KTM Duke 690 Tung/Mellan?

Kimpeh

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ingen
Hej,

Är för närvarande 22 år gammal och funderar på att skaffa A2-behörighet.
Om jag har förstått det hela rätt, så kan jag köpa en Duke 690 som strypts ner till 35 kilowatt och att den då klassas som en mellan-MC.

Mina frågor är följande:

1. Kan man köra upp för A2-behörighet med 690-modellen om man har intyg på att den är strypt till mellanklass?
2. Kan jag vid 24 års ålder strypa av hojen och köra upp för A-behörighet med samma mc?
3. Hur stryps Duke 690-modellen? Elektroniskt?

Stort tack på förhand!
 
Det stämmer att du kan skaffa och strypa en 690 Duke. Kraven på en A2-hoj är att ursprungseffekten ligger på MAX 70kW (93 hästar)

Dock får en A2-hoj max ha 0,2kW per kilo hoj. En ny 690 Duke väger 150kg och delar du 35kW/150kg så får du 0,23kW/kg. Alltså måste den strypas till en ännu lägre effekt, beroende på hur kinkigt det är med avrundning.

Det stämmer också att du kan avstrypa (och regbesikta till A-hoj) när du fyllt 24.

Vad jag bestämt måste säga dock är att om du ska skaffa en hoj och vara den enda som kör den ska du försäkra den på dig själv för att försäkringen ska gälla vid eventuell olycka. Försäkring av Duke 690 kostar i bästa fall 30.000kr helförsäkrat per helår och det blir ingen skillnad om du stryper den eftersom det ändå baseras på ursprungseffekt.

Jag och en polare kollade för en månad sen upp försäkringskostnader för en 25-åring utan MC-kort i stockholmsområdet och det var kring 30.000 med Svedea som har bland de lägsta försäkringspremierna för oss som inte fyllt 30. If, Folksam, Trygghansa och liknande är ännu dyrare.
 
Tack för snabbt och utförligt svar!

Om det blir ett köp så blir det nog en beggad -12 årsmodell. Måste kolla upp om det är 0,23kW/kg som gäller där också vid 35kW.

Det låter ju helt sjukt att försäkringen kostar 30.000 per år. Hur motiveras detta av försäkringsbolaget? Jag antar att det är kostnaden för en helförsäkring? :huvet
 
Ja, den försäkringen är helt absurd - svaret som min polare fick av försäkringsbolaget var att just KTM Duke är dyra att försäkra eftersom de klassas lite mer som bushojar och har ganska mycket krut.

Vad du däremot skulle kunna göra är att kika på en 390 Duke eftersom de dels inte behöver strypas och dessutom är mycket billigare både att köpa och att försäkra. Samma polare kollade upp försäkringspris på sådan och det var inga problem att hitta försäkring på under 10.000 helförsäkring/helår för 390 Duke.

Jag köpte själv en Kawasaki ER6-n -07 med ABS och strypte den, men tusenlapparna rinner snabbt iväg där också. Dels kostar strypningen 1800kr, sen kostar regbesiktningen ytterligare en tusenlapp. Vill man sedan besikta om så att den klassas som tung så kostar det en tusenlapp igen.

Ungefär vad har du för budget på mc samt försäkring?
 
Ett tips annars ang försäkring är att skaffa en avställningsbar försäkring.
Min 690 Supermoto kostar ca 16000kr för halvförsäkring/år påställd, garage går på ca 600kr per år.
Min står avställd tills jag ska åka varpå jag ställer på den med appen och drar ut och åker.
På så vis lär jag max betala några tusen varje år och jag åker ändå inte överdrivet mycket..
 
Låter minst sagt galet...

Jag har faktiskt kikat på 390-modellen också, men det lutar mot en 690.
Får nog ta en funderare angående detta.

Budgeten ligger på runt 60-70kkr för MCn, min förhoppning var att försäkringen skulle ligga på max 12-14kkr per år.
Går det inte att försäkra endast under mc-säsongen exempelvis?
 
Ring runt till olika försäkringsbolag och kolla själv.
Det kan skilja en hel del mellan vad man får för offert där och vad man kan läsa på internet.
 
Ett tips annars ang försäkring är att skaffa en avställningsbar försäkring.
Min 690 Supermoto kostar ca 16000kr för halvförsäkring/år påställd, garage går på ca 600kr per år.
Min står avställd tills jag ska åka varpå jag ställer på den med appen och drar ut och åker.
På så vis lär jag max betala några tusen varje år och jag åker ändå inte överdrivet mycket..

Vilket försäkringsbolag kör du med? :tummenupp
 
Låter minst sagt galet...

Jag har faktiskt kikat på 390-modellen också, men det lutar mot en 690.
Får nog ta en funderare angående detta.

Budgeten ligger på runt 60-70kkr för MCn, min förhoppning var att försäkringen skulle ligga på max 12-14kkr per år.
Går det inte att försäkra endast under mc-säsongen exempelvis?

Det är ju inte galet om du tänker efter. Knattar med lite erfarenhet och mycket testosteron är en smuuuula mer benägna att göra kostsamma misstag än oss snart medelålders lönnfeta trebarnsfarsor. :)

Sen kan du ju hävda (som alla andra nyblivna vuxna) att du minsann är mer ansvarsfull än genomsnittet och kör som en farbror i rutig keps. Men det ser vi rakt igenom. ;)

Jag kan glädja dig med att det blir billigare med åren. Försäkrade en Super Duke igår för 4994:- hel/hel.
35år, 0 skadefria år(:P), villa.
 
Ett tips annars ang försäkring är att skaffa en avställningsbar försäkring.
Min 690 Supermoto kostar ca 16000kr för halvförsäkring/år påställd, garage går på ca 600kr per år.
Min står avställd tills jag ska åka varpå jag ställer på den med appen och drar ut och åker.
På så vis lär jag max betala några tusen varje år och jag åker ändå inte överdrivet mycket..

Av/påställningsbar försäkring låter smidigt, men hur ligger premierna fördelade på månader? Min uppfattning är att typ 80% av kostnaden ligger på sommarhalvåret där man är ute och åker så gott som varje dag i alla fall (om man som jag är tvåhjulsknarkare)

Hur gammal är du och vilket försäkringsbolag kör du på?



Låter minst sagt galet...

Jag har faktiskt kikat på 390-modellen också, men det lutar mot en 690.
Får nog ta en funderare angående detta.

Budgeten ligger på runt 60-70kkr för MCn, min förhoppning var att försäkringen skulle ligga på max 12-14kkr per år.
Går det inte att försäkra endast under mc-säsongen exempelvis?

Det finns försäkringar som du kan aktivera och avaktivera som du vill - tydligen smidigare än jag trodde. Dock ligger väl allt som oftast inte premierna på dessa jämnt över månaderna, utan att ha den försäkrad i juni kan kosta 4000kr/mån medan försäkring i november kan ligga på 300kr/mån.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en KTM-handlare, alternativt ringa deras huvudkontor i Sverige och kolla vilka typgodkända strypningar de har för 690 och räkna på hur mycket du tror du kommer vara ute och köra för att avgöra om det blir bra med en försäkring du kan ställa på/av.

Bilsport och Svedea är de försäkringsbolag jag fått bäst bild av.
 
Det är ju inte galet om du tänker efter. Knattar med lite erfarenhet och mycket testosteron är en smuuuula mer benägna att göra kostsamma misstag än oss snart medelålders lönnfeta trebarnsfarsor. :)

Sen kan du ju hävda (som alla andra nyblivna vuxna) att du minsann är mer ansvarsfull än genomsnittet och kör som en farbror i rutig keps. Men det ser vi rakt igenom. ;)

Jag kan glädja dig med att det blir billigare med åren. Försäkrade en Super Duke igår för 4994:- hel/hel.
35år, 0 skadefria år(:P), villa.

Hehe ja, statistiken talar nog för sig själv tyvärr..


Jag skulle rekommendera dig att gå till en KTM-handlare, alternativt ringa deras huvudkontor i Sverige och kolla vilka typgodkända strypningar de har för 690 och räkna på hur mycket du tror du kommer vara ute och köra för att avgöra om det blir bra med en försäkring du kan ställa på/av.

Bilsport och Svedea är de försäkringsbolag jag fått bäst bild av.

Tack, jag får gräva vidare :)
 
Last edited:
Av/påställningsbar försäkring låter smidigt, men hur ligger premierna fördelade på månader? Min uppfattning är att typ 80% av kostnaden ligger på sommarhalvåret där man är ute och åker så gott som varje dag i alla fall (om man som jag är tvåhjulsknarkare)

Hur gammal är du och vilket försäkringsbolag kör du på?
Hos trygghansa så är det så enkelt som ca 16000kr i årspremie delat på 12. Så den är jämt fördelad.
Då jag åker väldigt lite är denna typ av försäkring väldigt fördelaktig och det gör också att jag har kan ha fler hojar :crash
Förra året åkte jag ca 20h/100-120mil men iår ska det förhoppningsvis bli lite mer, dock har jag bara åkt 25mil än så länge och då var 15mil transport för att få hem senaste hojen :crash

Jag är 24, snart 25 och har trygg-hansa.
 
Hos trygghansa så är det så enkelt som ca 16000kr i årspremie delat på 12. Så den är jämt fördelad.
Då jag åker väldigt lite är denna typ av försäkring väldigt fördelaktig och det gör också att jag har kan ha fler hojar :crash
Förra året åkte jag ca 20h/100-120mil men iår ska det förhoppningsvis bli lite mer, dock har jag bara åkt 25mil än så länge och då var 15mil transport för att få hem senaste hojen :crash

Jag är 24, snart 25 och har trygg-hansa.

Skaffade du denna försäkring efter att du tagit kortet?
Eller övningskörde du möjligtvis privat med denna typ av försäkring?
 
Ja, den försäkringen är helt absurd - svaret som min polare fick av försäkringsbolaget var att just KTM Duke är dyra att försäkra eftersom de klassas lite mer som bushojar och har ganska mycket krut.

Vad du däremot skulle kunna göra är att kika på en 390 Duke eftersom de dels inte behöver strypas och dessutom är mycket billigare både att köpa och att försäkra. Samma polare kollade upp försäkringspris på sådan och det var inga problem att hitta försäkring på under 10.000 helförsäkring/helår för 390 Duke.

Jag köpte själv en Kawasaki ER6-n -07 med ABS och strypte den, men tusenlapparna rinner snabbt iväg där också. Dels kostar strypningen 1800kr, sen kostar regbesiktningen ytterligare en tusenlapp. Vill man sedan besikta om så att den klassas som tung så kostar det en tusenlapp igen.

Ungefär vad har du för budget på mc samt försäkring?

Kan tillägga att även 390 är för lätt för att vara A2 hoj och måste därmed strypas 2 KW.
Skulle köpa en ny men fick det informerat. Och läser ni på hojens vikt så ser ni att den har för mycket effekt för sin vikt. Snedvridet av KTM att inte göra en ren och skär A2 hoj, so close :yoparty
 
Köp en yamaha mt 03 istället. Dom är ofta reggade som 35 kw. Hojen liknar 690 duke rätt mycket och har en beprövad motor som har a 2 effekt från början, det funkar alltid bättre när motorn är i orginalskick.. Om två när det är dags för fulleffektshoj då vill du antagligen ha något annat ändå. 1 cylindriga hojar tröttnar många på efter ett tag.

Ett problem med ktm 1 cyl. Är att dom har saknat elektrisk startspärr, det har gjort dom till ett hett byte för ''busungar'' och medför dyr stöldförsäkring.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top