KTM eller Husaberg???

Emmi skrev:
Precis som jag skrev, 250e funkar.

Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.
 
Menade inte så, jag skulle nog byta oftare, men 250 som det står i boken funkar ju, sen att det inte är en rekommendation är en annan sak.
 
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
 
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
Troligen är det så... :tungan
 
Ktm 660 Smc?

Är de något speciellt att tänka på gällande olika års modeller??
Någon som vet? :gnissla
 
Själva vipparmarna är nog samma. Däremot är lagren större och klarar mer. De som satt i 01/02 behövde bytas lite väl ofta tyckte folk och började byta ut sina klerna mot 03ans variant. Detta är säkerligen gjort på de allra flesta motorer idag men kolla gärna före köp...

Eftersom en ensam kamaxel sköter alla ventilernas öppnande/stängande måste kamlobernas arbete överföras via vipparmar. Ladda hem sprängskiss från husaberg.se och studera lite så klarnar det snart :tummenupp
 
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
ärligt talat, så kan vi junästan låsa hela forumet för det står ju om nästan allt här.

va fan är det att haka upp sig på om man vill veta vilken hoj man ska köpa :va
 
Spider skrev:
Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.


Som referens se oljan ut som skit på en gsxr1000 efter 150 mil med, men den går 600 mellan bytena ändå. För att oljan ser konstig ut betyder den inte att den tjänat ut...

//jaG
 
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp

Spider skrev:
Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.
 
Heda skrev:
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp


Rekommenderat oljebyte: 2 kilometer.... :rolleyes:

Oljan håller längre än man tror skulle jag tro. En R6a (som varvar mer och har bra mycket högre litereffekt, ok, det är en annan motorkonstruktion menmen) har 1000 mil som intervall och innehåller 4 liter olja. En 660 har 2.1 liter olja i sig och vissa här byter var 70e mil.... varför? Sliter en stånka så otroligt mycket mer på oljan eller vad?

Att man byter ofta i början är jag med på, inslitningar och dylikt. Det gör man ju på SShojar med.

//jaG
 
Yo, skrev inte att man ska byta ofta bara att den blev svart typ direkt.

en husa har bara 1liter olja å då kanske man ska byta ofta, 3-5timmar e ju rek intervall eller efter varje tävling.

Kör man räser så kör man, de jag känner som åker rr hoj byter oxå oftare än de 600mil som e rek.

Zeb_Macahan skrev:
Rekommenderat oljebyte: 2 kilometer.... :rolleyes:

Oljan håller längre än man tror skulle jag tro. En R6a (som varvar mer och har bra mycket högre litereffekt, ok, det är en annan motorkonstruktion menmen) har 1000 mil som intervall och innehåller 4 liter olja. En 660 har 2.1 liter olja i sig och vissa här byter var 70e mil.... varför? Sliter en stånka så otroligt mycket mer på oljan eller vad?

Att man byter ofta i början är jag med på, inslitningar och dylikt. Det gör man ju på SShojar med.

//jaG
 
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta

håller med dig fullständigt :tummenupp :) .......satsa på riktigt från början....alltså en KTM :yoparty
 
Heda skrev:
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp
Meeeeeeeen, det va då själva f-n vad folk missuppfattade det jag skrev :4skrika :gråta . Med ser ut så menade jag inte enbart att den är svart. Och ordet känns föll tydligen bort då folk läste det.

Med ser ut så menar jag den där 'skummiga', 'tunna/vattniga', 'dax-å-byta-nu' looken som använd olja får då det typ är dax. Med känns menar jag bl.a. att växlarna inte flyter i lika smidigt m.m. Osäker på vad jag menar (inte du då försåss allas vår guru aus bockbrännartown), tappa ur 5 mil 'gammal' olja och 300 mil gammal och jämför. Båda är svarta men väldigt olika.

Men det var ju inte som var själva pointen med inlägget. Pointen var att KTM specar service var 300'e mil för 625/660 och var 500'e för 640/Duke och att det i min mening är åt h-e för sällan.

Claro ? :7peta :mattias :tungan

.
 
Spider skrev:
Meeeeeeeen, det va då själva f-n vad folk missuppfattade det jag skrev :4skrika :gråta . Med ser ut så menade jag inte enbart att den är svart. Och ordet känns föll tydligen bort då folk läste det.

Med ser ut så menar jag den där 'skummiga', 'tunna/vattniga', 'dax-å-byta-nu' looken som använd olja får då det typ är dax. Med känns menar jag bl.a. att växlarna inte flyter i lika smidigt m.m. Osäker på vad jag menar (inte du då försåss allas vår guru aus bockbrännartown), tappa ur 5 mil 'gammal' olja och 300 mil gammal och jämför. Båda är svarta men väldigt olika.

Men det var ju inte som var själva pointen med inlägget. Pointen var att KTM specar service var 300'e mil för 625/660 och var 500'e för 640/Duke och att det i min mening är åt h-e för sällan.

Claro ? :7peta :mattias :tungan
.


Jag tror att KTM själva har betydligt mer koll på det där än du.

Dessutom tror jag att dom satt rekommendationerna LÅGT i förhållande
till hur det verkligen är. Detta för att undvika att folk kör sönder deras hojar.
Dom måste ju sätta ett generellt lågt värde, annars håller inte hojen för
dom ägare som kör stenhårt och med den sämsta oljan på marknaden.

Man kan säkert köra en 625 600 mil mellan varje byte om man kör på bästa oljan och tar det lite lugnt. Kör man på sämsta skitoljan och håller fullt
alltid är ändå 300 inom god marginal. Annars skulle ju fabriken få stora
problem med massor av förstörda motorer. Det är ju nämligen så att den absoluta majoriteten av hojåkare följer intervallerna. Dom byter absolut inte
oftare bara för att det är kul eller nått..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top