KTM - ECU utan sidostödskontakt

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Tjena
Jag håller på med ett projekt där jag inte kommer att använda nåt sidostöd. Motorn är en KTM 625, och den har original en sidostödskontakt. Det jag funderar på är om det går att jorda den kabeln utan några problem med ECUn.
Jag har hört att det finns speciella "adaptrar" att sätta dit, men jag misstänker att det är för att det ska funka ihop med eventuella kopplingskontakter och liknande.
Nån som vet om det är riskfritt att jorda den rosa kabeln? Obs med riskfritt menar jag såklart att jag inte vill att ECUn ska packa ihop. Om jag råkar köra iväg utan att fälla upp stödet spelar alltså ingen roll ;)

/Fohlin

Det verkar alltså vara så att adaptrarna har ett visst motstånd (ser jag när jag googlar)

Last edited:
ECU???? Där är väl ändå inte sprut?

Är det en 625 så har den CDI tändning och den går utmärkt att bara bygla bort struntet med sidostöd och en massa annat. Skall du ha det till ditt monobygge hade jag antingen slaktat kabelstammen totalt eller byggt ett nytt elsystem från grunden.

CDI. Du har helt rätt. Av någon anledning står det faktiskt ECU på elschemat :/ (fast det är inte på svenska - med "CDI" borde ju inte vara specifikt svenskt)

Tack för svaret!

Jag har slaktat systemet kan man säga, och sparar bara bitar av det. Jag byglade bort kontakten/kontakterna, och det funkade utmärkt (fast direkt vid CDI-boxen för att slippa massa kablar).

/Fohlin

Kanon....

Bygg vidare vi vill se din mono på banorna snart. Och behöver du mer effekt i spisen så har jag grejer....

Hej
Samma fråga men nu är det en 690smc 2010 som sitter i ett bygge utan sidostöd. Bygget har kommit så långt att den startar snällt på friläge men vägrar med växel i. Det går tre sladdar till sidostödskontakten varav två matar 5V. Någon som vet hur jag byglar bort skräpet?

Henrik

Jag hittade svaret på ett annat forum
Med ett motstånd mellan två av sladdarna ska problemet vara löst. Löste det temporärt med en magnet tejpad mot sensorn (fulmek)

Henrik

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...