KTM eller Husaberg???

Malte

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
12 cb1000R
Står inför valet att antingen köpen KTM ,tänkte en SMC 625 eller köpa en Husaberg FS 650C. Är första hojjen, men mek är inget problem har kunniga snälla kompisar som kan hjälpa en komma in i de. :confused:
 
För gatan å kanske bantur då och då: KTM:en
För bara banåkning: FS 650C (som inte är reggad)
För banåkning kanske ngn kort gattur ibland: FS 650E

Men du! Tänk på att du kanske snart inte har några kompisar kvar om du bara ger de jobb hela tiden...

Malte skrev:
Står inför valet att antingen köpen KTM ,tänkte en SMC 625 eller köpa en Husaberg FS 650C. Är första hojjen, men mek är inget problem har kunniga snälla kompisar som kan hjälpa en komma in i de. :confused:
 
När det gäller att åka gata med tex husa så tycker en del att det är inga problem, jag kan meka och menar med det olja, filter och ställa ventiler (service). Det där är inte svårare än att tanka och räknas inte i sammanhanget. Att meka med en husa betyder att riva motorn och stoppa i delar för några tusen. :D
 
Malte skrev:
Står inför valet att antingen köpen KTM ,tänkte en SMC 625 eller köpa en Husaberg FS 650C. Är första hojjen, men mek är inget problem har kunniga snälla kompisar som kan hjälpa en komma in i de. :confused:

Står inför samma situation...vet inte vad jag ska välja Husa eller KTM. Här i stna är det många som åker med husa på gatan och dom säger att det inte är några problem...Finns en del ktm oxå...men servicebn är väll lika på dom...tidsintervallerna menar jag??
 
von reisen skrev:
När det gäller att åka gata med tex husa så tycker en del att det är inga problem, jag kan meka och menar med det olja, filter och ställa ventiler (service). Det där är inte svårare än att tanka och räknas inte i sammanhanget. Att meka med en husa betyder att riva motorn och stoppa i delar för några tusen. :D


Menade inte att klanka ner på husa. Dom är feta som fan :bow all respekt.
Har hört att dom har lite tätare mellan service intervallerna bara :)
 
Dainese = ska ha husa (behöver inga vänner)
Malte = ska ha ktm ( för att få behålla kompisarna)
 
Dainese skrev:
Står inför samma situation...vet inte vad jag ska välja Husa eller KTM. Här i stna är det många som åker med husa på gatan och dom säger att det inte är några problem...Finns en del ktm oxå...men servicebn är väll lika på dom...tidsintervallerna menar jag??

KTM 625, 640, 660 är intervallen enligt bok på olja/filter 500 mil, så 250 mil är väl ganska lagom. De mer enduro/cross-inspirerade modellerna har tätare intervaller, ungefär som Husa var 5e timme.
 
Emmi skrev:
KTM 625, 640, 660 är intervallen enligt bok på olja/filter 500 mil, så 250 mil är väl ganska lagom. De mer enduro/cross-inspirerade modellerna har tätare intervaller, ungefär som Husa var 5e timme.

Var 5.e timme :va ....då får man ju byta olja jämnt!!! 5 tim kör man ju lätt på en vecka...det gör man ju nästan på 2 lr ja...1 dag om vädret och humöret är på topp :yoparty Men hur mkt olja tar dom då...och vad kostar filtret till dom...vi pratar Husa nu.
 
I Husan går det 1 liter olja och filtret kostar 50:-.I boken till -04 står det 15h intervall på oljebytena men dom flesta byter åtminstone dubbelt så ofta.På KTM 625 är det 250 mil intervall.
 
Emmi skrev:
KTM 625, 640, 660 är intervallen enligt bok på olja/filter 500 mil, så 250 mil är väl ganska lagom. De mer enduro/cross-inspirerade modellerna har tätare intervaller, ungefär som Husa var 5e timme.

Det är rätt att det står 500 mil för 625 och 660 i boken men tyvärr är boken feltryckt (kollat med KTM). Det skall stå 300, d.v.s. service vid 100, 400, 700 o.s.v. (om man nu dristar sig att vänta så läng vill säga). Bryr man sig om sin hoj så är var 100'e perfekt för 625/660.

För 640/Duke så är det dock fortfarande 500 som gäller.

.
 
Dainese skrev:
Var 5.e timme :va ....då får man ju byta olja jämnt!!! 5 tim kör man ju lätt på en vecka...det gör man ju nästan på 2 lr ja...1 dag om vädret och humöret är på topp :yoparty Men hur mkt olja tar dom då...och vad kostar filtret till dom...vi pratar Husa nu.
I början på januari körde jag 16 timmar per vecka :P

Har man den endast för att köra i stan så tycker jag att Husan är ett bra val. Men då tycker jag inte att det är sååå jobbigt med servicen. Jag vet ju hur roligt jag får ha efter den.
 
Spider skrev:
Det är rätt att det står 500 mil för 625 och 660 i boken men tyvärr är boken feltryckt (kollat med KTM). Det skall stå 300, d.v.s. service vid 100, 400, 700 o.s.v. (om man nu dristar sig att vänta så läng vill säga). Bryr man sig om sin hoj så är var 100'e perfekt för 625/660.

För 640/Duke så är det dock fortfarande 500 som gäller.

.

Precis som jag skrev, 250e funkar.
Husorna, det jag skrev med 5e timme är vad jag har hört av alla som kör Husa, sen vad det står i böckerna vet jag inte.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top