Ktm eller Husaberg?

Hanks skrev:
2315063 asså de e så täta service intervaller på husan?
Nej det är inte tätare serviceintervaller på Husa jämfört med ktm 525 eller 560.
Min erfarenhet säger mig att det är mer problem med dessa kottar. Flera som har haft ras i ramlagren på kottarna än på nyare husabergare typ 04 och framåt.
Strokar du en kotte till 576cc ska du byta ramlager innan dom gått 20h, känn på den du.
 
Har själv haft 4 st Husa och är kanon nöjd, har inte haft något haveri alls på någon mer än små enkla fel, men du lär inte få några ras om man byter oljan som man ska var 5:e timme och oljefilter var 10:e timme och ställer ventilerna var 30:e timme så håller den

När den gått 1000 mil så blir de en större motor genomgång byte av lager mm

och detta måste du göra med en KTM också precis samma interval om du köper dig en 525 eller 560 så valet tycker jag är lätt vill du ha lite mer pulver så är de Husa som gäller
 
Husaberg 650 skrev:
2315667 Har själv haft 4 st Husa och är kanon nöjd, har inte haft något haveri alls på någon mer än små enkla fel, men du lär inte få några ras om man byter oljan som man ska var 5:e timme och oljefilter var 10:e timme och ställer ventilerna var 30:e timme så håller den

När den gått 1000 mil så blir de en större motor genomgång byte av lager mm

och detta måste du göra med en KTM också precis samma interval om du köper dig en 525 eller 560 så valet tycker jag är lätt vill du ha lite mer pulver så är de Husa som gäller

okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..
 
Hanks skrev:
2316738 okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..


e 200 timmar på husan..
 
Stoffy skrev:
2315579 Nej det är inte tätare serviceintervaller på Husa jämfört med ktm 525 eller 560.
Min erfarenhet säger mig att det är mer problem med dessa kottar. Flera som har haft ras i ramlagren på kottarna än på nyare husabergare typ 04 och framåt.
Strokar du en kotte till 576cc ska du byta ramlager innan dom gått 20h, känn på den du.
skulle vilja säga allt från 10 till 20h :hihi :död
 
Hsb-Chrille skrev:
2317034 :brinnerup Varför i helvete ska dom behöva bytas så ofta?! Är dom mkt mindre än på te x husan eller vad i ? :va
för slitaget blir så otroligt stort. jag skulle inte våga köra mer än MAX 20h med en 580. sen är det dax för ram och vevlager
 
blom skrev:
2317038 för slitaget blir så otroligt stort. jag skulle inte våga köra mer än MAX 20h med en 580. sen är det dax för ram och vevlager

Helvete det får ju husan att verka som rena touringmaskinen!
Men varför blir slitaget större än på te x husan som endå har 80 cc mer? mindre ramlager? mer obalans? sämre smörjning? mycket högre effektuttag?
 
finns de nån som vet om de e nån skillnad i smidighet på husan å 525:an? å hur ofta e de kolvbyte på dom båda?
 
Hsb-Chrille skrev:
2317050
Men varför blir slitaget större än på te x husan som endå har 80 cc mer? mindre ramlager? mer obalans? sämre smörjning? mycket högre effektuttag?
Vek Österrikisk motorkonstruktion med mycket flex är nog svaret.
 
Hanks skrev:
2317549 finns de nån som vet om de e nån skillnad i smidighet på husan å 525:an? å hur ofta e de kolvbyte på dom båda?

Rev min motor efter ca 195 timmar.Kolv och ringar var väl inom normerna,ventilerna bytte jag likaså alla lager + annat.Enligt boken ska man kolla kolven efter 90timmar,men det är om man tävlar.
 
Last edited:
låter som KTM 525 e klen skit asså! :va

konstigt att man inte läser om några ras eller ngt sånt...

har inte testat Husan så kan inte uttala mig om dess effekt kontra 525ans men jag e nöjd som fan me min!
 
Hanks skrev:
2316738 okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..


sköter du olje byte och filter samt ventiler så är de bara att tutta och köra i 100 timmar sen blir de en total genomgång av motorn vid 100:e timmen byten av alla lager mm, är de så slitet så byter du kolven också vid 100 timmar annars kör man på om de ser okey ut, men bäst är att byta så har man en fungerande maskin som bara går och går
 
om jag ska va ärlig tror jag det finns gott om pulver i båda hojjarna för en vanlig dödlig. va själv inne på husa ett tag o tycker de e feta men 525an tycker jag e snyggare o kändes lite tryggare me.
får väl se om nån vill låna ut sin husa till mig idag o bevisa att jag gjort ett dåligt köp :argpådato
 
Snoogans skrev:
2318781 Jasså, du menar en Husqvarna 4T från 80-talet :7peta

Husaberg va faktiskt först med 4T motor sen kom Husqvarna. 5 killar från gamla Husqvarna Starta Husaberg innan de va sålt till Cagiva i Italien

dewil skrev:
2318817 om jag ska va ärlig tror jag det finns gott om pulver i båda hojjarna för en vanlig dödlig. va själv inne på husa ett tag o tycker de e feta men 525an tycker jag e snyggare o kändes lite tryggare me.
får väl se om nån vill låna ut sin husa till mig idag o bevisa att jag gjort ett dåligt köp :argpådato

Du kommer säkert va nöjd med din KTM, tror att du även hade blivit nöjd med en Husaberg om du nu valt den i stället

Men du får kanske prova en Husaberg så känner du skillnaden och kanske väljer en Husaberg som andra hoj då du ska byta hoj
 
Hanks skrev:
2314465 hade ju tänkt å leka på gatan me den, lite bakhjul å framhjul, kanske lite crosskörning me, inte på bana men typ skog å sånt. måste inte ha den me mest pulver i motorn utan den som e roligast å smidig. lutar åt 525 eller husa.
Då ska du ha hondan! Smidig och lätt båda i skogen och på slangen..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top