ktm duke 125 ,aprilia rs125 eller yamaha yzf 125

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
Hej har en kompis som ska köpa en lätt mc snart men han är inte riktigt säker på vilken han ska välja .Han funderar på ktm duke 125 ,aprilia rs125 eller yamaha yzf 125 . Hans budget är ca 35 000 kr . Han har planerat eventuelt åka lång resor tex omkring i norden och europa :D . Dela gärna din erfarenhet eller tycke om dessa hojar ,för och nackdelar och sånt :)
 
Åka runt i Europa på en 125a är något jag personligen aldrig hade gjort, men ifall man tvunget vill så är det fyrtakt (alternativt äldre 2-takt á la NSR/TZR) som gäller.
Aprilian finns det massor med info om i den här delen redan (din tidigare tråd bland annat ;) ) och R125an likaså.
Det är bara att provköra och köpa det man gillar, personligen så hade jag tagit Duken då den är mycket mångsidigare än R125an, sporthoj är hemskt så fort underlaget är något annat än asfalt...
 
personligen så hade jag tagit Duken då den är mycket mångsidigare än R125an, sporthoj är hemskt så fort underlaget är något annat än asfalt...
synd att det är den han är minst intresserad av ,han är mest intresserad av yamahan :P
 
Yamahan funkar också det gäller bara att hålla en viss hastighet så fart luften håller upp kroppen.
Skulle som andra här rekomenderna KTMen men Yamahan har lika prestanda och funkar också att toura med!

För att man måste och för att jag känner att det är moraliskt rätt så ska jag göra lite reklam för "Honda varadero 125".
Det är den hojen man ska ha om man ska toura!
Åkte 80 mil i sträck på min och hade inte ont någonstans den är alltså hur bekväm som helst.
Men prestandan är ju som en traktor men det får man leva med ^^
Maxhastighet:120 km/h
acc 0-80: 8 sek

Men skulle väl säga Yamahan iaf då! :)
 
Ifall han vill ha Yamahan så ska han självklart köpa den.
Men så fort underlaget skiftar från asfalt så kommer han köra väldigt långsamt och svajjigt, alternativt hamna i ett dike :rofl
 
För mig skulle Duken vara ett självklart val. Helt underbar hoj. Ligger sjukt stabilt på vägen, vibrerar minimalt. Känns som man bara glider fram. Jag har fått upp min i 134, MEN har ett problem med tändspolen som måste bytas ut. Det går dock på garantin och dom på verkstaden säger att det kommer iaf gå lite bättre efter :) har en galet låg bränsleförbrukningen. Ligger du och puttrar i 90 räknar inbyggda färddatorn med en förbrukning på 0.18 milen. Vid hård körning har jag kommit upp i en förbrukning på 0.5 på ett ungefär. Men då är det varvstopp varje växel :p
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top