KTM Duke 690 -12 dör på tomgången!

zUkko

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
GSXR 1000 -04
Tjena!

Jag kan erkänna direkt att jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer så därför vänder jag mig till er! :)

Min Duke 690 dör på tomgången ganska ofta, riktigt ofta.. Hela j*vla tiden faktiskt! Tidigare har den dött när man stannar vid ett rödljus men idag så tog den och tog när den stod i garaget på tomgången. Det är precis när man ska ge gas igen när man ska dra iväg.

Finns det nån som har/haft samma problem, och hur kan man lösa det?

Det sitter ett acra helsystem på och den ska vara mappad efter de. "raka rör" sa han jag köpte den av, det har suttit på sen den köptes förra året.

Min cykel beter sig precis likadant och jag har slip-on med akramapp. Den började bete sig sådär efter att den blev mappad, ska dock lämna in den nästa vecka så får dom prova slänga in nån ny mapp och se om det blir bättre. Kan ju ha kommit nån bättre mapp sen förra sommaren!

Är det några fler här på forumet som lider av detta problem?

Last edited:
Du kan prova att sätta i db-killern i Akrat (om du inte redan kör med den) sen köra en 15 min "reset". Dvs slå på tändningen från helt kall motor och starta hojen sedan låta den gå 15 min utan att röra gasen, detta låter ju kanske lättare sagt än gjort om den lätt dör på tomgång.. :gnissla

Min 690 smc-r tjuvstannar då och då på tomgång med, dock har den Evo2-kamen som gör motorn orolig på låga varv. Detta sker dock mycket oftare utan db-killer i. Håller med Andersson om att en riktig mappning är att föredra! Ska själv göra detta hade jag tänkt.

Du kan prova att sätta i db-killern i Akrat (om du inte redan kör med den) sen köra en 15 min "reset". Dvs slå på tändningen från helt kall motor och starta hojen sedan låta den gå 15 min utan att röra gasen, detta låter ju kanske lättare sagt än gjort om den lätt dör på tomgång.. :gnissla

Min 690 smc-r tjuvstannar då och då på tomgång med, dock har den Evo2-kamen som gör motorn orolig på låga varv. Detta sker dock mycket oftare utan db-killer i. Håller med Andersson om att en riktig mappning är att föredra! Ska själv göra detta hade jag tänkt.

hmm småstörigt problem det här,gör ju ingenting för körningen men man kan ju bli retad när man står vid rödljus t.ex! Jag kör leovince på min vilket är mycket öppnare än akrat ( lever om bra mycket mer än kompisars akra helsystem). Så du har fått det här problemet att bli bättre genom att göra så?

Får se nästa vecka hoppas det finns nån annan vettigare mapp man kan stoppa i! Är ju som sagt inte så ofta man står helt stilla med en motard så det är ju bara rödljuskörning som blir lidande:)

hmm småstörigt problem det här,gör ju ingenting för körningen men man kan ju bli retad när man står vid rödljus t.ex! Jag kör leovince på min vilket är mycket öppnare än akrat ( lever om bra mycket mer än kompisars akra helsystem). Så du har fått det här problemet att bli bättre genom att göra så?

Får se nästa vecka hoppas det finns nån annan vettigare mapp man kan stoppa i! Är ju som sagt inte så ofta man står helt stilla med en motard så det är ju bara rödljuskörning som blir lidande:)

Håller med, bara lite irriterande detta. Ja från vad jag har läst och av egen erfarenhet så trivs motorn bättre med lite baktryck och inte helt öppet blås. Lyckades inte göra en 15 min TPS-reset när jag fick hem hojen utan att sätta i db-killern.

Så jag tycker absolut att du ska testa med dB-killer i systemet (Tycker Akra utan dB-killer låter sjuuukt högt! om Leo låter ännu mer!.. ) Sen gjorde jag 15 min reseten ute i kalla luften när jag fick hojen då jag misstänkte att verkstaden där jag köpte hojen hade gjort den inomhus i ~20 grader. Hojen gick jämnare efter detta.

Har liknande problem. :hej

Har ett akra slip-on och sen ett leo-vince rör (med liten dämp) istället för katten.

Min dör dock sällan på tomgång när den står still, utan helst när man på 1:an, 2:an eller 3:an bara glider fram utan gas (typ rullar genom en rondell).

Fick den mappad av MÖR. Var inte nöjd (ej deras fel!) och åkte sen till en annan tjomme som trött konstaterade att jag hade rätt mapp och att han inte kunde göra något (han hade tillgång till fler mappar än vad MÖR hade).

Jag har en tråd ang. PC5 och har pratat med både PC USA och svenska generalagenten, och det råder delade meningar om vad som finns att tillgå eller vad som funkar. Ingen har en specifikt för Duke -12:an iaf. :(

Skönt att man inte är den enda med problemet. :krama

Har liknande problem. :hej

Har ett akra slip-on och sen ett leo-vince rör (med liten dämp) istället för katten.

Min dör dock sällan på tomgång när den står still, utan helst när man på 1:an, 2:an eller 3:an bara glider fram utan gas (typ rullar genom en rondell).

Fick den mappad av MÖR. Var inte nöjd (ej deras fel!) och åkte sen till en annan tjomme som trött konstaterade att jag hade rätt mapp och att han inte kunde göra något (han hade tillgång till fler mappar än vad MÖR hade).

Jag har en tråd ang. PC5 och har pratat med både PC USA och svenska generalagenten, och det råder delade meningar om vad som finns att tillgå eller vad som funkar. Ingen har en specifikt för Duke -12:an iaf. :(

Skönt att man inte är den enda med problemet. :krama

Du får väl komma förbi på min öppet hus dag nu i Helgen så kan vi diskutera mer i ämnet

Peter

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...