Ktm Duke 640 2005 få mil, många ägare.. Ett bra köp?

Bronk92

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2018
Ort
Örkelljunga
Hoj
Smc Wildcat 500 Quad/Supermoto
Tjenare!
Var hos en mc-handlare för någon vecka sedan och kikade på en Ktm Duke 640 Black och kan väl säga att jag fastnade för den dels pga. utseendet, men framför allt för dess förmåga att lyfta framhjulet i valfri växel :yoparty Det är en 2005 årsmodell som rullat ca 1500 mil. Det som gör mig fundersam är antalet ägare, den har haft 10 ägare sedan ny vilket spontant känns som ganska många, dessutom har den enligt historiken bytt ägare inte mindre än 4 gånger bara under 2014..:va Således skulle varje ägare bara åkt 150 mil innan de sålde den igen. Hojen ser fin ut för övrigt förutom några repor och dylikt som alltid finns på en 15 år gammal hoj, fräscha däck, bra bromsar, nytt drivpkapet osv. så inget direkt att klaga på så sätt. Handlaren lämnar 6 månaders full garanti på allt från motorskador till en trasig glödlampa och levererar hojen nyservad och klar. Så vad tror ni inbitna Ktm fantaster här på forumet? Är den något märkliga ägarhistoriken en dealbreaker eller är det bara att köra på? Uppskattar för övrigt alla tips gällande denna modell. :)

Ha det fint!:hej
 
Kan vara två svar på antalet ägare... Många 625,640 å 660 byter ägare en gång om året, typ 10 år gammal hoj haft 10 ägare...
Sen finns även dom som byter ägare inom familjen för att kunna ställa av hojen när dom har en icke avställningsbar försäkring...
Kolla gärna vilka alla ägarna varit så har du svaret...
 
Min yzf1000r hade rullat 100 mil om året sedan ny o detta stämde bra med besiktning underlagen. Absolut inget underligt att den hojen rullat så lite.

Nu har min rullat 600 mil sedan sen hösten o över vinter, beror mycket på ägaren hur dom rullar.
 
Det där är en garanti som är mer generös än branschens egen SMR-garanti!

SMR-Garanti i sex månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för fordon som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga fordon rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
Min fetning

http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/


Faktum är att den garantin du erbjudits för en 15 år gammal Kåtte låter bättre än hur somliga upplever att KTM Scandinavias nyfordonsgaranti fungerar i verkligheten...


Så, 10.000-kronorsfrågan (minst!) blir:
Vem säljer en 15 år gammal LC4 med full garanti, och kommer dom att stå för det den dag det blir problem?
 
Min känsla är att många inte riktigt vet vad man köper när man skaffar en LC4, mycket vibrationer, låg toppfart mm gör nog att många tröttnar fort när de inser att hojen inte är så mångsidig som de trott o säljer den fort. En LC4 ska köras på ett hjul, punkt. Köp o wheeela på!
 
Min känsla är att många inte riktigt vet vad man köper när man skaffar en LC4, mycket vibrationer, låg toppfart mm gör nog att många tröttnar fort när de inser att hojen inte är så mångsidig som de trott o säljer den fort. En LC4 ska köras på ett hjul, punkt. Köp o wheeela på!

Jag har kvar min 640 som köptes 2004.. Skulle kalla den för nöjesmakin... Moppe på steroider... Dvs rolig hoj..

Vibrationer har inte känt av, kan bero på att jag har gummin på fotpinnarna..

Mångsidig? Klart de går att åka jorden runt me en sån, men ...... De finns bättre hojar för de...
 
Jag har haft en Duke 640 .... ( i 10 år)
Kul hoj. -sålde den för att det var trångt i garaget, -inte för att den var tråkig :banana
På gamla hojar kan man skita i milen och bara koncentrera sig på skicket
 
Om handlaren lever upp till garantin kan bara tiden utvisa, men man får ju hoppas på det. Jag tyckte också det lät väldigt generöst men det var vad säljaren sa iaf.. :)
 
Tackar för svaren! En annan sak jag funderat på, hur är det med reservdelar till dessa? Kan tänka mig att mycket är samma som till Lc4 Motard, men tänker främst på modellspecifika delar som t ex. framlykta, avgassystem, mätarhus, plastdelar osv. Finns det delar att få tag på eller blir det att finkamma ebay efter överprisade begagnade delar om man skulle råka vurpa och paja en plastkåpa? Nån som har koll på vilka grejor som delas med andra modeller? :):va
 
Har du känsla för hur priset på hojen ligger?
Betalar du rent av för garantin genom ett högre inköpspris, eller är prislappen i nivå med annat, jämförbart?

Vad skall en Duke -05 kosta?
En 640 Adventure med HiFlo-toppen har jag lite bättre koll på.
En sådan ligger väl fortfarande kring 25' om den är i skick?
 
Tackar för svaren! En annan sak jag funderat på, hur är det med reservdelar till dessa? Kan tänka mig att mycket är samma som till Lc4 Motard, men tänker främst på modellspecifika delar som t ex. framlykta, avgassystem, mätarhus, plastdelar osv. Finns det delar att få tag på eller blir det att finkamma ebay efter överprisade begagnade delar om man skulle råka vurpa och paja en plastkåpa? Nån som har koll på vilka grejor som delas med andra modeller? :):va

Kolla in artikel nr på ktmshop.se

Framlamporna delar duke me adventure motorn är lika me vanliga 640 samt div plast även me 625 å 660..
 
Borde inte tillverkning av "karosseridelar" till en sån där vara en ganska säker inkomstkälla?:smasha
 
Har du känsla för hur priset på hojen ligger?
Betalar du rent av för garantin genom ett högre inköpspris, eller är prislappen i nivå med annat, jämförbart?

Vad skall en Duke -05 kosta?
En 640 Adventure med HiFlo-toppen har jag lite bättre koll på.
En sådan ligger väl fortfarande kring 25' om den är i skick?

Priset är 26900kr, finns lite prutmån kanske. Som sagt nyservad, ny bes. och med garanti. Tycker väl det låter som ett ganska humant pris. Har hittat några Lc4 för liknande pris men då med fler mil på mätaren och såg överlag mer slitna ut...
 
Enkelt uttryckt så brukar nog tumregeln vara:

Om inte tidigare ägare har velat ha den är risken stor att inte heller du vill ha den.


Buy quality, cry once
 
Tackar för svaren! En annan sak jag funderat på, hur är det med reservdelar till dessa? Kan tänka mig att mycket är samma som till Lc4 Motard, men tänker främst på modellspecifika delar som t ex. framlykta, avgassystem, mätarhus, plastdelar osv. Finns det delar att få tag på eller blir det att finkamma ebay efter överprisade begagnade delar om man skulle råka vurpa och paja en plastkåpa? Nån som har koll på vilka grejor som delas med andra modeller? :):va


Nu var det ett tag sedan jag avverkade några 625or men generellt var delarna billiga och dom där åren byggde KTM typ 10 modeller bara genom att kasta runt lite olika komponenter så det borde inte vara några problem.

Om du bara är medveten om att det är en motard utklädd till gathoj så är det inga konstigheter. LC4 gjorde sig väl inte känd som någon evighetsmaskin men trots mekaniskt slammer, vibrationer och småspån vid varje oljebyte hade iaf jag inga större problem mer än ganska hög oljekonsumtion efter ca 1600 mil på en av hojarna.

En del blir nog lite besvikna på just 640 Duke om man tror att man köpt en busig landsvägshoj och upptäcker i efterhand att det är en motard. Lika många tycker nog om den av just den anledningen.
 
Nu var det ett tag sedan jag avverkade några 625or men generellt var delarna billiga och dom där åren byggde KTM typ 10 modeller bara genom att kasta runt lite olika komponenter så det borde inte vara några problem.

Om du bara är medveten om att det är en motard utklädd till gathoj så är det inga konstigheter. LC4 gjorde sig väl inte känd som någon evighetsmaskin men trots mekaniskt slammer, vibrationer och småspån vid varje oljebyte hade iaf jag inga större problem mer än ganska hög oljekonsumtion efter ca 1600 mil på en av hojarna.

En del blir nog lite besvikna på just 640 Duke om man tror att man köpt en busig landsvägshoj och upptäcker i efterhand att det är en motard. Lika många tycker nog om den av just den anledningen.

Lite skrammel och vibrationer hör ju till på en stånka, har bara kört stånka tidigare så jag är van. :D
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top