KTM Duke missljud

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Upptäckte detta när jag hade hojen på tomgång det rasslade i motorn och när jag gasade så rasslade det mer. Kan detta vara något fel ni som kör KTM Duke II hur låter era motorer.
Kan tilllägga att det är en 02 och körd ca 900 mil.
 
Ändrar ljudet karaktär när du drar in kopplingen ? Kan vara kopplingslagret som rasat - kolla magnetpluggen.
 
TomK skrev:
Ändrar ljudet karaktär när du drar in kopplingen ? Kan vara kopplingslagret som rasat - kolla magnetpluggen.

Det kan stämma har även haft svårt att få i tredje växeln, kan detta vara något med magnetpluggen. Kan man skada morton pga detta?
 
Dvdmaster skrev:
Det kan stämma har även haft svårt att få i tredje växeln, kan detta vara något med magnetpluggen. Kan man skada morton pga detta?
Det kanske sitter lite flisor av skiten på magnetpluggen...
 
Dvdmaster skrev:
Det kan stämma har även haft svårt att få i tredje växeln, kan detta vara något med magnetpluggen. Kan man skada morton pga detta?

Ja, det är skadligt för motorn - riktigt illa faktiskt...
 
Glömde att fråga, är helt okunnig gällade detta, vart sitter denna magnetplugg måste man avlägsna något för att kunna kolla.
Hmm man måste lära sig någongång, då blir det inge åka - in på service jag vill inte riskera något.
 
Dvdmaster skrev:
Glömde att fråga, är helt okunnig gällade detta, vart sitter denna magnetplugg måste man avlägsna något för att kunna kolla.
Hmm man måste lära sig någongång, då blir det inge åka - in på service jag vill inte riskera något.


Den hittar du under motorn.
 
Dvdmaster skrev:
Glömde att fråga, är helt okunnig gällade detta, vart sitter denna magnetplugg måste man avlägsna något för att kunna kolla.
Hmm man måste lära sig någongång, då blir det inge åka - in på service jag vill inte riskera något.

Magneten sitter väl ofta på oljeskruven eller på en skruv precis brevid. Den fångar upp metallskräp som finns i oljan efter ras eller oförsiktig hantering. Skruvar du ur pluggen kommer oljan samtidigt alltså =) Pluggen sitter som zana sa på undersidan av motorn, finns bilder o instruktioner i din handbok som du borde ha fått med.
 
eisbaer skrev:
Magneten sitter väl ofta på oljeskruven eller på en skruv precis brevid. Den fångar upp metallskräp som finns i oljan efter ras eller oförsiktig hantering. Skruvar du ur pluggen kommer oljan samtidigt alltså =) Pluggen sitter som zana sa på undersidan av motorn, finns bilder o instruktioner i din handbok som du borde ha fått med.

Tack, det blir att köra till service ska ändå in på storservice snart 950 mil och 1000 mil har ju ingen betydelse...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top