Ktm exc 250f?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej!

Har funderat på att byta min rm125 cross mot en ktm exc 250f. Tänkte göra det nu när jag ska börja träna inför JSM i enduro. Verkar dock vara ganska vanligt med 2t i enduro. 125:an funkar otroligt bra och har nästan precis samma fina prylar på sig som vm cyklarna. Men jag kör mycket i skogen och på skogsvägar och det börjar bli lite ettrigt med en sån vass 2t på vägen. Måste även medge att jag är grymmt sugen på en ktm. Men har hört att en så vass 4t med uppåt 200 literhästar kräver mycket servande. Ventiler och sånt. Man kan åka på en renovering som kostar flera tusenlappar. 2t motorn är ju förhållandevis enkel. Tydligen så är dessa 4t motorer komplicerade. Vad säger ni/erfarenheter? :confused:

För en som inte är så insatt, är maxgränsen för JSM 125cc 2t/250cc 4t?

För en som inte är så insatt, är maxgränsen för JSM 125cc 2t/250cc 4t?

Yes box, ligger på samma vikt och effekt.

Förresten hur mycket effekt har en exc 250f i original? Min rm125 har 40, en rmz 250 har 43.

Effekten för endurobruk är totalt ointressant. Det går att plocka ur lika mycket effekt ur båda motorerna men det är lättare att ha ett vettigt register i en 250f. Baksidan med 4-t är högre vikt och mer gyrokrafter.

Har du inte råd att byta cykel varje år är 2-t ett billigare val men med tanke på vad en full SM säsong kostar i kringavgifter så är motorservice inte en tung post....

// Ex JSM pilot

Effekten för endurobruk är totalt ointressant. Det går att plocka ur lika mycket effekt ur båda motorerna men det är lättare att ha ett vettigt register i en 250f. Baksidan med 4-t är högre vikt och mer gyrokrafter.

Har du inte råd att byta cykel varje år är 2-t ett billigare val men med tanke på vad en full SM säsong kostar i kringavgifter så är motorservice inte en tung post....

// Ex JSM pilot

Ska inte köra en full sm säsong. Ska köra enstaka tävlingar(mjukstart). Lär bli ett antal träningstimmar i veckan. Hur ska jag göra? Är det viktigt att jag köper en nästan ny hoj? Hur blir det med servandet?

Ska inte köra en full sm säsong. Ska köra enstaka tävlingar(mjukstart). Lär bli ett antal träningstimmar i veckan. Hur ska jag göra? Är det viktigt att jag köper en nästan ny hoj? Hur blir det med servandet?

Frågan är ju alltid hur hårt du åker med grejorna och hur viktigt det är att det absolut inte får rasa. Åker man 100 mil för ett race och det går ra suger det att bryta för att man skulle spara in pengar på reservdelar....

Skall du köra några SM tävlingar så lär din säsong gå på åtminstone 100timmar i sadeln. På 100 timmar behöver du på en 250f byta kolv en gång och ringar 2ggr på en ny cykel. Någonstans efter är det dags att byta stake och ramlager mm i motorn.

100 timmar i en 125a så åtgår 3kolvar och gärna ett stakbyte.

Skall du få tillförlitlighet i grejorna måste det kanske inte vara helt nytt men nästan nytt ivf. Även om cykeln är rätt fräsch så mattas allt material av vibrationer och värme. Att stå med en 3 år gammal cykel där saker börjar spricka är tyvärr bara dumsnålt om du lägger pengarna att åka till racen...

Köp gärna en cykel en storåkare kört en halv säsong med (de brukar ju ta ut 2st cyklar varje säsong). Då har den minskat ordentligt i värde men är väl underhållen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT