KTM exc 400

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Hej
Undrar dom gamla vanliga frågorna som ställs..
Vad är det för service intervaller på exc 400? tänker närmast på -02 då..
Vad väger den? Hur många hp?
Positivt - Negativt? vad är bra och dåligt med hojen?
tänker på den närmast som lite enduro kanske crossbana någon gång men mest väg och små spår.. Kanske även som motard i framtiden...

Mvh Lerman

När de ändå finns en tråd så passar jag på att lägga till en fråga för mina funderingar inför mellanhoj:

Funkar en 400/450 bra som gathoj? Om inte finns det någon hoj som är jämlik chassimässigt och klarar gata bra (vill slippa ha separat enduro- och gathoj)?
Vid vilka timtal är de storservice? Vad innefattar den och vad kostar den om man ska lämna iväg/göra själv?
Kommer säkert på mer sen

Köp en 525 om du mest tänker åka på väg.400:an blir väl tam.

är nästan mer intresserad av service intervaller då jag ändå troligen kommer behöva strypa den...

Håller med föregående talare om att den blir lite väl tam på väg, ta en titt på 525:an istället. 400 är en perfekt enduromaskin med sin lugna karaktär, vet dock inte hur bra den fungerar på crossbanan. 450 är mer rapp och blir lätt jobbig om man är en ovan förare, 400:an och 525:an är mer lättkörd enligt mitt tycke.

Om man bortser från att den är tam på gata då?
Håller de för gatköra?
Serviceintervaller för enduro/gata osv?
Vid vilka timtal är de storservice? Vad innefattar den och vad kostar den om man ska lämna iväg/göra själv?

Jag har iaf tänkt köra enduro så jag tror en 525 är lite väl mycket för en nybörjare som jag
På gata kör jag strypt 125a just nu så att den är "tam" tror jag inte är nå större problem för mig.

vill också ha svar på tidigare talares frågor...

Jag har bara kört 125 cross innan och tror de räcker till mig...
Om jag köper exc400 kommer jag ändå få strypa i bänk eftersom jag ska fylla 18..

Till enduro fungerar 400:an perfekt, där skulle du säkert klara dig med en 250 (fyrtakt) också. Om du ska köra väg ibland så skulle jag själv valt 400:an.

Jag tror att en 400:a inte går så roligt och bra om du kör den strypt till mellanklass, men jag kan mycket väl ha fel.

Dessa hojar går att köra på väg bara man servar dom därefter. Sök runt här på forumet då det finns många trådar angående service.

Till enduro fungerar 400:an perfekt, där skulle du säkert klara dig med en 250 (fyrtakt) också. Om du ska köra väg ibland så skulle jag själv valt 400:an.

Jag tror att en 400:a inte går så roligt och bra om du kör den strypt till mellanklass, men jag kan mycket väl ha fel.

Dessa hojar går att köra på väg bara man servar dom därefter. Sök runt här på forumet då det finns många trådar angående service.

250 är nog optimalt i spåret, men eftersom jag ska köra på gata också är det nog för litet. Eller tycker någon annorlunda?

Jag tänkte inte köra 400an strypt när/om jag köpt den om det var det du trodde, menade mer att eftersom jag kör med 11kw nu så klarar jag mig nog med en 400 även om de är slöare än 525or

Jag som aldrig kör ktm får väl svara då...har ju kompisare som kör ktm konstant sedan 02..En 400 och en 520 inhandlades samtidigt och körs mesta dels som enduro. 400an går som motions körning och har inte gjorts något annat än bytt ringar och rullager i lyftarna servas efter ca20tim oljebyte då ventiler kollar han väl runt 50tim.
520in kördes bytydligt hårdare enduro och ytterst lite väg (elitnivå) Oljebyte enligt bok typ 10-15tim ventilkoll visade sig inte vara så noga går bra att köra 50tim (enduro) Enda fel havererad växelåda drivdoggar går av lätt vid elitkörning med vurpor och dyligt!! annars var det bara lagerna för rulllyfftarna som byttes vid 150-200tim koven höll betydligt längre än serviceboken påstog minst 200-400tim skulle jag påstå!! ..

Så vid vanlig buskörning på väg och någon rivare på en stig så kan du köra 150 mil innan byte av olja och ventilerna kan du ta dig en titt på vid 200-300mil faktist. Hämtat direkt ur Boost verklighetshandbok sid 22:D
Så slutligt betyg på ktm 400 och 520 får av mig 5 gashantag av 5 möjliga.
Finns bara en maskin som håller bättre yz400/450 men den är jobbigare att skruva med och betydligt dyrare att laga när det går åt hellv

Beroende på
lättskruvad
billiga delar hyffad hållbarhet på det mesta
går otroligt vibrationsfritt
går att åka väg med
dubbla oljepumpar
bra förgasare
orage
lång bytesintervall på kolv.

Jag som aldrig kör ktm får väl svara då...har ju kompisare som kör ktm konstant sedan 02..En 400 och en 520 inhandlades samtidigt och körs mesta dels som enduro. 400an går som motions körning och har inte gjorts något annat än bytt ringar och rullager i lyftarna servas efter ca20tim oljebyte då ventiler kollar han väl runt 50tim.
520in kördes bytydligt hårdare enduro och ytterst lite väg (elitnivå) Oljebyte enligt bok typ 10-15tim ventilkoll visade sig inte vara så noga går bra att köra 50tim (enduro) Enda fel havererad växelåda drivdoggar går av lätt vid elitkörning med vurpor och dyligt!! annars var det bara lagerna för rulllyfftarna som byttes vid 150-200tim koven höll betydligt längre än serviceboken påstog minst 200-400tim skulle jag påstå!! ..

Så vid vanlig buskörning på väg och någon rivare på en stig så kan du köra 150 mil innan byte av olja och ventilerna kan du ta dig en titt på vid 200-300mil faktist. Hämtat direkt ur Boost verklighetshandbok sid 22:D
Så slutligt betyg på ktm 400 och 520 får av mig 5 gashantag av 5 möjliga.
Finns bara en maskin som håller bättre yz400/450 men den är jobbigare att skruva med och betydligt dyrare att laga när det går åt hellv

Beroende på
lättskruvad
billiga delar hyffad hållbarhet på det mesta
går otroligt vibrationsfritt
går att åka väg med
dubbla oljepumpar
bra förgasare
orage
lång bytesintervall på kolv.

De svaret tackar jag för :Bugar

Olja var 20h o ventiler 50h?
Lite mer än jag trott men de låter ju fint,även om jag nog kommer vara mer kräsen, hehe.

Bra betyg ger du också, låter ju inte för avskäckande
Tydligen ska KTM vara lättmekade, bra reservdelspriser och ska ha vettig smörjning, så jag tänkte någorlunda lämplig för gatåka/enduro.
Orange var ett plus också :D

Dock är jag lite tidigt ute men tråden var ju uppe så lika bra att fråga

Förresten, var kan man köpa "Boost verklighetshandbok"

Förresten, var kan man köpa "Boost verklighetshandbok"[/QUOTE]

he ,he Boosts verlighetshandbok finns inte riktigt än. Men genom att sätta in en mindre summa peng på mitt konto då kan du ringa eller mejla mig när du vill och fråga vad som hellst från sexfrågor till mc:D
En oljeregel man kan följa som gäller alla märken..... Man kollar bara hur mycket det går i dom .typ 1 liter husaberg/ktm om man då kör den endast väghulligankörning så byter jag på 150mil. tar man då xr650 som har 2liter då kör jag 300mil vid samma körsätt helt enkelt. Därimot om man kör mycket bana och kör oljan väldigt het eller slirar på kopplingen mycket som uppstår vid hård körning och växling så skitas ju oljan ner och sliter på allt rörligt i motorn.. Så då byter man helt enkelt efter en dags tokåka på bana (elitnivå)!! Om du inte är en fortfarbror så kan du köra 10 tim bana innan byte.
Vissa motorer är ju begåvade med separata oljor i kopplin/växellåda och vevhus topp så där behöver man ju inte byta så offtqa vare sig i låda eller motor, ex honda crf,,Aprilia Mycket smart då kan man köra flera timmar till innan byte:tummenupp

Låter fint trode också det var kortare olje byten..
Någon som har lite specifikationer typ vikt och sådant?

Låter fint trode också det var kortare olje byten..
Någon som har lite specifikationer typ vikt och sådant?

Bra fråga
kommer jag som är van med ca 110kg på gata och 100 kg (125cc 2t i båda) i spåret uppleva dem extremt jobbiga (pga vikt/gyroeffekter)?

Någon som har bänkpapper på en 400 och gärna även en 125 2t enduro så man kan jämföra hur effekten/vridet ligger lite också vore de fint :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman