KTM Duke 1290

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
På duken från -17 (tror jag) så sitter det ett avgasspjäll innan ljuddämparen. Gör den någon nytta eller är den som mycket annat pga någon euro-norm ?
Eller förlorar man massa vrid på lägre varv om man tar bort den ?

Vad skall man ha för maximalt flöde till rimliga pengar som klarar ljudkraven på bana? :va
 
Läs igenom denna tråd som handlar om effektbortfall på lägre varv när man byter avgas till utan rörliga porten.

I tråden framkommer att om man bara byter avgasrör tappar man bottendrag men byter man dessutom luftfilter till ex Rottwihle så får man tillbaka bottendraget med rätt mapp. De är visserligen buttdynos de pratar om men de är ju de man upplever så de duger. Rätt mapp gör ju stor skillnad också de går ju mappa lite för snålt i botten och då tappar man ordentligt med bottendrag.

Urklipp på sista sidan lät bra...
I installed a full Akra system with a PCV and correct mapping and have to say the exact opposite. The system has been shown on the dyno to develop 10 more lbs of torque throughout the range and I certainly notice it! More power EVERYWHERE. The $2200 mod (got it on discount) was the best money I have spent except, perhaps, no, definitely, the $3000 for BST carbon fiber wheels which, BTW, are AWESOME! You only live once. Get the Akra pipes, get the BST wheels.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=9036
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top