en 10a), ligger en fjäder bakom så pass på när du släpper den. Sen släpper du dom två 8orna och plockar ur hela spännaren. Sen äre bara att räkna klick, dra ur sprinten försiktigt och räkna.

kör in sprinten max, i med hela kalaset och dra dom två 8orna och slutligen i med fjäder och 10a.

kalasenkelt. gjort på 5 min.

Men glöm inte att kolla så att spärr funktionen är ok innan återmontering.
Tack så mycket!
 
Ok, jag har fyra klick kvar så kamkedjan borde gå ett tag till. Dock så var det gängpaj i sträckaren så får köpa en ny. Fullagat med loctite av tidigare ägare.

Ska även passa på att byta bulten som trycket ner fjädern. Hittar den dock inte i sprängskisserna. Har letat här utan resultat. Någon som vet var den finns?
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=484&c=C065903611
Edit: Bult och fjäder kanske följer med?

Nästa steg blir att kolla ventilerna när jag vet hur jag ska dra runt motorn.
 
Last edited:
Ok, jag har fyra klick kvar så kamkedjan borde gå ett tag till. Dock så var det gängpaj i sträckaren så får köpa en ny. Fullagat med loctite av tidigare ägare.

Ska även passa på att byta bulten som trycket ner fjädern. Hittar den dock inte i sprängskisserna. Har letat här utan resultat. Någon som vet var den finns?
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=484&c=C065903611
Edit: Bult och fjäder kanske följer med?

Nästa steg blir att kolla ventilerna när jag vet hur jag ska dra runt motorn.

ventelerna hade jag kollat innan jag gick på sträckaren.
 
Låter som ventilskrammel tycker jag också, dock så brukar det på dessa motorer märks att dom blir svårstartade och går ojämt innan det blir oljud.
Har dock hört att kilen på vevaxeln som drar runt kopplingen kan bli glapp och börja skrammla, vanligt på 04 och äldre men kan förekomma på nyare också
 
Lånar och bumpar tråden lite, har en exc 450 09a som jag haft i ca ett halvår. Har också ett tickande (inte riktigt lika mkt som på ts film, men svårt att jämföra) och det låter som det bara kommer från högersidan. Hojen har gått 58t och ventilerna var kollade vid 40t och det var när jag köpte den (hoppas jag).
Kommer faktiskt inte ihåg om den tickade när jag köpte den.. Borde ju inte vara ventilerna i och med att dom är kollade nyligen men man vet ju aldrig, Tänkte iaf kolla med expertisen här om ngn känner igen det att det bara låter (mest iaf) från höger sida?:va

Det har inte blivit ngn skillnad på karaktären på motorn att den börjat gå konstigt lr är svårstartad mm..

Har aldrig kollat/justerat in ventiler själv och vet inte ens hur en kamkedjesträckare ser ut, annars hade jag rivit isär grejerna och kollat.. Har bara kört 2-takt förut och det enda mecket då var byte av olja/luftfilter/tändstift och det är ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig...

Så vad tror ni? Ventiler/kamkedjesträckare/ eller som den senaste som skrev i tråden "schimpy" skrev att det kan vara kilen på vevaxeln som drar runt kopplingen som kan bli glapp och skramla, kan vara det?
Ska iaf lämna in den på ventiljustering alt. få ngn att göra det åt mig så man kan vara med och kanske lära sig ngt så får jag se om det försvinner, men om ngn har någon aning så får ni gärna dela med er:)
 
Kåttarna ska rassla lite annars går dom inte bra :rolleyes:, jag satte in en mekanisk kamkedje sträckare och den vart tystare.
Lyssna http://www.youtube.com/user/MCDoktorn1#p/u/3/fGEz9wuckNE

Men TS låter som ett tröskvärk.

Lite kluriga med oljenivån som man får kolla ofta, ger den en stänkare efter varje tur.
Den gamla sträckaren är direkt beroende av oljetrycket vilket en del bakhjuls fantomer fått erfara.

Kolla ventilspel kan vem som helst göra, bara skaffa bladmått och mäta.
 
Last edited:
Kåttarna ska rassla lite annars går dom inte bra :rolleyes:, jag satte in en mekanisk kamkedje sträckare och den vart tystare.
Lyssna http://www.youtube.com/user/MCDoktorn1#p/u/3/fGEz9wuckNE

Men TS låter som ett tröskvärk.

Lite kluriga med oljenivån som man får kolla ofta, ger den en stänkare efter varje tur.
Den gamla sträckaren är direkt beroende av oljetrycket vilket en del bakhjuls fantomer fått erfara.

Kolla ventilspel kan vem som helst göra, bara skaffa bladmått och mäta.


Men som din låter/lät innan du bytte sträckaren är väl ingen fara men min har ett mer metalliskt tickande än vanligt ktm skramlande, svårt att jämföra på film men min låter inte så mkt som ts cykel iaf..
Har varit väldigt petig med oljan och kollat och bytt ofta, brukar också ge den en skvätt efter man kört en lite längre tur, har inte märkt ngn skillnad på tick-ljudet av det dock..

Börjar med ventilerna så får jag väl fortsätta därifrån, får väl inhandla ett bladmått och börja gräva, fyfan va tråkigt.. Jag tycker om att köra, inte meka.. Därav okunskapen.. Men det är ju ett måste om man ska ha en skogs/smuts-maskin.. Ett jävla skruvande hela tiden:gnissla
Vad behöver man ta bort för att komma åt? Lätta på tank, kylare så man kan vika undan dom, räcker det?(förutom toppkåpan:)) Måste förgasaren och allt annat bort också för att ma ska komma åt?

Det är ju jobbigt bara att tänka på det, så lämnar nog in den.. Har hittat en som kan göra det billigt om jag strippar ner den först så kan jag vara med och se så kan man det sen, vet ju hur det går till i praktiken med ventilerna, är ju inte så svårt men om kamkedjan ska sträckas eller om spännaren ska bytas så vill man gärna se ngn som kan göra det så det blir rätt innan man ger sig på det själv så går det enklare å fortare sen när man vet hur det går till..
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top